Szórakozás

Hová tűntek az Olsen-ikrek?

A két egykori gyereksztár június 13-án ünnepli 32. születésnapját, ennek apropójából pedig úgy döntöttünk, felidézzük filmes karrierjüket, és ránézünk, mégis mit csináltak az elmúlt években.

Csecsemőként híresek

Tinik milliói rajongtak a kilencvenes és kétezres években Mary-Kate és Ashley Olsen-ért, ami már csak azért sem meglepő, mert az ikerpár alig hathónaposan kapta meg első tévés szerepét egy sitcomban, a Full House-ban (magyarul sajnos Bír-lak). Egészen 2000-ig elit rajongói klubot vezettek, tizennyolcadik születésnapjukon pedig több milliós produkciós cégnek lettek az igazgatói. Habár 2004 óta nem csináltak nevükkel és brandjükkel fémjelzett filmet, mégsem léptek a felnőtt korukban kiégett, balhés gyereksztárok útjára: jelenleg sikeres divattervezőként dolgoznak, és közös vagyonuk épp a héten lépte át a 300 millió dollárt.

Mary-Kate és Ashley Olsen 1986-ban születtek Kaliforniában egy személyi menedzser és egy ingatlanfejlesztő gyermekeiként.

Kevesen tudják, de valójában nem egypetéjű ikrek, tehát papíron nem is kellene ugyanúgy kinézniük.

Mondjuk most már tényleg csak az hiszi őket ikreknek, aki tudja, hogy elvileg azok. A némileg szerencsének is köszönhető hasonlóságuk azonban nagyon gyorsan jól jött, a már említett Bír-lakban kilenchónaposan már kamerák előtt voltak, közösen játszották Michelle Tanner karakterét. A szerepre azért kerestek ikreket, mert a helyi gyermekvédelmi törvények szigorúan meghatározták, hogy a munkát vállaló gyerekek hány órában dolgozhatnak – az ikrek így felváltva játszották.

A Full House hamar kultsorozattá vált: nyolc évadot ért meg, a finálét több mint 24 millióan nézték, valamint a sitcom műfajára és a popkultúrára is óriási hatással volt — legutóbb például a BoJack Horseman parodizálta.

A sorozat az ikreknek is komoly áttörést jelentett: mire 1995-ben véget ért, már saját jogon is népszerűek voltak. 1992-től tévéfilmekben vállaltak szerepeket, immár külön karaktereket alakítva, 1994-ben pedig elindult az első a sok videosorozatuk közül, a Mary-Kate & Ashley Kalandjai, amiből 1997-ig tizenegy félórás rész készült.

Első mozifilmüket, a Kettőn Áll a Vásárt 1995-ben készítették, az akkor még népszerű Kirstey Alley-vel és Steve Guttenberggel. Habár a klisés testcserés vígjátékot nem csípték a kritikusok, családi filmként bőven megállta a helyét, és bebizonyította, hogy az ikrek egy rendes mozifilmet is képesek elvinni a hátukon. Ezt követte még számos sorozat, videó- és mozifilm, amik közül az utolsó a 2004-es Bújj, bújj, szőke! (New York-i bújócska) volt.

Filmek után ruhák

Már ezalatt is komoly üzlet kezdett szerveződni az ikrek köré, amire későbbi karrierjüket is építették. A kilencvenes évek második és a kétezres évek első felében cégük, a Dualstar (amit ők maguk csak tizennyolc éves korukban tudtak jogilag átvenni) tonnaszámra adta el a Mary-Kate-es és Ashley-s ruhákat, cipőket, tanszereket, sminket, és ezer más terméket.

Ez az üzleti háttér bőven elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy a Bújj, bújj szőke! bukása után a mozikban az ikrek viszonylag könnyen maguk mögött hagyják a filmeket, és átcsusszanjanak az üzlet és a divat világába. 2006-ban az előkelő Badgley Mischka modelljei voltak, és még ebben az évben megnyitották saját divatcégüket, a The Row-t, majd a következő évben egy hasonló vállalkozást, az Elizabeth&James-t. 2004 óta csak elvétve vállalnak apróbb szerepeket filmekben, viszont húguk, Elizabeth Olsen pont az utóbbi években vált tehetséges, keresett színésznővé többek között a Martha Marcy May Marlene címszereplőjeként, illetve Skarlát Boszorkány szerepében a Marvel-univerzumban.

A New York Times már 2005-ben írt az ikrek egyedi divatstílusáról, ami bőven táplálkozik a boho-chic stílusból, ami bohém, hippis elemeket foglal magába, és emeli őket az előkelő divat világába. A divattervezőként Kate Moss és Sienna Miller által is megihletett Olsen-ikrek pedig elképesztő üzleti érzékkel és sikkel vetették be magukat a ruhák, kifutók és modellek menedzselésébe:

az Amerikai Divattervezők Egyesülete 2012-ben és 2015-ben is az Év Női Divattervezőjének választotta őket.

Az ikrek komoly, pragmatikus munkastílusa nemcsak sikereikben, de nyilvános megjelenéseikben is szembetűnő: az utóbbi években nagyrészt kerülik a nyilvánosságot, a közösségi média világában csupán cégeiken és márkáikon keresztül vannak jelen, interjúikban pedig alig beszélnek a magánéletükről, inkább a divathoz és üzlethez való hozzáállásukat szeretik megvitatni. Kamerák előtt is keveset állnak, legutóbb mondjuk a Met-gálán lehetett látni őket, ami az egyetlen nagyobb esemény, ahol rendszeresen részt vesznek.

Ashley és Mare-Kate Olsen | Fotó: Getty Images/Matt Winkelmeyer

Magánéletükről szintén nem tudni sokat: léteznek spekulációk arról, hogy anorexiások voltak valamikor a kétezres években, hogy Mary-Kate-nek köze volt 2008-ban Heath Ledger halálához, illetve arról is vita folyik, hogy átestek-e plasztikai sebészeten, vagy valami más miatt néznek ki elég furán mostanában. Kapcsolataikat szintén jól titkolják a nyilvánosság elől. Mary-Kate 2015-ben titokban házasodott össze Nicolas Sarkozy féltestvérével, Olivier-rel, Ashley párkapcsolati ügyeiről pedig csak pletykalapok írnak kétes hitelességű információkat. De az ikrek már számtalanszor bebizonyították, hogy képesek megállni a saját lábukon is bármilyen partner, menedzser, vagy producer különösebb befolyása nélkül.

Mohos Máté írása.

Kiemelt kép: Getty Images/Steve Eichner

Ajánlott videó

Olvasói sztorik