williams martini (williams martini)
Forma-1 sport

Forma-1: ettől tátva marad a szád

A Williams új festésével a 2014-es Forma-1-es idény leglátványosabb autója lesz. Lássuk a sportág történetének legszebb festéseit, szubjektív szemmel.

Természetesen a Forma-1-ben nem pontozzák a kinézetet, így a külcsín mondhatni nem is számít, csak a belbecs. Lehet bármennyire szép egy festés, ha használhatatlan a versenyautó, és egy világbajnok gép is lehet csúnya, erre jó példa a Brawn GP, mellyel Jenson Button 2009-ben világbajnok lett, és szinte egy szponzor sem volt a fehér autón.

Ennek ellenére nem utolsó szempont, hogy az istállók milyen kinézetű gépekkel vágnak neki a világbajnokságnak, így bemutatjuk az általunk legszebbnek vélt F1-es autókat.

Jaguar R1 – 2000

Ez az év volt a Milton Keynes-i alakulat első éve a száguldó cirkuszban, az 1999-ben megszűnt Stewart istálló utódjaként.

Fotó: Europress Fotóügynökség

A klasszikus zöld festésű autót brit páros hajtotta: Eddie Irvine és Johnny Herbert. Legjobb eredményük egy 4. hely volt Monacóban, így a gép ha nem is volt versenyképes, a festése mindenképp legendássá tette a mindenkori Jaguarokat.

Jordan 197 – 1997

Nehéz elfogultság nélkül írni a Jordan autójáról, hiszen a Gary Anderson tervezte 197-es máig páratlan festést kapott azzal, hogy az orrkúpra egy kígyó fejét, az oldaldobozra pedig a pikkelyeit pingálták.

Fotó: Europress Fotóügynökség

A külső és a belső viszont itt sem volt összhangban, bár a konstruktőri versenyben ötödik helyen végzett a Jordan, 33 ponttal, ami az istálló történetének addigi legjobb eredménye volt. Ralf Schumacher és Giancarlo Fisichella is egyszer állhatott fel az idényben a dobogóra, mindketten harmadikok lettek.

Renault R30 – 2010

Bár darázsnak a Jordaneket hívták, és a csapat a logójaként is a fullánkos rovart használta, de a festés alapján találóbb a Renault utolsó F1-es autóját ezzel a jelzővel illetni.

A korábbi kék-sárga-fehér festésről hirtelen váltott a francia istálló, és 2010-ben, talán vérfrissítés gyanánt előrukkoltak ezzel a dizájnnal.

Fotó: Europress Fotóügynökség

A nem túl sikeres idény végén – Fernando Alonso 2005-ös és 2006-os vb-címe után nem igazán tudtak eredményt felmutatni – a Renault, mint csapat kiszállt az F1-ből és jelenleg is csak motorokat szállít a száguldó cirkuszba. A 2011-es idénytől helyüket a Lotus vette át.

Arrows A2 – 1979

Aranyszínű autó, ennél többet nem is kell mondani róla. Az Arrows ez a gépet az 1979-es szezon második felében használta. Az első hét futamon az A1B-vel próbálkoztak, de egy ötödik és egy hetedik hely után autót cseréltek.

Fotó: Europress Fotóügynökség

Ez lett az A2-es, aminek nem volt első szárnya, és zömök felépítésével inkább hasonlított egy tankra, mint versenyautóra.

A nagy leszorítóerő viszont a kezelhetőség rovására ment, gyenge volt a kanyarokban és az egyenesekben is, így a csapat gyorsan az A3-asra váltott, melyen ugyan meghagyták az arany színt, de az A2-es még így is simán lenyomja, ha az összeképről van szó.

McLaren MP4/5 – 1989

Ayrton Senna 1988 után ismét vb-címet ünnepelhett volna a wokingi istálló legendássá vált piros-fehér festésű autójával, ám csak a második helyet szerezte meg az összetettben, viszont 1990-ben ismét ő lett a Forma-1 legjobbja.

A McLarennél bár sokáig tervezték, hogy újra hadrendbe állítják a piros-fehér színösszeállítást, ám ez évről évre elmaradt. A legvalószínűbb, hogy 2015-re visszatérnek ehhez a párosításhoz, hiszen a Honda színre lépésével a két fél minden bizonnyal partneri megállapodást köt, a japánok pedig hoznák a már megszokott színeiket.

Arrows A23 – 2002

Egy újabb olyan színösszeállítás, mely az autó- és motorsport világában megszokott: narancs-fekete. Sajnos a Forma-1-ben ismét egy gyenge autó kapta meg ezt a díjnyertes kinézetet, hiszen az Arrows 25 éves története során egy konstruktőri 5. helyet tud csak felmutatni.

Fotó: Europress Fotóügynökség

2002-ben ráadásul Heinz-Harald Frentzen és Enrique Bernoldi összesen két pontot szállított az istállónak.

A gyenge eredmények ellenére minden idők talán egyik legszebb külsőjét rakta össze a Coughlan-Rinland tervezőpáros, így legalább a festés miatt még sokáig megmaradhat az emlékezetekben az Arrows A23.

Lotus 78 – 1978

A fekete-arany külső már csak azért sem egyedi, mivel a Renault utódja, a Lotus 2011-es megjelenésével az egykori előd gyönyörű kinézetét vette át, tisztelegve a ’70-es évek sikerei előtt.

Fotó: Europress Fotóügynökség

A Lotus 78-at az istálló az 1977-es és 1978-as idényben használta: ’77-ben Mario Andretti harmadikként zárta a szezont, a csapat pedig a konstruktőri versenyben második lett, egy évvel később viszont csak öt futamon álltak rajthoz a 78-assal. Az új fejlesztésű Lotus 79-el ugyanis sikeresebb volt az amerikai Andretti, év végén így be is gyűjtötte egyetlen világbajnoki elsőségét.

Caterham CT03 – 2013

Talán a legjobb példa a gyönyörű, ám pocsék autóra. A Caterham története egyébként sem egyszerű, hiszen 2010-ben Lotus Racing néven mutatkoztak be az F1-ben, de megvonták tőlük a névhasználati jogot. Így váltottak Team Lotusra, de ez sem állta meg a helyét, 2012-ben le is mondtak a Lotus névről, azóta Caterhamnek hívják az istállót.

Fotó: Europress Fotóügynökség

2013-ban a tervezők nagyszerű munkát végeztek, hiszen a metálzöld festés egy kis sárgával feldobva lehetővé tette, hogy a sportág történetének egyik legszebbjeként tartsuk számon a CT03-at. Kár, hogy az autót alig láthattuk a közvetítések során, hiszen többnyire az utolsó helyeken haladtak, így nem is csoda, hogy eddigi négyéves történük során még egyetlen pontot sem szereztek.

Honda RA107 – 2007

A két nagyágyút hagytuk a végére. A Honda 2007-ben gondolt egy merészet, és elfelejtették a korábbi színösszeállítást, ehelyett pedig megpróbálták a környezetvédelem fontosságára felhívni a figyelmet. Így a Föld űrből látható képét pingálták az RA107-esre, szponzorok nélkül, egyedül csak két logó kapott helyet az autón, mégpedig a Honda H betűje, valamint a Bridgestone.

Fotó: Europress Fotóügynökség

A lassú és gyenge autó mindössze három pontszerző helyet tudott produkálni, így eredményesnek semmiképp sem mondanánk. A festést egyébként finomították a 2008-as idényre, sokkal inkább dominált a fehér a versenygépen, mint a Föld képe.

BAR 01 – 1999

A British American Racing első szezonjában nagyot dobbantott, hiszen megpróbálták a rali-világbajnokságból jól ismert 555-festést – a Subaru autóin volt látható – meghonosítani a száguldó cirkuszban. Ezzel azonban nem érték be, hiszen a Lucky Strike is támogatta őket, így azt találták ki, hogy az egyik autójuk a kék, a másik a fehér-piros festést kapja.

Fotó: Europress Fotóügynökség

Ezt az F1 vezetősége nem engedélyezte a BAR-nak, így merész ötlettel az autóik jobb oldalát kékre, a balt fehérre festették, középen pedig egy cipzárral választották el a két színt. A 2000-es szezonban ők is finomítottak a terveken, így a BAR 02 már teljes egészében fehérben pompázott.

Jacques Villeneuve és Ricardo Zonta egyébként csak szenvedett az autóval, legjobb eredményük 1999-ben a nyolcadik pozíció volt, tehát pontot sem szereztek az idény során.

Williams FW36 – 2014

Listánk 11. tagja maga az ötletadó, a Williams martinis festésű autója. Az istálló a szezon eleji tesztek során sötétkék színben küldte pályára autóit, így sejteni lehetett, hogy nem ez lesz a végső dizájn.

Fotó: Twitter

Sőt, már hetekkel ezelőtt felröppentek a hírek, hogy a Williams megállapodik az autósport történelméből jól ismert Martinivel, végül március első hetében bejelentették a felek az együttműködést, sőt, az istálló nevet is változtatott, Williams Martini Racingre.

surveys

Ahol a futball esze és szíve találkozik!

Válogatott írások a legjobbaktól.

Minden hónapban legalább 24 kiemelkedő színvonalú tartalom havi 990 forintért. Próbáld ki 490 forintért az első hónapban!

Ahogyan szerzőgárdánk összetétele ígéri, a legkülönfélébb műfajokban, témákban jelennek majd meg szövegek: lesznek elemzések, interjúk, kisprózák, riportok, lesznek hazai és nemzetközi témák, adat- és véleményalapú cikkek egyaránt.

Tartsatok velünk minél többen, hogy együtt alakíthassuk, építhessük az új magyar futballújságot, amely leginkább az írások nívójával és egyediségével akar kitűnni! Fizessetek elő, olvassatok, kövessetek minket, vitatkozzatok velünk, adjatok ötleteket! Várjuk ebbe a közösségbe mindazokat, akiknek a futball csak egy játék, s mindazokat, akiknek a futball több mint egy játék.

KIPRÓBÁLOM!

Ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.