Tech

Az akkumulátoron múlik minden

Premier színhelye volt a héten Berlin: egy Steglitz kerületi autószalonban átadták tulajdonosának az első sorozatgyártásban készült elektromobilt, egy Mitsubishi i-Miev típusú járművet.

Az elsősorban városi közlekedésre szánt kisautó önsúlya 1080 kilogramm, villanymotorja 67 lóerős, akkuinak egyszeri feltöltésével 140-150 kilométert képes megtenni. Ára meglehetősen borsos: 34 390 euró (9,5 millió forint).

A villanymeghajtású autók használhatósága és jövője az akkumulátoron áll vagy bukik. Pontosabban azon, hogy a telepek mérete és súlya lehetőleg kicsi legyen, ugyanakkor minél több energiát legyenek képesek tárolni.

A fejlődés mindazonáltal érzékelhető, még ha a kívánatosnál lassabb ütemű is. Pár évvel ezelőtt egy nikkel-metálhidrid telep 300 kilogrammot nyomott, vele az autó 30 kilométert tudott megtenni egyszeri feltöltéssel. A ma gyártott lítium-ion akkuk fele ekkora súlyúak, viszont az általuk hajtott elektromobil hatósugara száz kilométer. A Mercedes gyár mérnökei szerint a következő tíz évben további 40 százalékkal fog csökkenni az akkumulátorok tömege, miközben energiatároló képességük 30 százalékkal növekszik.

Mindezek mellett azonban fontos az aksik költségének csökkentése és élettartamának jelentős növelése, hiszen a csúcstechnológiájú lítium-polimer akkumulátorok az ilyen járgányok költségének felét tennék ki, ráadásul néhány újratöltés után már használhatatlan.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.