Szórakozás

Az altamirai barlangfestmények

Nincs új a nap alatt? Gondolatok a művészetről, mindenkinek.

E sorozattal az a tervünk, hogy bemutatjuk az elmúlt több ezer év művészetét,- a régmúlttól a közelmúlton keresztül – napjaink művészetéig (a teljesség igénye nélkül).

Az első fellelhető, értékelhető művészeti alkotástól indulunk és így haladunk az időben előre. A „Nincsen új a nap alatt?”  alcím, csak annyit jelent, hogy a szerző,- Enyedi Béla – igyekszik bemutatni más korok hasonló vagy nagyon hasonló alkotásait, hiszen a művészet -éppen úgy, mint sok más, – mindig visszatér a régi forrásokhoz.

Ismeretlen művész alkotása

Ezt a késő paleolitikumi barlangrajzot is sötét helyen, valószínűleg a tűz fényénél készítette az alkotója, a rajz saját megtekintésre készülhetett. A „művész” – a természetben rendelkezésre álló színező anyagokkal – kihasználta a fal egyenetlenségeit, ezzel is segítve a festmény plasztikus hatását. A különböző sötétségű foltok is mind a plaszticitást segítették elő. Bár a formák pontatlanok, mégis az ábrázolásokon átsejlik az, ami a lényeg, a dinamika, az őserő, az élet… Mint általában a barlangrajzok, az állatábrázolás itt is egyes állatok természetfeletti erejébe vetett hittel kapcsolható össze.

Franz Marc: A kék ló (XX. szd.)

7-8 ezer évvel később ugyancsak egy állat a huszadik századi művész hasonló kivitelezésű alkotása.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik