Tech

A Facebook ősztől nekimegy a YouTube-nak

Vége a YouTube egyeduralmának? A Facebook hamarosan indítja saját videós hírfolyamát.

A Google videós szolgáltatása gyakorlatilag a kezdetektől fogva megdönthetetlen egyeduralkodónak számít: hiába vannak helyi és globális szinten is kifejezetten ígéretes, néha funkciógazdagabb versenytársak, még csak megszorongatni sem tudták soha a YouTube-ot. A Facebook saját rendszerén belül ugyan szintén lehet feltölteni és megosztani videókat, ez azonban eddig nem kapott komolyabb fókuszt a közösségi óriás tervei között. Mostanáig.

Már régóta pedzegették különféle jól értesült informátorok, hogy a Facebook megelégelte, hogy alulról nézegesse az internetes videózás trónját, és ősszel valóban elindítja saját támadását egy Suggested Videos (magyarul valószínűleg Ajánlott videók) szolgáltatást. Ez ráadásul nem csak egy fejlesztett videós platform lesz, hanem egy olyan külön hírfolyam is, amely a feltöltők számára nagyobb nézettséget, a felhasználók részéről pedig az őket érdeklő videók jobb ajánlását ígéri.

Az eddig kiszivárgott hírek szerint a facebookozók akkor is értesülhetnek egy őket valószínűleg lázba hozó videóról, ha a feltöltőjét közvetlenül nem is ismerik, vagy követik – erre a kedvenceit, ismerőseit, megosztásait és videós előzményeit figyelő algoritmus figyel majd. Ha például egy ismerősünk által ajánlott videót megnézünk, alatta olyan ajánlókat találunk majd, amik a videó eredeti feltöltőjéhez kapcsolódnak, tehát egy klip alatt valószínűleg ugyanattól a zenekartól, vagy esetleg a lemezkiadó további csapataitól láthatunk majd linkeket. De állítólag a megoldás figyel majd stílusokat, népszerűségi értékeket és egyéb faktorokat is.

A szolgáltatást jelenleg szűk körben teszteli a Facebook, elsőként az iOS alatt futó kliensben próbálgathatják kiváltságosak, a nyár folyamán pedig más rendszerek alatt is belekóstolhatnak tesztelők és fejlesztők az új élménybe.

Természetesen itt is hirdetésekből származik bevétele a Facebooknak és a feltöltőnek egyaránt, a Zuckerberg-csapat 45 százalékot halászik le a beérkető összegekből (pontosan annyit tehát, mint amennyit a YouTube is megtart a bevételekből).

Ajánlott videó

Olvasói sztorik