Forma-1

Forma-1: ettől tátva marad a szád

williams martini (williams martini)
williams martini (williams martini)

A Williams új festésével a 2014-es Forma-1-es idény leglátványosabb autója lesz. Lássuk a sportág történetének legszebb festéseit, szubjektív szemmel.

Természetesen a Forma-1-ben nem pontozzák a kinézetet, így a külcsín mondhatni nem is számít, csak a belbecs. Lehet bármennyire szép egy festés, ha használhatatlan a versenyautó, és egy világbajnok gép is lehet csúnya, erre jó példa a Brawn GP, mellyel Jenson Button 2009-ben világbajnok lett, és szinte egy szponzor sem volt a fehér autón.

Ennek ellenére nem utolsó szempont, hogy az istállók milyen kinézetű gépekkel vágnak neki a világbajnokságnak, így bemutatjuk az általunk legszebbnek vélt F1-es autókat.

Jaguar R1 – 2000

Ez az év volt a Milton Keynes-i alakulat első éve a száguldó cirkuszban, az 1999-ben megszűnt Stewart istálló utódjaként.

Fotó: Europress Fotóügynökség

A klasszikus zöld festésű autót brit páros hajtotta: Eddie Irvine és Johnny Herbert. Legjobb eredményük egy 4. hely volt Monacóban, így a gép ha nem is volt versenyképes, a festése mindenképp legendássá tette a mindenkori Jaguarokat.

Jordan 197 – 1997

Nehéz elfogultság nélkül írni a Jordan autójáról, hiszen a Gary Anderson tervezte 197-es máig páratlan festést kapott azzal, hogy az orrkúpra egy kígyó fejét, az oldaldobozra pedig a pikkelyeit pingálták.

Fotó: Europress Fotóügynökség

A külső és a belső viszont itt sem volt összhangban, bár a konstruktőri versenyben ötödik helyen végzett a Jordan, 33 ponttal, ami az istálló történetének addigi legjobb eredménye volt. Ralf Schumacher és Giancarlo Fisichella is egyszer állhatott fel az idényben a dobogóra, mindketten harmadikok lettek.

Renault R30 – 2010

Bár darázsnak a Jordaneket hívták, és a csapat a logójaként is a fullánkos rovart használta, de a festés alapján találóbb a Renault utolsó F1-es autóját ezzel a jelzővel illetni.

A korábbi kék-sárga-fehér festésről hirtelen váltott a francia istálló, és 2010-ben, talán vérfrissítés gyanánt előrukkoltak ezzel a dizájnnal.

Fotó: Europress Fotóügynökség

A nem túl sikeres idény végén – Fernando Alonso 2005-ös és 2006-os vb-címe után nem igazán tudtak eredményt felmutatni – a Renault, mint csapat kiszállt az F1-ből és jelenleg is csak motorokat szállít a száguldó cirkuszba. A 2011-es idénytől helyüket a Lotus vette át.

Arrows A2 – 1979

Aranyszínű autó, ennél többet nem is kell mondani róla. Az Arrows ez a gépet az 1979-es szezon második felében használta. Az első hét futamon az A1B-vel próbálkoztak, de egy ötödik és egy hetedik hely után autót cseréltek.

Fotó: Europress Fotóügynökség

Ez lett az A2-es, aminek nem volt első szárnya, és zömök felépítésével inkább hasonlított egy tankra, mint versenyautóra.

A nagy leszorítóerő viszont a kezelhetőség rovására ment, gyenge volt a kanyarokban és az egyenesekben is, így a csapat gyorsan az A3-asra váltott, melyen ugyan meghagyták az arany színt, de az A2-es még így is simán lenyomja, ha az összeképről van szó.

McLaren MP4/5 – 1989

Ayrton Senna 1988 után ismét vb-címet ünnepelhett volna a wokingi istálló legendássá vált piros-fehér festésű autójával, ám csak a második helyet szerezte meg az összetettben, viszont 1990-ben ismét ő lett a Forma-1 legjobbja.

A McLarennél bár sokáig tervezték, hogy újra hadrendbe állítják a piros-fehér színösszeállítást, ám ez évről évre elmaradt. A legvalószínűbb, hogy 2015-re visszatérnek ehhez a párosításhoz, hiszen a Honda színre lépésével a két fél minden bizonnyal partneri megállapodást köt, a japánok pedig hoznák a már megszokott színeiket.

Arrows A23 – 2002

Egy újabb olyan színösszeállítás, mely az autó- és motorsport világában megszokott: narancs-fekete. Sajnos a Forma-1-ben ismét egy gyenge autó kapta meg ezt a díjnyertes kinézetet, hiszen az Arrows 25 éves története során egy konstruktőri 5. helyet tud csak felmutatni.

Fotó: Europress Fotóügynökség

2002-ben ráadásul Heinz-Harald Frentzen és Enrique Bernoldi összesen két pontot szállított az istállónak.

A gyenge eredmények ellenére minden idők talán egyik legszebb külsőjét rakta össze a Coughlan-Rinland tervezőpáros, így legalább a festés miatt még sokáig megmaradhat az emlékezetekben az Arrows A23.

Lotus 78 – 1978

A fekete-arany külső már csak azért sem egyedi, mivel a Renault utódja, a Lotus 2011-es megjelenésével az egykori előd gyönyörű kinézetét vette át, tisztelegve a ’70-es évek sikerei előtt.

Fotó: Europress Fotóügynökség

A Lotus 78-at az istálló az 1977-es és 1978-as idényben használta: ’77-ben Mario Andretti harmadikként zárta a szezont, a csapat pedig a konstruktőri versenyben második lett, egy évvel később viszont csak öt futamon álltak rajthoz a 78-assal. Az új fejlesztésű Lotus 79-el ugyanis sikeresebb volt az amerikai Andretti, év végén így be is gyűjtötte egyetlen világbajnoki elsőségét.

Caterham CT03 – 2013

Talán a legjobb példa a gyönyörű, ám pocsék autóra. A Caterham története egyébként sem egyszerű, hiszen 2010-ben Lotus Racing néven mutatkoztak be az F1-ben, de megvonták tőlük a névhasználati jogot. Így váltottak Team Lotusra, de ez sem állta meg a helyét, 2012-ben le is mondtak a Lotus névről, azóta Caterhamnek hívják az istállót.

Fotó: Europress Fotóügynökség

2013-ban a tervezők nagyszerű munkát végeztek, hiszen a metálzöld festés egy kis sárgával feldobva lehetővé tette, hogy a sportág történetének egyik legszebbjeként tartsuk számon a CT03-at. Kár, hogy az autót alig láthattuk a közvetítések során, hiszen többnyire az utolsó helyeken haladtak, így nem is csoda, hogy eddigi négyéves történük során még egyetlen pontot sem szereztek.

Honda RA107 – 2007

A két nagyágyút hagytuk a végére. A Honda 2007-ben gondolt egy merészet, és elfelejtették a korábbi színösszeállítást, ehelyett pedig megpróbálták a környezetvédelem fontosságára felhívni a figyelmet. Így a Föld űrből látható képét pingálták az RA107-esre, szponzorok nélkül, egyedül csak két logó kapott helyet az autón, mégpedig a Honda H betűje, valamint a Bridgestone.

Fotó: Europress Fotóügynökség

A lassú és gyenge autó mindössze három pontszerző helyet tudott produkálni, így eredményesnek semmiképp sem mondanánk. A festést egyébként finomították a 2008-as idényre, sokkal inkább dominált a fehér a versenygépen, mint a Föld képe.

BAR 01 – 1999

A British American Racing első szezonjában nagyot dobbantott, hiszen megpróbálták a rali-világbajnokságból jól ismert 555-festést – a Subaru autóin volt látható – meghonosítani a száguldó cirkuszban. Ezzel azonban nem érték be, hiszen a Lucky Strike is támogatta őket, így azt találták ki, hogy az egyik autójuk a kék, a másik a fehér-piros festést kapja.

Fotó: Europress Fotóügynökség

Ezt az F1 vezetősége nem engedélyezte a BAR-nak, így merész ötlettel az autóik jobb oldalát kékre, a balt fehérre festették, középen pedig egy cipzárral választották el a két színt. A 2000-es szezonban ők is finomítottak a terveken, így a BAR 02 már teljes egészében fehérben pompázott.

Jacques Villeneuve és Ricardo Zonta egyébként csak szenvedett az autóval, legjobb eredményük 1999-ben a nyolcadik pozíció volt, tehát pontot sem szereztek az idény során.

Williams FW36 – 2014

Listánk 11. tagja maga az ötletadó, a Williams martinis festésű autója. Az istálló a szezon eleji tesztek során sötétkék színben küldte pályára autóit, így sejteni lehetett, hogy nem ez lesz a végső dizájn.

Fotó: Twitter

Sőt, már hetekkel ezelőtt felröppentek a hírek, hogy a Williams megállapodik az autósport történelméből jól ismert Martinivel, végül március első hetében bejelentették a felek az együttműködést, sőt, az istálló nevet is változtatott, Williams Martini Racingre.

surveys

Ajánlott videó

Olvasói sztorik