Forma-1

Nyck de Vries mindenkit lenyűgözött, de van-e jövője a Forma-1-ben?

Eric Alonso/Getty Images
Eric Alonso/Getty Images
Nyck de Vries 2019-ben nyert Forma-2-es bajnoki címet, azóta viszont már sokan megfeledkeztek róla. Ő azonban keményen dolgozott azon, hogy a lehető legjobb formába kerüljön, és ha lehetőséghez jut, bebizonyítsa, neki is helye van a rajtrácson. Az élet úgy hozta, hogy Monzában ismét megmutathatta a tehetségét, már csak az a kérdés, a világ legjobbjainak és fizetős pilótáinak dzsungelében lehet-e még esélye 27 évesen állandó üléshez jutni.

A vállaimnak végük. Még megemelni sem… Tud valaki segíteni, vagy magamra maradtam? Szó szerint nem tudom mozgatni a karomat

– ennyit tudott mondani még az autóban ülve Nyck de Vries, miután élete első Forma-1-es futamán kettő pontot szerzett.

A holland pilótával váratlanul gyorsultak fel az események, eredetileg ugyanis csak arra készült, hogy egyetlen szabadedzésen vesz majd részt Monzában. Az évben minden istállónak kötelessége, hogy valamelyik hétvégén lehetőséget biztosítson egy Forma-1-es versenyt korábban sohasem teljesítő pilótának, hogy kipróbálhassa az aktuális versenyautót. Ez várt volna De Vriesre is, aki a Mercedes garázsában ücsörögve itta a kávéját, amikor megcsörrent a telefon.

A Mercedestől hívtak és arra kértek, minél előbb menjek a földszintre. Onnan aztán átsétáltunk a Williamshez, akkor tudtam meg, hogy egy különleges lehetőséget kapok

idézte fel a pénteki eseményeket a versenyző.

A Mercedes fiókcsapatának számító Williamsnél szereplő Alexander Albon ugyanis az utolsó pillanatban kidőlt a sorból, a thai pilóta vakbélgyulladást kapott. A versenyt nem tudta vállalni, ugyanis a szombati időmérő napján volt a műtétje – melyet követően komplikációk léptek fel, lélegeztetőgépre került, szerencsére azóta már jobban van, és otthonában gyógyul. Így merült föl az ötlet, hogy a pénteken még a Mercedesszel száguldozó Nyck de Vriest inkább dobják be a mélyvízbe a Williamsnél.

Kapcsolódó
Műtéte után lélegeztető gépre került a Forma-1-es versenyző
Alex Albon kihagyta a hétvégi Olasz Nagydíjat vakbélgyulladás miatt. Állapota azóta már javult, kedden hazamehet a kórházból.

Minden autóversenyző álma egy ilyen lehetőség, érthető módon a már 27 éves De Vries is kapott rajta. A szabadedzések során egyszer ugyan kisodródott a kavicságyba, de összességében jó tempót autózott. Még szerencséje is volt, mivel kilencen is rajtbüntetést kaptak Monzában, így aztán az előkelő nyolcadik helyről indulhatott a világbajnoki címvédő Max Verstappen mellől. Arra viszont kevesen számítottak, hogy az újonc gyakorlatilag tökéletes munkát végezve kilencedik helyen ér célba, holott csak három napot töltött az istállónál.

A Forma-1 szurkolói természetesen imádták a helyzetet, ezt jól mutatja, hogy az Olasz Nagydíjon megszavazták De Vriest a futam versenyzőjének. Másokat viszont inkább az a kérdés foglalkoztatott, miként fordulhat elő, hogy a másik Williamsben ülő Nicholas Latifi állandó tagja a mezőnynek, pedig 16 verseny alatt egyszer sem szerzett pontot. Ez hogy lehetséges?

Nem csak a pályán nagy a verseny a Forma-1-ben

De Vries hasonló utat járt be, mint bármelyik másik pilóta. Korán gokartba ült, 15 éves korában már világbajnok is lett a kategóriában, majd 2012-ben a Renault-tól kapott lehetőséget a francia bajnokságban. Ezután Finnországba ment, ahol a Eurocup versenysorozatban képviselte a Koiranen GP-t, méghozzá magas színvonalon, mivel rendre az élmezőny tagjának számított. Kiegyensúlyozott, jó teljesítményt nyújtott, de az áttörést 2014 hozta el, amikor úgy nyerte meg a sorozatot, hogy 14 futamból tizenegyen dobogós helyen zárt. Ezután apránként visszakerült a Renault – ma már Alpine – vérkeringésébe, sőt, 2016-ban már a mai F3-nak megfelelő GP3-ban szerepelt Albon és Charles Leclerc csapattársaként. Velük szemben ugyan alulmaradt, de 2019-ben Forma-2-es bajnoki címet nyert.

