Sport

Pákóval és hólánccal indul a Bamako-rali

Idén sem megy el Bamakóba a Budapest–Bamako rali mezőnye, de minden eddiginél erőteljesebb az esemény karitatív tevékenysége. A résztvevők több mint fele külföldi, még Ausztráliából is érkeznek kalandvágyó autósok a pénteki rajtra.

„Minden évben itt van, és sose férünk be” – morgolódott az egyik újságíró kolléga a Duna Intercontinental szálloda egyik első emeleti kistermében. Valóban, a ralit felvezető sajtótájékoztatóra érkező újságírók fele sem fért be a helyiségbe. Ez is jelzi, hogy a 8. Budapest–Bamako rali mára alaposan kinőtte magát: az egyik legjelentősebb jótékonysági kezdeményezéssé lett.

Ahogy a Dakar-rali nem megy Dakarba, a Bamako sem megy Bamakóba, Mali fővárosába. Merthogy ott épp háborúznak: az iszlamisták előretörésével szemben nemzetközi koalíció is alakult. De ez a rali legalább Afrikában fut, nem véletlenül nevezi a Dakar szellemi örökösének Szabó Gál András ötletgazda (őt még mindig Villám Gézaként ismerik a legtöbben).

„Már áprilisban megjósoltuk, hogy Maliban feszült lesz a helyzet, meg is változtattuk az útvonalat. Idén is Bissau-Guinea fővárosába, Bissauba vezet a rali. A magyar Külügyminisztérium kiadott egy közleményt, amelyben felszólít minket arra, halasszuk el az eseményt.


Szabó Gál András főszervező/ötletgazda

Mi úgy gondoljuk, ha ezt megtennénk, többet ártanánk, mint használnánk. Ugyanis az indulók több mint 50 százaléka jelezte, ha lefújjuk, akkor is elindulnak, mindenfajta szervezési, biztonsági garanciák hiányában. Kivették a szabadságukat, megszerezték a vízumaikat, beoltatták magukat” – mondta Szabó Gál András, aki ismét kiemelte, hogy ez a verseny nem verseny, hanem alapvetően a kalandról és a közös élményről szóló túra.

40 ország 420 indulója vág bele a kalandba, a résztvevők nagy része nem magyar, jönnek Bermudáról, Hawaiiról, Dél-Afrikából vagy épp Litvániából. A budapesti Kongresszusi Központ elől indul pénteken 14 órakor a mezőny (itt egy közös jóga- és légzésgyakorlatot tartanak a résztvevőknek, ez is unikum), és rögtön futnak egy magyar szakaszt egészen Szlovéniáig. Éppen ezért első alkalommal lesz kötelező a hólánc a ralin. Az első cél Genova, ahol komp viszi majd tovább a mezőnyt.

Még soha nem gyűjtöttek össze annyi adományt, mint idén. Az Afrikai Magyar Egyesület, a Szent Lázár Lovagrend és a Charity March nevű szervezet közreműködésével 24 tonna adományt visznek ki kamionnal Bissau-Guineába. Balogh Sándor, az Afrikai Magyar Egyesület elnöke elmondta, hogy nem 200 plüssmacira kell gondolni, hiszen külön felhívták a résztvevők figyelmét arra, hasznos tárgyakkal járuljanak hozzá a karitatív célokhoz, Afrikában jelenleg az oktatás fejlesztése a prioritás.

A marokkói V. Mohamed Alapítvány kapja majd meg azokat a mentőautókat, amelyeket a Charity March nevű, afrikai országokat segítő nemzetközi szervezet segítségével juttatnak ki.

Welsz Tamás, Bissau-Guinea meghatalmazott magyarországi nagykövete azt mondta, bízik abban, hogy nem fordulnak elő olyan szélsőséges esetek, amelyek tavaly egy kicsit megmérgezték a két ország kapcsolatát. Nagyot égett a szervezők arca, amikor egy-két magyar induló nem fizetett a szállodai szobájáért, vagy éppen a neve helyett „Maci Laci”-t írt az egyik hivatalos iratra. Most ez biztos nem fordulhat elő, mert előre elkérik a szállásdíjat, és mindenkinek lefénymásolják az útlevelét.

Szerencse azonban, hogy az indulók 99 százaléka a kalandért és a közösségi élményért, a kihívásért indul a Bamako-ralin. Így van ezzel Rácz László is, aki másodszor vég neki Kacsájával a futamnak:

Egy Citroen Kacsa is indul a futamon

„Ez lesz a negyedik ralim, először egy Pajeróval mentem. Egy-egy év kihagyással veszek részt az eseményen, most egy 430 köbcentis, 21 lóerős Citroennel. Nem félek semmitől, egyébként is, ha valami baj van, 8 ember megemeli az autót és már kint is vagyunk a dűnéből” – mondta a rutinos bamakós, aki a neten adott fel hirdetést, hogy társat találjon.

A 26 éves Ludvig Ádám jelentkezett: „Már régóta követem a ralit, nagyon érdekelt. Egyetemista vagyok, nincs most vizsgaidőszakom, ráérek. Leginkább azoktól a helyzetektől tartok, amelyekre nem lehet felkészülni. Az autóval nem nagyon lehet gond, szétszereltem teljesen, majd összeraktam, ismerem már” – így az újonc.

A Citroent egyébként a végállomásnál eladják (a korábbi másik Kacsa is így végezte), egy több ezer kilométeres visszaút már nem férne bele a kisautónak. Nincsenek egyedül az értékesítéssel, egy BMW limuzinnak (!) már a gazdája is megvan.

Három iskola fogott össze – így megy két Trabant is

Trabant idén is indul, ráadásul gyerekek fogtak össze, hogy ez bekövetkezzék. A Kőbányai Szent László Általános Iskola és a VIII. kerületi Losonci Téri Általános Iskola (a pestszentlőrinci Vajk-sziget Általános Iskola segítségével) szervezett gyűjtést, mindannyian a Bissau-Guineában lévő gabui iskola létrehozásáért. Négy tanár vág neki két Trabanttal a ralinak. Egyikőjük, Radácsy Tivadar azt mondta, először csak egy kocsival mentek volna, és alkatrészeket gyűjtöttek mellé, de aztán rájöttek, hogy annyi kütyü gyűlt össze, hogy az már majdnem egy egész autó, így bevállalták a másikat is. Ha az egyiknek baja esne, ott ragadnak, de ahogy mondják: „valamit valamiért”.

A három iskola rajz szakkörös gyerekei festették le a Trabikat, a tetőn a gyerekek, de még az igazgatók kézlenyomatai is ott vannak.

Az idei Budapest–Bamakón elindul Fekete Pákó is, de Kiss Adri személyében kerekes székes indulót is feljegyezhettünk.

Ha valaki kedvet kapott: a rali hivatalos weboldalán már lehet nevezni a 2014-esre!

Villám-interjú

Mennyiben volt más az idei szervezés, mint a korábbiak? Többet idegeskedtél? – kérdeztük Szabó Gál András főszervezőt. Ugyanolyan volt, mint az eddigiek.

Minden évben más a helyzet, a szituáció, idén arra kellett figyelni, hogyan alakul a politikai helyzet Maliban. Sajnos nem úgy alakult, mint ahogyan azt számítottuk, de már a nyáron megváltoztattuk az útvonalat.

A munkád, közéleti szerepvállalásaid közül a Bamako áll az első helyen?

A munkáim között nem ez áll az első helyen, de a karitatív projektjeim között ez az első számú, és a legfontosabb.

Szívügy?

Kijelenthetjük, hogy a szívem csücske, igen.

Még tovább tud nőni, mit gondolsz?

Nem nagyon szeretnénk, ha tovább nőne, minden évben korlátozzuk a résztvevők számát, ha túl sokan vagyunk, az se jó. Ez egy nagyon kényelmes létszám. A Bamako nem egy üzleti vállalkozás, nem kell nyereségesnek lennie. A fontos, hogy minél több adományt tudjunk eljuttatni, minél több falunak, intézménynek tudjunk segíteni.

A Külügyminisztériummal tényleg nagy a feszültség?

Okoz némi feszültséget bennem, mint ahogyan a résztvevőkben is a közlemény, amit kiadtak. Mindenkinek újra végig kell gondolnia még egyszer, hogy megértette a rizikókat, veszélyeket.

A közéleti szereplők kiválasztása hogy történik? Pákót ti kerestétek meg, vagy ő jelentkezett?

Mindig megpróbálunk olyan embereket találni, akik valahogy vonzzák a figyelmet. Az RTL támogatja a futamot, így RTL-es arcban gondolkodtunk. Pákó régóta haza szeretett volna menni Afrikába, úgy gondoltuk, jöjjön. Ő egy kapocs Afrika és Magyarország között, ő szimbolizálja a Bamakót.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik