Szórakozás

Meghalt az ózonlyuk felfedezője

Nyolcvankét éves korában meghalt Joe Farman brit tudós, Antarktisz-kutató, aki munkásságával segített azonosítani az ózonlyukat a Déli-sark felett.

A cambridge-i kutató Brian Gardinerrel és Jon Shanklinnel írt közös tanulmányban 1985-ben jelentette be az ózonlyuk felfedezését 1985-ben a Nature tudományos folyóiratban – közölte a BBC hírszolgálata.

Felfedezésük vezetett el a montreali egyezmény aláírásához, ez a nemzetközi egyezmény szabályozta a CFC-gázok – halogénezett szénhidrogének – termelését a világon.

“Joe kiváló fizikus volt, munkássága megváltoztatta azt a módot, ahogy a környezetet szemléljük. Az ózonlyuk felfedezése után bolygónk ügyeinek energetikus nagykövetévé vált” – hangoztatta Alan Rodger professzor, az Antarktisz tanulmányozását célzó brit program megbízott igazgatója.

Farman a Cambridge-i Egyetemen végezte tanulmányait, majd a Falkland-szigeteki tudományos kutatásokért felelős tisztviselőnek nevezték ki 1956-ban. 1969-ban vált e kutatások vezetőjévé az Edinburghi Egyetemen. 1976-ban lett a Cambridge-i Egyetemen működő déli-sarki kutatócsoport fizikai részlegének vezetője. Ekkortól szentelte figyelmét az Antarktisz fölötti ózonréteg alakulásának.

Az Antarktisz feletti ózonlyuk az 1980-as évek eleje óta alakul ki évről évre. Az ózonréteg elvékonyodásáért nagyrészt az ember által előállított vegyületekből – CFC-gázokból – felszabaduló klór a felelős, amely hihetetlen gyorsasággal képes szétzúzni az ózonmolekulákat bizonyos körülmények között, és a folyamatban az alsó sztratoszféra hőmérséklete is meghatározó szerepet játszik. Az ózonréteg természetes védelmet nyújt a Napból érkező káros ultraibolya sugárzással szemben, amely bőrrákot okozhat és károsíthatja a növényzetet.

Az amerikai Nemzeti Oceanográfiai és Légköri Hivatal (NOAA) és az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) műholdas mérései szerint tavaly az Antarktisz feletti ózonlyuk a második legkisebb kiterjedését érte el az elmúlt húsz évet tekintve. Szakemberek szerint az ózonréteg-károsító vegyületek gyártásának szabályozásáról szóló montreali egyezmény ellenére még legalább 2060-ig kell várni arra, hogy az Antarktisz feletti ózonréteg visszanyerje az 1980-as évek előtti állapotát.

Az operatív törzs pénteki tájékoztatóján az is elhangzott, hogy sem az iskolákban, sem az óvodákban nem lesz gyermekfelügyelet, amíg be kell zárniuk. Müller Cecília drasztikus emelkedésről és rémisztő adatokról beszélt.