Tech

Komoly összegeket bukhatunk, ha óvatlanul vásárolunk

A károsultak 41 százaléka nem kapta vissza az online vásárlások során eltulajdonított pénzét 2014-ben.

A vásárlók évről évre egyre nagyobb összegeket költenek internetes felületeken, ami nem is olyan meglepő, hiszen ez az egyik legkényelmesebb módja a vásárlásnak, ha el akarjuk kerülni a zsúfolt bevásárlóközpontokat. Azonban az internetes vásárlás nem minden esetben végződik kedvezően a vevők számára. Ezért a szakértők arra emlékeztetik a felhasználókat, hogy mindig védjék az online tranzakcióikat. Egy, a Kaspersky Lab és a B2B International által végzett friss felmérés kimutatta, hogy azon válaszadók, – akik csalás miatt vesztették el a pénzüket az online tranzakciók során – közel fele nem kapta vissza a teljes összeget, vagy bizonyos esetekben egyáltalán nem kapott kárpótlást.

Ugyan számos pénzintézet kifejezte azon szándékát, hogy hajlandó megtéríteni az ügyfél kiberbűnözés során elvesztett pénzét, csupán az európai válaszadók 59 százaléka nyilatkozott úgy, hogy teljes mértékben kárpótolták a veszteségeit. Az áldozatok 4 százaléka csak részleges kompenzációt kapott, és 27 százalékuk egyáltalán nem kapta vissza a pénzét. Ezek jelentős veszteségek lehetnek, hiszen a kiberbűnözők által ellopott átlagos összeg 313 dollár volt, és a válaszadók 16 százaléka jelezte, hogy a vesztesége meghaladta az 1000 dollárt.

 

A helyzetet tovább súlyosbítja a tény, hogy nem minden felhasználó van tudatában a kibercsalások veszélyének: a megkérdezettek 16 százaléka gondolja úgy, hogy a pénzlopással járó online bűnözések ritkán fordulnak elő, és nem pont velük fognak megtörténni. A válaszadók csupán 22 százaléka tart attól, hogy célpontja lehet egy esetleges kibertámadásnak. Azonban a statisztikák azt mutatják, hogy a felhasználók 52 százaléka találkozott pénzügyi kiberfenyegetésekkel az elmúlt év folyamán legalább egyszer.

Természetesen ez a cikk nem arra szolgál, hogy elrettentsen bárkit is az internetes vásárlástól, inkább az a lényeg, hogy minden esetben figyeljünk oda a részletekre. A kártyás fizetéskor valóban egy hivatalos banki felületet kapunk? Ha a böngésző címsorában valamilyen bonyolult, vagy ismeretlen nevet találunk (például a www.valamilyenbank.hu/valami formátum helyett egy www.ismeretlencim.com/valami), esetleg a fizetési felületen furcsa, magyartalan megfogalmazást, oda nem illő karaktereket látunk, fizetés előtt keressük meg az adott webáruház információs telefonszámát, és győződjünk meg arról, hogy a szolgáltatás és a banki háttér valós.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik