Forma-1

F1: visszavonulót fújt a Pirelli

forma-1 gumik (forma-1, )
forma-1 gumik (forma-1, )

A Pirelli a korábbi bejelentéssel ellentétben Kanadában még csak edzésen teszteli az új gumijait, a versenyen az eddigi változatokat használják majd a csapatok. A mercedeses botrány lehet a háttérben.

Fotó: AFP

A Pirelli a közvetlenül a Spanyol Nagydíj után jelezte, hogy a Brit Nagydíjra módosítani kíván a keverékein, majd a rájuk zúduló össztűz miatt másnap még előbbre, a Kanadai Nagydíjra ígérték az átállást.

Később kiderült, hogy nem lesz szó olyan drasztikus változtatásról, ugyanis a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szabályai szerint a csapatok teljes egyetértése hiányában – márpedig jó néhányan tiltakoztak a bejelentés miatt – csak biztonsági módosításokat hajthat végre a gyártó.

Mostanra az is világossá vált, hogy Kanadában még a várt fordulat sem következik be, ugyanis a Pirelli csak az első két szabadedzésre, kipróbálásra ad két-két szett új, az acél helyett kevlár övvel gyártott abroncsot a csapatoknak, szombaton és vasárnap maradnak az eddigi gumik.

A gyártó hozzátette, hogy a teljes bevezetést Silverstone-ra tervezik.

Kármentés a botrány után?

A halasztás valószínűleg nem független a Monacóban vasárnap kirobbant botránytól, amikor kiderült, hogy két héttel ezelőtt a Pirelli és a Mercedes titokban tesztelt három napot Barcelonában. A csapat idei autójára – igaz jelöletlenül – a kanadai bevezetésre szánt gumik prototípusai is felkerültek.

Az ügyet egyelőre rágja a FIA, de a Red Bull motorsportfőnöke, Helmut Marko szerint a titkos teszt jelentőségében a McLaren 2007-es kémbotrányához mérhető. Akkor a Ferrari adatainak megszerzése és felhasználása miatt a wokingi csapatot kizárták a konstruktőri bajnokságból és példátlan, 100 millió dolláros pénzbüntetéssel sújtották.

“Biztosan lesz tárgyalás, bár azt nem tudom, mikor és hol. De az ügy a McLaren és a Ferrari 2007-es kémbotrányához mérhető” – nyilatkozta Marko a német Bildnek.

Fotó: AFP

“Egy ilyen teszt különösen nagy előnyt jelent, hiszen közvetlenül a verseny után ott az összes releváns adat, így döntő jelentőségű fejlődést hozhat. Az eddigi gumik acél övvel készültek, az újak kevlárral fognak, ők pedig ezeket tesztelték. Ezek jönnek Montrealban, szóval a Mercedesnek nem csak Monacóra volt előnye” – magyarázta az osztrák még a halasztás napvilágra kerülése előtt.

Maradhat-e a Pirelli?

A Pirelli ugyan csúnya helyzetbe keveredett, de úgy tűnik, az F1 uraként ismert Bernie Ecclestone bizalmát nem veszítették el, ugyanis a kisember Monacóban a szállítói szerződés meghosszabbításáról tárgyalt az olasz cég elnökével, Marco Tronchetti Proverával.

“Egyre közelebb kerülünk az aláíráshoz. Bernie elégedett velünk, a cégünket pedig továbbra is érdekli a Forma-1, bízom benne, hogy hamarosan sikerül megegyeznünk” – nyilatkozta Provera.

Érdekes módon a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner is szívesen látná a Pirellit 2013 után is az F1-ben, szerinte a tesztbotrány nem befolyásolja a hosszabbítást:

“Ügyes cég a Pirelli. Igen, kicsit messzire mentek az idei gumikkal, de tudják is, hogy vissza kell venniük egy kicsit. A gond nem a Pirellivel van. A problémát az jelenti, ahogyan ezt az egész tesztügyet kezelték, ez az elkeserítő. A titkolózással van gondunk, ezért tettünk panaszt.”

Nagy kérdés, hogy az FIA mit lép végül, ugyanis a felügyelőszervezet jó ideje a levegőben lógatja a Pirelli hosszabbítását, az pedig nyílt titok, hogy az elnök, Jean Todt szeretné visszahozni a Forma-1-be a francia Michelint, így a tesztbotrány kiváló ürügy lehet az olasz gyártó ejtésére.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik