Tech

Áram nélkül melegített vasúti váltók

A német vasutak évi 230 millió kilowattóra energiát költöttek eddig a melegítésre. Az új lehetőséggel ezt bárki megúszhatja.

A Pintsch Aben cég és a bajorországi alkalmazott energiakutatási központ munkatársai külső áramforrás nélkül működő fűtőrendszert dolgoztak ki, amely kizárólag a Föld mélyében rejlő hőenergiát hasznosítja. Az elv ugyanaz, mint a házak fűtésére használt hőszivattyú esetében.

A rendszer lényege egy hosszú cső, amely 75 méter mélyből képes felszívni és a váltóhoz továbbítani a meleget. Működése egyszerű fizikai törvényeken alapul. A mindkét végén zárt cső alsó részébe 40 bar nyomáson folyékony széndioxidot töltenek. A csövet körülvevő föld magasabb hőmérsékletének hatására a szén-dioxid egy része gázzá alakul, és megindul fölfelé a csőben. A váltó alatt kialakított üreget elérve, ahol már a felszínével azonos hőmérséklet uralkodik, a hideg hatására kicsapódik a gáz, és folyékony halmazállapotban lecsurog a cső falán a mélybe, ahol ismét fölmelegszik és megindul fölfelé.

A klasszikus körfolyamat üzemi hőmérséklete plusz 6 és 10 fok Celsius között van, ami elegendő ahhoz, hogy megakadályozza a váltó befagyását. A rendszer önmagát szabályozza, külső beavatkozásra a telepítéstől kezdve nincs szükség. A körfolyamat csak akkor áll le, ha a váltó (és így az alatta lévő üreg) hőmérséklete már nem elég hideg ahhoz, hogy kicsapja a felszálló széndioxidot. Megfordítva: a ciklus magától beindul, ha a váltó hőmérséklete eléri a kritikus alacsony értéket.

Az újítás gyakorlati próbáját már az idei télen megkezdik a hamburgi kikötőt kiszolgáló vasútnál. Ha műszakilag beválik, akkor széles körű alkalmazásának semmi sem állhat útjában. Igaz, hogy egy-egy váltó fölszerelése az új fűtéssel mintegy 35 ezer euróba kerülne, ám a mai energiaárakat tekintve a telepítés költségei 8-10 éven belül megtérülnének.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik