Tech

E-jegyekre váltana a BKV

Elektronikus jegyrendszert vezetnének be 2014-től több lépcsőben Budapesten - derül ki a Fővárosi Közgyűlés január 25-i ülésére beterjesztett egyik javaslatból.

A Fővárosi Közgyűlés január 25-i ülésére beterjesztett javaslat szerint a fejlesztés számos újítással szolgálná az utasokat. A több lépésben bevezetett rendszer – amelyről a BKK egy több mint háromszáz oldalas tanulmányt készített – az utasok számára átláthatóbb jegyrendszert kívánnak bevezetni, amely megfelel a kor igényeinek és kedvezőbb a közösségi közlekedést napi szinten és csak alkalmanként használóknak is.

A megvásárolt jegyek és bérletek nyilvántartása és ellenőrzése elektronikus formában történik majd egy központi számítógépen. Első lépésként a bérleteket kártyákra cserélnék. A BKK olyan rendszert dolgozott ki, amely gyakorlatilag hamisíthatatlan, a kártya közlekedésben való használatát egy központi rendszer ellenőrizné. A bérlet a gyakorlatban hasonlóan működik majd, mint egy bankkártya, csak nem pénzt, hanem közlekedési lehetőséget tárol a kártyához tartozó számlán. Emellett lehetőség lesz a helyszínen is jegyet, vagy bérletet vásárolni.

A második ütemben a jegyrendszert változtatnák meg, amely elsősorban a nem rendszeres utasoknak jelent előnyt. Bevezetnék az időalapú jegyet 2013-tól, amely korlátlan átszállást biztosít majd a meghatározott időhatárokon belül. Bevezetik a napi limitet is, amely a 24 órás napi jegy árában maximalizálja az egy nap alatt közlekedésre fordítható összeget, ha valaki túllépi az időalapú jegy időkorlátját. A napi limit elérésétől kezdődően az utazás a nap hátralévő részére ingyenes lesz.

A harmadik ütemben a metróknál teljesen, a HÉV-eknél részben automatizált be- és kiléptető kapuk váltják majd fel 2015-ben az ellenőröket.

Jelenleg 2014-től
bérletek Érintésmentes kártyák és bankkártyák
Egy utazásra érvényes jegy Időalapú jegy
Budapest egy tarifazóna Budapest egy tarifazóna marad
Bérletek – korlátlan utazási lehetőség adott időszakon belül Bérletek – korlátlan utazási lehetőség adott időszakon belül
Jegyek és bérletek vásárlása kizárólag fizikai értékesítési hálózaton keresztül Távértékesítési csatornák (internet, mobiltelefon)
Utazás kizárólag előre váltott jegyekkel és bérletekkel Utólagos díjfizetés lehetősége
Az utasnak előre kell tudnia, hogy mennyit kíván utazni adott napon belül Maximált napi költés – az időalapú jegy átalakul napijeggyé

 

A tervek szerint végül bevezetik az érintés nélküli bankkártyás fizetést, ennek segítségével a néhány éven belül várhatóan nagy számban kibocsátott érintésmentes bankkártyák, vagy mobiltelefonok segítségével külön kártya kiváltása és az ehhez tartozó ügyintézés nélkül, utólagos fizetéssel lehet majd utazni.

A projekt keretében minden járművet új jegykezelőkkel kell ellátni, a metróállomásokon kapukat kell felszerelni és több százezer utas számára kell új bérletkártyát legyártatni és eljuttatni. Az elektronikus jegyrendszert a BKK szerint azoknak lesz a legegyszerűbb megszokni, akik eddig is havi bérlettel utaztak, ők akár otthonról egy weboldalon keresztül hosszabbíthatják meg bérletük érvényességét.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.