Albonnal és Leclerc-rel viszont el is jutottunk De Vries egyik nagy problémájához. A Forma-1 sokat változó világában egy valami állandó: az ülésekért folyó harc. A világ legkeményebb mezőnyében mindössze 20 hely áll rendelkezésre, azokból pedig évről évre változik, hányhoz keresnek valóban új pilótát. Az élet rengeteg alkalommal átírja a forgatókönyvet, elvégre az idei szezonban is úgy volt, hogy Nyikita Mazepin lesz majd Mick Schumacher csapattársa, végül az orosz–ukrán háború miatt lecserélték a visszatérő Kevin Magnussenre. Említhetnénk a közelmúltból a horrorbalesete után visszatérő Robert Kubica rövid, williamses korszakát, vagy épp az örökifjú Fernando Alonsót, aki már vissza is vonult, de annyira imádja a versengést, hogy 41 évesen is még lelkesen veti magát küzdelembe.

Kapcsolódó
A Haas kirúgta Mazepint, és orosz főszponzorától is megvált
Az eddigi főtámogatónál társtulajdonos az orosz pilóta apja.

Ebben az őrült kavalkádban próbálja 20 pilóta megtartani a helyét, miközben az F2-ben 24-en igyekeznek bizonyítani, hogy többre hivatottak. Melléjük tehetjük bátran azokat, akik már belekóstoltak a Forma-1-be, de kényszerűségből a Formula E-ben találták magukat, ahogyan egyébként Nyck de Vries is tette, 2021-ben bajnoki címet is nyert a sorozatban. A holland pilóta kései F1-es bemutatkozása is valójában annak bizonyítéka, hogy

brutális tolongás zajlik a Forma-1-es pozíciókért egy olyan világban, ahol már mindenki szem előtt lehet.

Eközben meg kell értenünk a csapatok vezetőinek gondolkodását is. Egy istálló működése töméntelen mennyiségű pénzt emészt föl, amit ki kell gazdálkodni így vagy úgy. Az elitcsapatok mögött pedig itt jön képbe az úgynevezett fizetős pilóták lehetősége, vagyis olyan versenyzők szerződtetése, akik erős anyagi háttérrel rendelkeznek, ami sokszor egy-egy istálló felszínen maradását biztosítja. Ennek régóta hagyománya van a sportágban, de érdemes leszögezni, manapság a fizetős versenyzők is nagyon jók. A közelmúltban láthattuk, hogy

  • a korábban említett Mazepin F3-ban másodikként zárt és a legtöbb futamot nyerte, ráadásul az orosz piacot megélénkítette a jelenléte,
  • hozzá hasonlóan a kínaiakat tartja lázban, hogy Csou Kuan-jü az Alfa Romeóban ül, de meg is dolgozott érte, 2019-ben a legjobb újoncnak választották az F2-es mezőnyben, két évvel később pedig már bajnoki címet is nyert ugyanebben a bajnokságban.
  • Az állandóan kritizált Latifi kanadai érdeklődőket hoz, De Vries mögött második lett, míg honfitársa, az Aston Martin tulajdonosának fia, Lance Stroll 2016-ban Forma-3-as bajnok volt, míg a Forma-1-ben az évek során háromszor is odaért már a dobogóra.

Ahogyan a lista is mutatja, ezek a srácok mind jó versenyzők. Nem világklasszisok, de jók. Amikor pedig egy csapatnak mérlegelnie kell, kit szerződtessen, kisebb kockázatot vállal azzal, hogyha anyagilag is előnyös nevet választ magának. Emiatt fordulhat elő, hogy De Vries ugyan bizonyított, végül mégis Forma-1 nélkül maradt a 2022-es Olasz Nagydíjig. Emellett érdemes kiemelni, hogy ma már a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) bevezetett egy pontrendszert, amelyben csak egy bizonyos pontszám megszerzése mellett juthat el valaki az F1-ig. Ehhez pedig nagyon jó eredményeket kell elérnie az F2-ben. Azoknak az időknek már vége, amikor még pocsék versenyzők is beülhettek egy Forma-1-es autóba.

Már csak egy út vezethet a legjobbak közé, ha valaki kiegyensúlyozottan teljesít, és ha lehetőséget kap, él is vele.

Elég lesz egy jól sikerült cameo a Forma-1-es üléshez?

Nyck de Vries éppen ezt tette. Kellett ugyan némi szerencse hozzá, hogy a rajtbüntetések miatt az első tízből indulhasson, ugyanakkor az egyik leggyengébb autóval is megharcolt a pontszerző helyért, és ez akkor is nagy szó, ha Monza pont olyan pálya, ami fekszik a gyengécske Williamsnek is. Ráadásul a sportág sajátossága, hogy a legjobb mérési lehetőség mindig az aktuális csapattárshoz történő viszonyítás, márpedig Latifit az időmérőn és a futamon is legyőzte a holland.

A rádiós kommunikációja fantasztikus volt. Lenyűgöző hallani, hogy miközben De Vries vezetett, átlátta a versenyt, tudott arra is figyelni, hogy a mérnökétől beállítási javaslatokat kérjen, sőt, még a stratégiával kapcsolatban is fontos meglátásai voltak. A képesség, hogy vezetés közben erre is legyen mentális kapacitása egy pilótának, kulcsfontosságú különbség lehet a teljesítményében. Megmutatta, hogy hiába számít újoncnak, komoly tapasztalata van a versenyzésben, a Forma-2-ben és Formula E-ben szerzett bajnoki címe mellé tehetjük, hogy érett, jó tempója van a pályán, átlátja, mire van szüksége az autónak és gyorsan alkalmazkodik

méltatta a korábban 37 futamon elinduló Jolyon Palmer a debütáló versenyzőt.

Eközben persze őrült nyomás nehezedik Latifire, akinek eddig is gondjai voltak a pontszerzéssel, Monzában pedig egy zöldfülű is legyőzte. A kanadai pilótát valószínűleg semmilyen plusz pénz nem tartja már a Forma-1-ben, Palmer szerint Albon mellett De Vries egyszerűen túl jó páros lehet ahhoz, hogy az istálló lemondjon róla. Ettől még dönthetnek úgy a csapatnál, hogy lojálisak maradnak Latifihez, de a számok nem hazudnak:

két és fél év alatt 55 futamon kétszer végzett csak az első tízben. Nehéz lenne azt mondani, hogy Latifi a világ húsz legjobb pilótája között van. Megkapta a lehetőséget, de nem tudott élni vele három év alatt.

De Vries számára azonban nem csak a Williams létezik, szóba kerülhet még az Alpine is, amely előbb bejelentette tévesen, majd el is bukta Oscar Piastrit, így jelenleg nem tudni még, ki lesz Esteban Ocon csapattársa 2023-ban. De Vries meggyőző beugrása akár ide is szerződést érhet. Akad még szabad ülés az Alfa Romeónál, és a Haasnál is, sőt akár az Alpha Tauri is szóba jöhet, de nem biztos, hogy Juki Cunodáról még készek lemondani. Az Alfa Romeo Mick Schumacher megszerzésén gondolkozik, míg a Haas Antonio Giovinazzit hívhatja vissza. A nagy keringőbe beszáll még Daniel Ricciardo is, aki év végén távozik a McLarentől, és meg kell említeni az indycaros Colton Hertát is, akit az Alpha Tauri és az Alpine is szívesen megszerezne.

Vagyis épp a legzűrzavarosabb időszakban mutatta meg magát De Vries, sokáig azonban nem húzódhat az ügye, mert a Formula E-ben már alig akadnak helyek, és a csapatának tudnia kell, mi a terv. A Forma-3-as és a Forma-2-es szezonnak már vége van – utóbbiból a bajnok Felipe Drugovich az Aston Martin tesztpilótája lesz 2023-ban.

A jövés-menésből így aztán kiveheti még a részét De Vries, aki a további hat versenyhétvége folyamán akár újabb tesztelésre is hivatalos lehet. Az biztos, hogy a monzai bravúrjával elérte, felmerüljön a neve több csapatnál is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik