Szórakozás

Annyira népszerű ez a rántott marhafalat, hogy 30 éves várólista van rá

DigiPub / Getty Images
DigiPub / Getty Images
Működik egy különleges családi hentesüzlet Takasagoban, Japán Hyogo tartományában. Slágertermékük egy kobe marhából készült, fagyasztott krokett, melyből, ha valaki most rendel egy dobozzal, harminc év múlva kapja kézhez.

Az Asahiya húsüzletet 1926-ban alapították. Eleinte átlagos hentesbolt volt, mely mindenféle hústerméket, közöttük kobe marhát is árult. A marhakrokettek a második világháborút követő években kerültek be a kínálatba, de további ötven évnek kellett eltelnie, hogy az olajban sütött falatkák népszerűsége az őrület határáig emelkedjen – írja a CNN.

Az Asahiyában négyféle kobe krokett kapható, és közülük csak az egyik, az „extrém” kategóriába tartozóra kell harminc évet várni. Ha valaki hamarabb kóstolna valami hasonlót, rendelhet a „premier” krokettet is, arra csak négy évet kell várnia.

Az őrület gyökerei 1999-re vezethetők vissza, amikor az Asahiya belefogott az online értékesítésbe – meséli Shigeru Nitta a családi vállalkozás vezetőinek harmadik generációja. Ő gyerekkorától kezdve járta az apjával a városkörnyéki farmokat és marhaárveréseket, hogy beletanuljon a szakmába. Az üzletet 1994-ben, harmincéves korában vette át.

Egy ideig kísérletezgetett az online kereskedelemmel, majd rájött, hogy az emberek nem igazán hajlandók extraárat fizetni a prémiumtermékekért. Ekkor hozott egy merész döntést és promóció gyanánt, az extrém krokettek darabját 270 jenért (kb. 760 forintért) kezdte el árulni, miközben csak a hús 400 jenbe (több mint 1100 forintba) került hozzá.

Az ötlet lényege az volt, hogy ízelítőt adjon a vásárlóknak a kimagasló minőségű termékeikből. Hogy az üzlet mégse szenvedjen el túl nagy veszteségeket, Nitta úgy döntött, hogy hetente legfeljebb kétszáz extrém krokettet készít, melyeket csak belföldön szállít ki.

Az kiemelkedő minőség és a barátságos árazás hatalmas népszerűséget hozott az Asahiyának. Amikor 2016-ban odáig jutottak, hogy az extrém krokettekre már tizennégy éves várólista volt, be akarták szüntetni a termék forgalmazását, de a vásárlók követelték, hogy ilyen nevetséges feltételek mellett is folytassák az értékesítést.

Az Asahiya 2017-ben 40 jennel (kb. 112 forinttal) emelte az extrém krokettek árát, de mióta megkezdődött kobe marha exportja, a húsárak megduplázódtak, vagyis a termék eladása még mindig veszteséget jelent az üzletnek. Ennek ellenére Nitta heti 200-ról napi 200-ra emelte az eladható mennyiséget, de várólista így is egyre hosszabb és hosszabb.

A tulajdonos azt mondja, a jelenlegi szinten azért éri meg neki az üzlet, mert azok közül, akik megkóstolják az extrém krokettet sokan más termékeket is vásárolnak. Másrészt pedig a tulajdonos élvezi a hírnevet, amit az extrém krokettek hoznak neki.

Ha Nitta engedne a fogyasztói nyomásnak, és többet gyártana a slágertermékből előbb-utóbb csődbe menne. A tulajdonos célja az volt az olcsó termékkel, hogy olyanok is megkóstolják a különleges kobe marhát, akik addig legfeljebb a tévében hallottak róla, és ezt maximálisan teljesítette.

Egy doboz, vagyis öt darab krokett most 2700 yenbe (kb. 7600 forintba) kerül az Asahiya webshopjába, és ki tudja, hol tartanak majd a húsárak, amikor 30 év múlva kiszállítják őket.

(Kiemelt képünk illusztráció)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik