Poszt ITT

20040928_87326

Egy csésze kávé

Wolf Károllyal

A Daewoo – októbertől Chevroletként is – jó ár-érték arányú márkaként folytatja pályafutását Magyarországon – állítja a General Motors Hungary igazgatója.

Nem csupán szemfényvesztés, hogy október elsejétől Daewoo helyett Chevroletnek nevezik az olcsó koreai autókat, ha a minőség és a kocsi ugyanaz marad?

– Nincs szemfényvesztés. Azért volt szükség a névváltoztatásra, mert a Daewoo romániai és lengyelországi, a GM által át nem vett autógyára továbbra is a régi márkanévvel jelenik meg a piacon, sőt a koreai ipari konszern is használja a márkanevet, mint például a Daewoo Electronics esetében. A kelet-európai régió több országában ezért már eleve Chevrolet néven vezettük be a márkát. A Daewoo autók minőségével eddig sem volt baj, s ezután is ugyanolyan gazdag tartalmat nyújtanak versenyképes áron, tehát jó ár-érték aránynyal, mint a névadó Chevrolet is Amerikában. Változás persze lesz, most dobjuk piacra az új ötajtós és kombi Lacettit, már Chevroletként.

– Jókor jöhet a változás, mert rosszul áll az idén itthon az autópiac. Alig 2,7 százalékos növekedést regisztráltak az első félévben. Az év végéig felpöröghet a „motor”?

– A szakemberek szerint az idei értékesített darabszám a tavalyi szintet éri majd el. Remélem, nem fog az alá csökkenni. A gazdasági „előjelek” nem kedveznek a felfutásnak. A reáljövedelmek alig 1 százalékkal emelkedtek. Igaz, tavaly az újautó-piac 21 százalékos növekedése sem volt normális, a túlfűtöttség hatott erre az évre. Reális a darabszám évi 6-10 százalékos gyarapodása lenne.

– Jövőre sem lesz fenékig tejfel az élet, jön a regisztrációs adó emelése, nőnek az illetékek, drágul a forgalmi engedély. Rosszabb év lesz 2005, mint 2003 volt?

– Majd a gazdasági paraméterek „döntik el”, hogy mi történik jövőre az autópiacon. Az biztos, hogy a magas hitelkamat árt a finanszírozott, a hitelre, lízingre történő autóeladásnak. Tapasztalatból tudom, hogy a regisztrációs adó változása sincs jó hatással az értékesítésre. Az autóállomány megoszlása, kora alapján viszont igencsak szükséges lenne a fokozatos váltás. Bízzunk benne, hogy jövőre azért 5-6 százalékkal több kocsi talál itthon gazdára.

– A GM finanszírozó cége, az Opel Bank is 8 százalékkal többet fizetett volna az államkasszába az eredetileg tervezett bankadóval. Az elfogadott kamatkülönbözet-adó mit jelent a fogyasztók számára, akik a kocsik zömét hitelre vásárolják?

– A banki ügyekben nem vagyok illetékes, de azt persze tudom, hogy ha magasabb a hitelkamat, akkor akinek feltétlenül nem kell, az nem vesz fel kölcsönt, tehát a finanszírozók kerülnek rosszabb helyzetbe.

– A hitelversenyt fokozza majd a 35 év alattiaknak szánt állami garancia a lakáshiteleknél. Autót vesznek jövőre, vagy lakást?

– Alapvetően ez az intézkedés nem kavarja fel az autópiacot, de akinek nem kell a saját megtakarítását elköltenie, mert kedvező hitelt kap, annak növekszik a mozgástere. Kérdés, mire fogja fordítani a „megtakarított” pénzét, hiszen amúgy a támogatások csökkennek. Azt persze tudjuk, hogy amikor 11 százalék a betéti kamat, akkor a pénzek szeretnek „a bankban maradni”.

– A vevők számát mindenesetre megrostálja a beígért leépítés a közszférában. Hogyan hat ez a gazdaságra?

– Minden fogyasztási cikk forgalmára kihat, ha kisebb lesz a vevőkör, ha csökkennek a reálbérek, de bízzunk benne, hogy a kormány a leépítendőknek megfelelő új munkahelyeket is teremt. Nagyon jót tenne a gazdaságnak is, ha az államigazgatásból, a közszférából a versenyszférába, a termelésbe kerülnének át a leépítettek. Egyáltalán nem bánnám, ha az államháztartási egyensúly érdekében nem kellene már annyit „kotorászni” a zsebemben.

– Azért volt egy jó autós hír is a héten. Baumgartner Zsolt csak 4 hellyel maradt el Michael Schumachertől Kínában. Mikor látunk DaewooChevroleteket a Forma-1-ben?

– Csak egy részét láttam a versenynek, mert tanulni kellett a gyerekkel, de gratulálok Zsoltnak. Arról nem tudok beszámolni, hogy a Daewoo, illetve a Chevrolet egyhamar csapatot indítana a Forma-1-ben. Ha mégis megjelenne valamikor a márka a versenypályán, az legfeljebb az amerikai GM-központ és biztosan nem az itteni leányvállalat döntése lenne.

SZIRMAI S. PÉTER

53 éves, két fia van

Végzettsége: szerkezetépítő mérnök (Budapesti Műszaki Egyetem); műszaki egyetemi doktor

Kedvencek

Könyv: Kertész Imre: Sorstalanság, E. Knight: Légy hű magadhoz

Film: Gladiátor, Philadelphia

Zene: Debussy, Beethoven

Hobbi: a munkája és a sport (squash, futás)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik