Forma-1

Forma-1: A Red Bullok esélyesek Monacóban

Akár a győzelemre is esélyesek lehetnek a Forma-1-es Red Bull pilótái a hétvégi Monacói Nagydíjon – Kling Sándor, az istálló korábbi mérnöke szerint.

A csütörtöki első szabadedzés mondjuk ezt támasztotta alá, mert a délelőtt folyamán mindvégig Ricciardo és Verstappen harcolt az elsőségért, végül ez az ausztrálnak sikerült. De hát ez csak edzés ugye, ne vonjunk le messzemenő következtetést ebből, ahogy abból sem, hogy Hamilton a nyakukon van, de a Ferrarik hátránya jelen állás szerint majd egy másodpercet.

Kling, aki több mint három évig dolgozott szerkezeti elemzőként a Red Bullnál, az MTI-nek adott interjúban kifejtette: mivel a monacói pálya adottságaiból fakadóan szinte eltűnnek a motorerőből adódó különbségek, sokkal nagyobb hangsúlyt kapnak az aerodinamikai fejlesztések.

A Forma-1-ben három pályát húznak nagyjából egy kaptafára: Monte-Carlót, a Hungaroringet és a szingapúri helyszínt. Ezeken a versenyhétvégéken kap igazán nagy szerepet az, hogy melyik csapat mennyire tudja hatékonyan megtervezni azokat az elemeket, amelyek a minél nagyobb leszorító erő megteremtéséért felelősek

– mondta Kling.

Kling Sándor Milton Keynes-ben Fotó: red bull racing

A Budapesti Műszaki Egyetem gépészmérnöki karán doktorált szakember a Red Bullnál töltött időszak alatt másfél évig csak az első vezetőszárny kialakításán dolgozott, és bár szerinte hatalmas szerepe van ennek az elemnek a versenyautók teljesítményében, mégsem tartja fontosabbnak, mint a hátsó légterelőt.

Tudni kell, hogy egy szezonon belül sem fordul elő olyan, hogy ugyanaz az autó álljon rajthoz két versenyhétvégén, a fejlesztés gyakorlatilag folyamatos, két egymást követő helyszín között is történnek változtatások a karosszérián. Menet közben az első vezetőszárny találkozik először a levegővel, ezért hihetetlenül fontos szerepe van abban, hogy a légáramlatot miképpen vezetjük el az autó alatt, az oldalsó elemek, valamint a pilóta feje és a karosszéria felett. Nem véletlen, hogy első ránézésre látható, mennyi kisebb-nagyobb plusz elem kerül rá az első szárnyra, és hogy a hátsó szárny jóval kevesebb ilyen kiegészítőt tartalmaz

– avatott be a részletekbe Kling Sándor.

Forma-1, Monte Carlo, 1. szabadedzés, eredmények:

1. Daniel Ricciardo, RED BULL 1:12.126 (36 kör)
2. Max Verstappen RED BULL 1:12.280 (25)
3. Lewis Hamilton MERCEDES AMG 1:12.480 (34)
4. Sebastian Vettel FERRARI 1:13.041 (40)
5. Kimi Räikkönen FERRARI 1:13.066 (38)
6. Carlos Sainz Jr. RENAULT 1:13.456 (40)
7. Valtteri Bottas MERCEDES AMG 1:13.502 (39)
8. Sergio Pérez FORCE INDIA 1:13.717 (39)
9. Romain Grosjean HAAS 1:13.943 (24)
10. Szergej Szirotkin WILLIAMS 1:13.962 (40)

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik