Forma-1

Unalomba fulladt a Forma-1

Forma-1 (forma-1, hungaroring, mogyoród, )
Forma-1 (forma-1, hungaroring, mogyoród, )

Sebastian Vettelt lehet nagyon szeretni és nagyon utálni is, de az tény, hogy dominanciájával unalmas volt a 2013-as szezon.

Zsinórban három bajnoki cím után a negyedik vb-elsőségére pályázott a német pilóta és a Red Bull ebben az idényben. Erre minden lehetőségük meg is volt, hiszen ütőképes gépet raktak össze és a szabályok sem változtak olyan mértékben, hogy az hátrányukra váljon.

Az  idei 19 versenyből 13-at Vettel nyert meg, így csont nélkül lett újra a Forma-1 ura. Fölényét jól jellemzi, hogy naptár második felében, tehát a 10., Magyar Nagydíj után zsinórban kilencszer végzett az élen.

Fotó: DPPI

Éppen ezért számunkra is unalmas lenne a sikereit felsorolni, ezért inkább lássuk azokat a hétvégéket, melyeken valamiért nem Vettel volt a legjobb.

Rögtön az idénynyitóval kezdünk, hiszen bár sokan megjósolták a Red Bullok fölényét, az osztrák istálló elszámolta magát, a gumikopás és a bokszkiállások miatt így csak a harmadik helyre futott be Vettel. Az élen Kimi Raikkönen zárt, így ekkor még sokan úgy vélték, komoly esélye van a vb-címre a finn pilótának.

Fotó: DPPI

Bár Malajziában a címvédőt intették le először, mégis meg kell említetünk ezt a futamot, hiszen a szezon egyik legnagyobb balhéja tört ki a Red Bullon belül: Vettel ugyanis a csapatutasítás ellenére komoly csatában megelőzte Mark Webbert, mindkét autó célba érését kockáztatva.

Az eset után a csapat vezetése is megrótta Vettelt, a német viszont elmondta, ha újra ilyen helyzetbe kerülne, akkor sem cselekedne másképp.

Kínában aztán csak negyedik lett, bár ehhez az is kellett, hogy az időmérőn a 9. rajtkockát szerezte meg. A futamot Fernando Alonso nyerte, csakúgy, mint a Spanyol Nagydíjat, ahol szintén negyedik lett a címvédő német.

Monacóban a két Mercedes meglepetésre a leggyorsabb volt a kvalifikáción. A legendás utcai pályán vasárnap Nico Rosberget intették le először, viszont legalább felállhatott a dobogóra Vettel, hiszen második lett. A Brit Nagydíjon aztán sokáig vezetett, de elszállt a Red Bullban a váltó, így az első helyről esett ki. Tegyük hozzá, legutóbb 2012. szeptember 9-én nem fejezte be a futamot: az Olasz Nagydíjon generátorhiba miatt állt ki a 47. körben, de mivel a versenytáv több mint 90 százalékát teljesítette, akkor a 22. helyen rangsorolták.


Fotó: MTI

Innentől kezdve viszont nem volt megállás, mindössze egy megingás fért bele részéről, hiszen a Német Nagydíj után a Hungaroringen még átengedett egy győzelmet Lewis Hamiltonnak, aztán zsinórban kilencszer ő állhatott a dobogó tetején.

Éppen ezért aki izgalomra vágyott, az inkább hátrafelé figyelt, vagyis a középmezőnyre, ott azért még el lehetett csípni egy-két komoly csatát.

Jövőre viszont közel sem lesz ennyire sima a helyzet, vagyis a szakértők ezt jósolják, hiszen lezárult egy korszak a száguldó cirkuszban. Ugyanis jövőre V8-as helyett V6-os turbómotorok hajtják majd az autókat, ami akár 20 százalékos teljesítménycsökkenéssel is járhat, emellett pedig elképesztő újítások mellett döntött a FIA, ezek pedig teljesen átírhatják az erőviszonyokat.

Az évadzárón például dupla pontot osztanak majd, így növelve az utolsó verseny tétjét, de a az eddigi nyolc motor helyett idén már csak ötöt használhatnak majd a pilóták, akik szabálytalanságaikért büntetőpontokat kapnak. Ha összegyűjtöttek 12-t, egy versenyre eltiltják őket.

A Nemzetközi Automobil-szövetség ezekkel a lépésekkel szeretné izgalmassá tenni a sorozatot. Tavasszal meglátjuk, sikerült-e nekik. Az viszont biztos, hogy idén Vettel négyszeres világbajnok lett, és jövőre is ő lesz a vb-cím elsőszámú favoritja.

A 2013-as idény legjei

A legnagyobb mellényúlás: “Az idei autó a legjobb, amit valaha készítettünk” – nyilatkozta még januárban Jenson Button. A McLaren ehhez képest ötödik lett a konstruktőrök között.

A legtöbbet fejlődő pilóta: Romain Grosjean. A francia a szezon második felére felnőtt a feladathoz, hogy versenyeket nyerjen és felálljon a dobogóra. Jövőre a Lotus vezére lehet.

Az év előzése: Fernando Alonso a spanyol GP-n két versenyzőt, Hamiltont és Raikkönent is megelőzte egy kanyaron belül.

Az év idézete: Multi 21. A Maláj Nagydíjon így hívták fel Vettel figyelmét arra, hogy ne előzze meg Webbert.

A legrosszabb időzítés: Webber utódjának megnevezése. A Red Bull akkor jelentette be Ricciardo leigazolását, amikor minden vezető, a csapat főnökségével együtt épp a Rush címő film premierjén ült.

Az év betolakodója: két nyertest is hirdetünk. A galamb Monacóban és a tűzoltóautó Koreában.

http://www.youtube.com/watch?v=zk-k-y_fxwo

Videó – Alonso parádés előzése

Videó – incidens a galammbal…

Videó – … és a tűzoltóautóval

Ajánlott videó

Olvasói sztorik