Sport

Bevállalós döntést hoztak a kézi vb-döntő játékvezetői

Korábban a témában:

Hogy aludhattak a Bonaventura ikrek?

Érdekes megközelítéssel értékelte a történteket a norvég Tv2 szakírója, Stig Nygard, aki azt írta, nem tudja eldönteni, hogy a játékvezetők helyesen vagy rosszul döntöttek-e, mert a televíziós felvételekből egyszerűen lehetetlen megállapítani. De vajon mit érezhetnek a bírók?

 

„Azt azonban csodálom, hogy a Bonaventura ikrek százszázalékosan biztosak abban, hogy a spanyol játékos karjai benyúltak a hatos fölé. Nem hiszem, hogy jól alszanak ma este, mert bár akkor úgy érezhették, jól döntöttek, biztos vagyok benne, hogy a meccs után motoszkált a fejükben a gondolat, hogy valóban helyesen cselekedtek-e. Hiszen valójában eldöntötték a világbajnoki finálét. Lehet, hogy helyesen tették. Talán hibáztak. És ez nem jó érzés, hiszen sohasem szabadulhatnak meg tőle.”

Nagy vitát gerjesztett a vasárnapi, Hollandia-Spanyolország női kézilabda világbajnoki döntő utolsó nyolc másodperce. 29-29-es állásnál a spanyolok játékosa szabálytalanul blokkolta a holland kapuskidobást, a francia játékvezetők pedig rövid tanácskozás után piros lappal büntették a vétkest és büntetőt ítéltek az ellenfélnek.

Hollandia élt lehetőséggel, Lois Abbingh bedobta a hetest, így a válogatott története során először vb-aranyat nyert.

Azóta több fórumon több megoldás látott napvilágot (hiszen itthon a futballhoz hasonlóan a kézilabdához is ért mindenki), ezért szakértő segítséget kértünk a helyzet elemzéséhez.

„A mérkőzés utolsó harminc másodpercben történt egyes szabálytalanságok más megítélés alá esnek, mint a mérkőzés egyéb szakaszában: ha kidobást, bedobást, szabaddobást és kezdődobást a védőjátékos megakadályoz, aktívan zavar vagy késleltet, akkor kizárást (piros lap) kap a vétkes játékos, és hétméteres dobást a támadó csapat. Ez a szabály egyik része. A másik része az, hogy amíg a bedobás, a szabaddobás és a kezdődobás akkor tekinthető elvégzettnek, ha a labda elhagyta a dobó kezét, addig a kidobásnál a labdának a kapuelőteret (hatos vonal) kell elhagynia” – mondta a 24.hu érdeklődésére Herczeg Péter, a Játékvezetői Bizottság elnöke.

A vasárnapi döntő utolsó másodperceiben a spanyol játékos nagy-nagy valószínűséggel ez utóbbit akadályozta meg, ezért döntöttek úgy a játékvezetők, hogy kizárást kap a spanyol játékos, és a holland csapat hétméterest dobhat kötelező következményként. Magyarra lefordítva, a spanyol játékos nem engedte elvégezni a holland csapat kidobását.

Hozzátette, a szövetségen belül is megvitatták az esetet, és azt hozták ki, hogy jó volt az ítélet.

„A mérkőzés játékvezetői, Charlotte és Julie Bonaventura bevállalós döntést hoztak, nem tétováztak, nem gondolkodtak azon, hogy egy vb-döntőnek nem így kellene eldőlnie, hanem a szabályok szellemében, és a megfigyeléseik alapján jártak el. A meglévő felvételek alapján úgy tűnik, a spanyol játékos ugyan a hatoson kívül ugrott fel, de mozgása előre történt, a blokkoló kéz minden bizonnyal belógott. A játékvezető pedig majdnem egyvonalból figyelhette a történteket.”

Herczeg szerint megnyugtató lett volna használni a Magyarországon is alkalmazott videoismétlő rendszert ez ügyben, hogy minden kétkedő meggyőződhessen az ítélet jogosságáról. A világbajnokságon azonban nem volt erre lehetőség, hiszen a videobírót egyáltalán nem használták.

Kiemelt fotó: CHARLY TRIBALLEAU / AFP

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.