Forma-1

Hármas jubileum a Hungaroringen

Nico Rosberg és a 2,4 literes, V8-as erőforrások számára a 100. F1-futama lesz a Magyar Nagydíj. Jenson Button ezt duplázza.

Nico Rosberg a GP2 első bajnokaként 2006-ban mutatkozott be a Forma-1-ben a Williamsnél. A német lassan már veteránnak számít, idén hatodik idényét gyűri, a hétvégén pedig 100. futamán indul majd. Lassan beéri édesapját, Kekét, aki 114 versenyen indult, igaz, míg az “öreg” 1982-ben a bajnoki címet is megnyerte, a fiúnak még egy futamgyőzelem sem jött össze eddig.

“Magyarországon már a 100. nagydíjam következik, őrületes, hiszen édesapám összesen 114 versenyen indult az egész karrierje során. Szép szám, de a statisztika nem olyan fontos számomra” – mondta a 26 éves pilóta. 
“Várom a budapesti hétvégét, ugyanis nagyon szeretem a Hungaroringet, remélem, jobb lesz most, mint 2010-ben, amikor sajnos nem értem célba. Dolgoznunk kell a versenybeállításokon, meg kell néznünk, hogyan lehet még javítani ezen, hiszen a németországi időmérőn már jobb volt az autó, mint előtte – biztos vagyok benne, hogy megint előrébb léphetünk egy kicsit.”

Rosberg mellett egyébként egy másik versenyző, Jenson Button is hasonló jubileumig jut. Az angol, aki épp Rosberg bemutatkozóévében, 2006-ban nálunk nyerte első versenyét, immár a 200. Forma-1-es nagydíján rajtol majd.

“Mindig öröm visszatérni Magyarországra, hiszen itt nyertem első versenyemet 2006-ban, most pedig egy másik mérföldkövet is ünnepelek vasárnap, ugyanis ez lesz a 200. nagydíjam. El sem hiszem, hogy már összehoztam a két mázsát, mert egy nappal sem érzem magam öregebbnek, mint amikor 200-ben bemutatkoztam! A nürburgringi idő előtti kiszállás után remélem, hogy itt több szerencsém lesz!” – mondta a mclarenes.

A Magyar Nagydíj lesz a 2,4 literes, V8-as erőforrások 100. nagydíja

A hatodik Forma-1-es szezonjában futó erőforrás, amely 2013 végéig marad szolgálatban, máris színes élettörténettel rendelkezik. Első évadjában még semmiféle korlátozás nem vonatkozott a használatára. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) azonban 2007-re előírta a homologizációt, ami azt jelenti, hogy a szezon előtt le kellett adni a motor fő paramétereit, az erőforrásokat leplombálták és csak nagyon szigorú ellenőrzés mellett lehetett hozzájuk nyúlni.

A motorfejlesztés “befagyasztása” 2007-ben és 2008-ban azt jelentette, hogy egy motornak két versenyhétvégét kellett kibírnia, ami a szombati edzésnapot, illetve a vasárnapi versenynapot takarta. A megengedett legnagyobb percenkénti fordulatszám 19 000 volt.

2009-ben jelentősen megváltozott a motorok felhasználási módja: egy pilóta egy szezonban nyolc erőforrást használhatott fel. Ha túllépte ezt a limitet, automatikusan 10 rajthelyes büntetésre számíthatott. Ezzel egy időben, a motorra eső terhelés csökkentése miatt a főtengely maximális fordulatszámát 18 000/percre csökkentették.

Újabb kihívást jelentett a mérnökök számára, hogy 2009-ben, majd 2011-ben az energia-visszanyerő KERS-rendszert is használhatják, amely körönként meghatározott ideig 82 lóerős pluszteljesítményt tesz lehetővé. A 2.4 literes, V8-as hengerelrendezésű motorok tömegét az FIA 95 kilogrammban rögzítette, hogy ezzel se lehessen trükközni. A motorok jelenleg 750 lóerős teljesítményre képesek.

De az F1 nem lenne F1, ha a mérnökök nem találtak volna kiskapukat a motorok megbuherálására. Az elmúlt két és fél év alatt a Renault, a Ferrari és a Mercedes többször is engedélyt kapott a motor megváltoztatására. A szabályok ezt akkor teszik lehetővé, ha az adott gyártó igazolhatóan költséghatékonyabb megoldást kíván beszerelni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik