Pályán kívül

Fa Nándor nem érti a Vitéz elsüllyedését

A földkerülő vitorlás értetlenül áll Rakonczay hajójának elsüllyedése előtt.

Ahogy a Sport24 megírta, a hazavontatás közben elsüllyedt Rakonczay Gábor hajója, amellyel átszelte az Atlanti-óceánt. Szeremley Huba vitorlásával, az Elizabethtel próbálta meg a lehetetlent, de amikor szerdán kikötött az Azori-szigeteknél már nem volt meg a Vitéz.

Némi ellentmondást látunk a történetben, hiszen Rakonczay eltűnése alatt éppen honlapunkon keresztül nyugtatta meg a közvéleményt Fa Nándor, a Vitéz tulajdonosa, hogy a hajó elsüllyeszthetetlen.

„Egyszerűen arról van szó, hogy a hajóba beépített habanyag által kiszorított víz súlya nagyobb, mint az összsúly, azaz Gábor és az összes rakománya együttvéve. A maradék felhajtóerő cirka 150 kilogramm. Ez azt jelenti, hogy a hajó minden körülmények között felszínen marad. Egy egyszerű példával élve: ha kilukasztasz egy parafát attól a belseje vizes lesz, de ettől még nem süllyed el.” – nyilatkozta akkor a Sport24-nek Fa Nándor.

Éppen ezért kíváncsiak voltunk a kiváló sportember hogyan vélekedik szakmailag a hazaszállításról, hogyan érinti a Vitéz elvesztése érzelmileg, anyagilag. „Emberileg rendkívül sajnálom a történteket. A hajó értéke számomra felbecsülhetetlen. Tényleges értékét tekintve nem tudok mit mondani, hiszen egy régi építésű hajótest. Bár kértem, hogy legyen biztosítva, de úgy tudom Rakonczay Gábor a sokat citált pénzhiány miatt végül nem tette ezt meg. Többet mindaddig, amíg nem tájékozódom a részletekről, nem kívánok nyilatkozni” – zárta rövidre válaszát Fa Nándor.

Vitorlás berkekben éppen azóta téma a Vitéz hazavontatása, amióta kiderült, mivel próbálkozik Szeremley. A tengeri hajósok már akkor abszurdnak találták az ötletet. Vajon mégis hogyan gondolta Szeremley Huba, hogy vontaként kívánta hazavontatni a Vitézt? “Erről Szeremley Hubát kell megkérdezni. Annyi bizonyos, utólag szereztem tudomást a vontatásról, amiről annyit azért tudni kell, nem egy Füred-Tihany átkelésről van szó. Ezért tengerészként, vitorlásként szakmailag nem tudom értelmezni az eseményeket. Több ezer kilométeres transzatlanti északi átkelésről van szó, ott nem lehet arra számítani, hogy az ember nem találkozik viharral” – válaszolta fölvetésünkre Fa Nándor.

Tény, egyre több megmagyarázásra váró kérdés merül fel Rakonczay Gáborral, az óceán átevezésével, illetve hajójával kapcsolatban. Amit eddig tudunk az az, hogy a magyar kenust kereste a fél ország márciusban, miután hetekig nem kapott róla információt senki a meghibásodott kommunikációs készülékek miatt. Ráadásul Rakonczay útja során egy komoly viharba is bekerült, ami felborította a hajót. Azonban így is 60 nap alatt sikerült teljesíteni a több mint 5000 kilométeres távot.

Rakonczay Gábor eltűnését követő váratlan és szerencsés megérkezése után egy vitorláshajóhoz ment oda, és az ő műholdas telefonjukról indított hívást Magyarországra, azzal az üzenettel, hogy megérkezett. A magyar előtt kenulapáttal hajtott minihajóval még senki nem evezte át az Atlanti-óceánt, korábban sokan voltak már előtte arrafelé, csak ők nem kenulapáttal küzdötték át magukat a távon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik