Pályán kívül

80 éves Bernie Ecclestone

A Forma-1 kereskedelmi jogait birtokló brit üzletember, az autósport elitkategóriájának "mindenható" ura csütörtökön ünnepel.

Az F1-et évtizedek óta irányító Ecclestone vagyonát kétmilliárd eurósra becsülik, de saját bevallása szerint a pénz, a hatalom és a siker semmit sem jelent számára, mellesleg visszavonulni sem akar.

“Ha felhagyok a tevékenységemmel, nem lesz előttem semmilyen probléma, amit megoldhatnék, így pedig előrébb hoznám a saját halálom idejét – fogalmazott Ecclestone. – Gyermekkorom óta ezzel foglalkozom: korán elkezdtem üzletelni, mindennel kereskedtem, ami a kezem ügyébe került. Először rágógumit cseréltem radírra, aztán színes ceruzát iskolai füzetre, később kerékpárpumpát futball-labdára. Mindig mindent eladtam, vettem, vagy cseréltem.”

Az 1930. október 28-án, az angliai Ipswichben született üzletember egy munkáscsalád gyermekeként nőtt fel, saját bevallása szerint a második világháború idején csak szerencsével élte túl a bombázást. Tanulmányait 16 évesen abbahagyta, és a helyi közművekért felelős cégnél kapott munkát, de közben betársult egy motorkerékpár-kereskedőhöz. A motorsport világába már tinédzserként bekerült, az oldalkocsis motorversenyeken “utasként” szerepelt.

Egy 2010-es interjún, Szingapúrban – a riporterek általában “megküzdenek vele”, stílusa nem mindig közvetlen:

Ecclestone az első Forma-1-es nagydíjon is jelen volt, az 1950-es silverstone-i versenyen az egyik betétfutamon indult, s mert mindig is pilóta akart lenni, belevágott a kalandba. A vezetői tehetsége kevésbé volt kiemelkedő, az üzleti érzékének köszönhetően azonban beindult a karrierje. Először Stuart Lewis-Evans menedzsere volt, aki az 1958-as marokkói GP-n halálos balesetet szenvedett. Ecclestone ezután az osztrák Jochen Rindt pályafutását egyengette, ám az F1 egyetlen posztumusz világbajnoka az 1970-es Olasz Nagydíjon szintén a pályán veszítette életét.

Rindt halála után Ecclestone megvásárolta a Brabham istállót, amelynek 1971-tól 1987-ig ő volt a tulajdonosa, miközben tagja, majd 1978-tól elnöke volt a konstruktőrök érdekvédelmi szervezetének, a FOCA-nak. 1977-ben megszerezte az F1 reklám- és közvetítési jogait, majd 10 éven belül övé lett a kereskedelmi jogokat birtokló SLEC Holding 75 százaléka, és később egyszemélyes tulajdonossá vált.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik