Sport

Habsburg Ferdinánd: Király, hogy hercegnek becéznek!

Vaskor Máté
Vaskor Máté

újságíró. 2015. 10. 03. 12:19

  • A herceg gyakori beceneve, ami szerinte vicces és menő.
  • Versenyzés szempontjából Silverstone és Monza a kedvenc pályái.
  • Kedvenc Forma 1-es versenyzőm Valtteri Bottas.
  • Sikeresen leérettségizett, igaz, egyelőre nem tervez folytatást.
  • Sok időt töltött Magyarországon, és nagyon jó emlékek fűzik hozzá. Családja egy része is ott él, akiket sűrűn meglátogat.
  • Nem beszél magyarul. A kedves szavak közül csak a legegyszerűbbeket, és a csúnya szavak többségét tudja.
  • Mindent megtesz érte, hogy ő legyen a következő nagy osztrák versenyző Niki Lauda, Jochen Rindt, Gerhard Berger és Alex Wurz után.
  • Ahol versenyez, egyáltalán nem számít, hogy hívják. Ugyanúgy kezelik, mint bármelyik társát.
A legitimisták az Osztrák-Magyar Monarchia trónörököseként, osztrák főhercegként, valamint magyar, cseh és horvát királyi hercegként tisztelik. Mindene az autósport, jelenleg Formula Renault 2.0 NEC szériájában versenyez osztrák színekben. Interjú Habsburg Ferdinánddal, Ferdinand Zvonimir Maria Balthus Keith Michael Otto Antal Bahnam Leonhard von Habsburg-Lothringennel.

IV. Károly utolsó magyar király aligha gondolta, hogy dédunokája egy napon autóversenyző lesz. Egy ilyen történelmi múlttal rendelkező család leszármazottjaként könnyebb vagy nehezebb számodra az élet?

Több szempontból is eltér az életem átlagostól. Vallásos neveltetést kaptam, amely a barátaim, ismerőseim körében nem túl gyakori. Emellett – többek közt származásomnak köszönhetően – számos nagyszerű emberrel találkoztam életem során, akikre felnézhetek, és ennek nagyon örülök.

Barátaid, ismerőseid szoktak heccelődni veled, esetleg hercegnek szólítani?

Igen, a herceg gyakori becenév, ami szerintem vicces és menő. Sokan DoubleEagle-nek hívnak, de legjobban szimplán a Ferdinándot szeretem.

Fotó: Hanzséros Tünde
Fotó: Hanzséros Tünde

Kezdjük a legelején. Honnan ered az autósport szeretete? Mikor ültél először versenyautóban? Egyáltalán mikor vezettél először?

Nyolcéves koromban kezdtem gokartozni, majd három évvel később beindult versenyzői karrierem. Az első formaautós tesztemet 15 évesen teljesítettem, autóversenyen pedig 16 évesen állhattam először rajthoz. Ahogy haladtam előre lépésről lépésre, úgy vált egyre nyilvánvalóbbá számomra, hogy ezt szeretném csinálni. Szenvedélyem lett.

Sokáig a Kálmán Motorsport színeiben versenyeztél. Mi vezetett a váltáshoz?

A Kálmán Motorsport néhány éve összeolvadt a Speedworld Academyvel, ahol az utolsó gokartos futamomig versenyeztem. A csapat nem változott, csak a székhelye került át Ausztriába.

Sokat vagy távol a családodtól a sorozatos versenyek miatt. Hogy szoktál hozzá ehhez?

11 éves koromban a gokartversenyeim kilencven százalékára egyedül utaztam a csapatommal. Korán belecsöppentem ebbe a világba és már egész fiatalon felvettem a tempót. Ahogy idősödöm, igyekszem egyre önállóbbá válni.

Melyik a kedvenc pályád és versenyhelyszíned?

Zandvoort és Snetterton, mert annyira egyediek. Versenyzés szempontjából Silverstone és Monza a favorit nálam.

Kik egyengetik pályafutásodat?

A családom mindenben támogat, nélkülük nem tartanék ott, ahol. A menedzserem, Jamie Campbell-Walter egyben az unokabátyám is. Sokan vannak körülöttem, akik mindent megtesznek értem, Magyarországon például a nagyszerű sajtósom, Hanzséros Tünde.

Fotó: Hanzséros Tünde
Fotó: Hanzséros Tünde

Kitartó személyiség vagy? Fordult már meg a fejedben egy-egy félresikerült futam után, hogy feladod az álmodat?

Soha! Mindig erős maradok, és tudatosan haladok a céljaim felé.

Királyi vér csörgedezik ereidben. Részesülsz emiatt bármiféle megkülönböztetésben akár csapatodat, akár a mezőnyt nézve?

Nem hinném. Ahol versenyzem, egyáltalán nem számít, hogy hívnak. Ugyanúgy kezelnek, mint bármelyik társamat.

Nemrégiben hatalmasat buktál egy versenyen. Hogyan élted meg a karambolt? Átfutott az agyadon, hogy komolyabb baj is történhetett volna?

Nyilvánvaló, hogy sokkal rosszabbul is elsülhetett volna a dolog. Rendkívül szerencsésnek tartom magam, hogy kisebb fájdalmakkal megúsztam. Attól is kiráz a hideg, ha visszanézem a felvételeket.

Korábban ért már hasonló baleset?

Nem, eddig ez volt a legdurvább.

Látsz rá reális esélyt, hogy egyszer a Forma-1-ben is kipróbáld magad?

Egy álom válna valóra. De emellett szeretnék nyerni Le Mans-ban, a WEC-ben, a DTM-ben, Indy carban, és a többi. Merjünk nagyot álmodni!

Ki a legnagyobb példaképed?

A kedvenc Forma 1-es versenyzőm Valtteri Bottas. Nagyon rendes srác és fantasztikus versenyző.

Tartod valakivel a kapcsolatot a száguldó cirkuszból?

Igen, a legtöbb F1-ben érdekelt osztrákkal jó viszonyt ápolok.

Max Verstappen hasonló korú Veled. Tudsz tőle tanulni, meríteni a teljesítményéből?

Sokat elleshetek a stratégiáiból. Követni igazán nem lehet, mert ahhoz, hogy azt csinálhasd, amit ő, Max Verstappennek kell születned. Le a kalappal előtte!

Fotó: Hanzséros Tünde
Fotó: Hanzséros Tünde

Mi volt, mik voltak karriered eddigi legnagyobb sikerei?

Nagyon büszke vagyok a gokart-világbajnokságon elért eredményeimre. Habár nyerni nem tudtam, mindkétszer elég balszerencsés voltam, így a mezőny végéről tudtam csak rajtolni, azonban ennek ellenére sikerült a legjobb tíz között végeznem. Jó szívvel emlékszem vissza a tavalyi évben a Formula Renault-ban és az idén Új-Zélandon a Toyota racing Series-ben szerzett dobogós helyezéseimre. Meg persze arra, hogy egy versenyautóban kezdtem meg a pilótavizsgára való felkészülést. Ezt elég bátor húzásnak tartom.

Ha nem lenne lehetőséged autóversenyzőként élni napjaidat, milyen foglalkozást tudnál elképzelni magadnak?

Mivel gyerekkorom óta csak ennek élek, nem is tudok másra gondolni.

Tanulmányaidat feladtad a sportért?

Nem. Sikeresen leérettségiztem, igaz, egyelőre nem tervezek folytatást.

A kötelező programok mellett jut időd a bulizásra, kikapcsolódásra?

Mind a barátaim, mind a családom rengeteg energiát adnak a hétköznapokban, így a velük eltöltött idő elmaradhatatlan kelléke a verseny utáni regenerálódásnak.

És a csajokkal hogy állsz?

Jelenleg nincs barátnőm.

Mivel töltöd a szabadidődet azon túl, hogy a következő versenyre fókuszálsz? Mi a hobbid?

Szeretek teniszezni és relatíve sokat edzek. Igyekszem minél több időt tölteni a családommal, emellett szeretek csak úgy céltalanul autózni. Nagyon élvezem, ilyenkor tudom a legjobban elengedni magam.

És a videójátékok?

Nem az a srác vagyok, aki naphosszakat tölt a számítógép előtt.

Meglepő ezt hallani egy mai fiataltól.

Őszintén megvallva nem szeretek a négy fal között ülni, de talán ez a foglalkozásomból is adódik.

Fotó: Dirk Bogaerts
Fotó: Dirk Bogaerts

Gyakran jársz Magyarországon?

Sok időt töltöttem ott, és nagyon jó emlékek fűznek hozzá. A családom egy része is ott él, akiket sűrűn meglátogatok!

Egyáltalán nem beszélsz magyarul? 

A kedves szavak közül csak a legegyszerűbbeket, és a csúnya szavak többségét… Ez olyasvalami, ami ráragad az emberre, ha magyar csapatban, magyar szerelőkkel együtt dolgozik.

Szeretnéd, ha nagyobb felhajtás venne körül és többször szerepelnél a címlapokon, vagy már ez is épp elég?

Elégedett vagyok azzal, ami most van. Rengeteg támogatást kapok mindenhonnan. Gyakran jönnek oda hozzám az emberek, hogy a versenyzésről kérdezzenek, a rajongói levelekkel pedig nem tudok betelni.

Ausztriában mekkora népszerűségnek örvend az autósport? Nagy szurkolótáborod van?

Rengeteg osztrák rajongóm van, egész Ausztria imádja a technikai sportokat. Mindent megteszek érte, hogy én legyek a következő nagy osztrák versenyző Niki Lauda, Jochen Rindt, Gerhard Berger és Alex Wurz után.

Mit üzennél a magyar rajongóidnak?

Köszönöm! Nagyra becsülöm a támogatásotokat, és megtisztelő, hogy hosszú évekig magyar csapatban, magyar szerelővel versenyezhettem, és magyar bajnoki címet szerezhettem.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

Closeup portrait of a beautiful redhead woman using smartphone
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.