Szórakozás
Sopron, 2018. július 1.
Curtis (Széki Attila) a Majka & Curtis koncertjén a 26. VOLT Fesztiválon a soproni Lővér kempingben 2018. június 30-án.
MTI Fotó: Nyikos Péter

Majka többet mozgatott meg a közös Facebook-rajongókból Curtisnél

24.hu
24.hu

2018. 11. 08. 07:00

Augusztus végén a nagy nyilvánosság előtt, botránytól hangosan ért véget a sikeres rapperpáros, Majka és Curtis közös munkássága. A Datalyze csapata megvizsgálta a zenészek Facebook-posztjaira érkező reakciókat, hogy kiderüljön, miként reagáltak aktív követőik a szakításra.

Az ügy kirobbanása után mind Majka, mind Curtis közösségimédiás-felületén felbolydult az élet: mindkét rapper bejegyzései lényegesen több aktivitást váltottak ki a rajongókból, mint korábban. Majka felületén 19 százalékkal, míg Curtis oldalán 36 százalékkal nőtt a Facebook reakciók száma a vizsgált időszakban.

Majka oldalán az ügy kirobbanása után a női rajongók 20 százalékkal többen képviselték magukat, mint a szakítás előtt.

Curtis ezzel szemben a férfi táborát tudta nagyobb arányban növelni: oldalán 65 százalékkal növekedett a férfi rajongóktól érkező reakciók száma. A közös (a szakítás előtt mindkét előadó felületén aktív) rajongók egyharmadát Majka tudta aktivizálni a szakítás után, míg Curtis csak 10 százalékot állított a saját pártjára a teljes rajongótáborból.

 

A botrány a rapperek oldalain közel egyforma arányú közönségcserét eredményezett, az ügy után Majka és Curtis korábban aktív rajongóinak mintegy fele némult el, de sok olyan rajongó is megjelent, akik a botrány előtti időszakban hallgattak.

A reakciókat tekintve a rajongók általában nem támadták egyik előadót sem, a negatív érzelmet kifejező (szomorú, dühítő) emotikon mindkét énekes posztjai alatt elhanyagolható mennyiségű volt. Az esetet követően aktivizálódó új rajongók is leginkább támogatólag léptek fel;  a kedvelem és imádom reakciótípusokat használták leggyakrabban, közülük Curtist arányaiban többen támogatták az imádom reakció megnyomásával.

Míg Curtis posztjai inkább az old school és keményvonalas zenei ízlésű rajongókat vonzották be, addig Majka inkább a populárisabb rapperek kedvelőit mozgatta meg  felületén. Az ismertebb hazai hip hop-előadók rajongótáborából Awful, Mr. Busta és K26 rajongói az átlagnál jóval nagyobb számban aktivizálódtak Curtis oldalán, miközben ugyanezen felhasználókt aktivitásában némi csökkenés tapasztalható Majka közösségi médiás felületén. Viszont Raul és a Children of Distance aktív rajongói nagy számban jelentek meg Majka Facebook-oldalán.

Módszertan

Az elemzés során felhasznált adatok nyilvános magyar Facebook-felületekről származnak. A Datalyze csapata a 2018.06.01-2018.08.20, és a 2018.09.01-2018.10.20 közötti időszak felhasználói aktivitási adatait vizsgálta meg Majka és Curtis Facebook-oldalain. Az oldalakon olyan kiemelten aktív felhasználók (rajongók) kerültek vizsgálatra, akik legalább két reakciót fejtettek ki az egyik vagy másik oldalon megosztott tartalmakon. A botrány előtti, valamint utáni azonos intervallumú időszakban keletkezett reakciók összehasonlításakor figyelembe lettek véve az aktív követői létszámból fakadó méretbeli eltérések, így az adatok arányosítva lettek.

Kiemelt képünkön: Curtis (Széki Attila) a Majka & Curtis koncertjén a 26. VOLT Fesztiválon 2018. június 30-án. Fotó: Nyikos Péter / MTI

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Budapest, 2014. március 25.
Turisták bőröndjeikkel egy zebránál állnak Budapesten, a Rákóczi úton 2014. március 25-én.
MTI Fotó: Mohai Balázs
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.