Poszt ITT

Mezőgép

Mezőgép 1Magyar Részvények Könyve 2000 – Rendelje meg Ön is!

MEZŐGÉP AUTÓIPARI ÉS GÉPGYÁRTÓ RÉSZVÉNYTÁRSASÁG

Cím: 5900 Orosháza, Csorvási út 27.

Telefon: (68) 413-555, 411-203

Fax: (68) 412-988

E-mail: corp@mezogeprt.hu

Honlap: www.mezogeprt.hu

MEZŐGAZDASÁGI GÉPGYÁRTÁS, AUTÓALKATRÉSZ-GYÁRTÁS, PRECÍZIÓS MEGMUNKÁLÁS

Alapítva: 1991

Privatizáció: 1992

Tőzsdei bevezetés: 1997. május 5.

Szabadon elérhető részvények névértéken (2000. május):

279,9 M Ft (34,92%)

Kapitalizáció (2000. május): 13,868 Mrd Ft

Alkalmazottak száma (2000. május): 1255

Könyvvizsgáló: PricewaterhouseCoopers Kft. (Párizs Adrienn)

A részvény piacai

Budapesti Értéktőzsde, B-kategória; London, OTC;

München, szabadpiac

Igazgatóság

Frank J. Hasenfratz (elnök)

Felügyelőbizottság

W. George Sims (elnök),

Menedzsment

Ivanics János (vezérigazgató), Borsos István (divízióigazgató, Orosházi Divízió), Furár György (pénzügyi igazgató), Prozlik István (divízióigazgató, Linamar Products Division), Szűcs Sándor (GM CVT-projektvezető), Szépkúti László (humánpolitikai igazgató), Valkó Béla (divízióigazgató, Békéscsabai Divízió)

Befektetői kapcsolatok

Czövek Zsolt (Tel.: [68] 411-203, e-mail: czovek_zs@mezogeprt.hu)

Részvénystruktúra (2000. május)

Jegyzett tőke: 801,6 M Ft

Törzsrészvény: 8,016 M db névre szóló, névérték: 100 Ft

Cégtörténet

A Mezőgép Rt. jogelődjét 1949-ben alapították állami vállalatként, eredetileg mezőgazdasági gépek karbantartására. 1972-től kombájnokra szerelhető kukorica-csőtörőket is előállítottak. A rendszerváltozás után a Mezőgépnek is új piacokat és kapcsolatokat kellett keresnie. Utóbbiak közül kiemelkedik az 1966-ban alapított, Kanadában 22, az Egyesült Államokban 3, Mexikóban 2 üzemmel rendelkező – elsősorban a Ford, a General Motors (GM) és a Detroit Diesel részére szállító – autóipari alkatrészgyártó csoporttal, a Linamar Corporationnal létrejött együttműködés. A kapcsolat sikerét jelzi, hogy az 1992. évi privatizációkor a kanadai (Ontario állambeli) cég vásárolta meg az 1991 végén 425,07 M Ft-os tőkével társasággá alakult Mezőgép részvényeinek 100%-át. A főtulajdonos stratégiáját követve a vállalat 1994 júliusában Orosházán megkezdte az autóipari termékek gyártását, miután megvette a GM egyik angliai leányvállalatának vákuumszivattyúk és fogaskerék-áthajtások előállításához használt eszközeit. 1994-ben újabb mezőgazdasági gépgyárat vásároltak Békéscsabán, amit a Linamar 110 M Ft-os tőkeemeléséből és a részben általa nyújtott hitelből finanszíroztak. Ezt a vállalat az 1997. tavaszi – a tőzsdére menetelt közvetlenül megelőző – tőkeemelésből, illetve az így befolyt 4,532 Mrd Ft-ból fizette vissza, aminek nyomán a jegyzett tőke 534,68 M Ft-ról 792,6 M Ft-ra emelkedett, a Linamar részesedése pedig 89,6-ról 60,44%-ra mérséklődött. (A forgalomba hozatal nyomán az évek során 5,2-5,2%-os tulajdonrészhez jutó két vezető, Havasi Márton és Ivanics János részesedése 3,05, illetve 3,16%-ra esett vissza.) A társaság stratégiája szerint az autóipari termékekből származó bevétel aránya 2003-ra érte volna el a teljes árbevétel felét. Ez ugyanakkor már 1999-re teljesült, miután a mezőgép-értékesítés az oroszországi válság és a világpiaci igény erőteljes mérséklődése miatt csökkent, az autóipari alkatrészgyártás viszont az újonnan – részben a Linamar révén – elnyert beszállítói megbízások (például a GM-től, a Newage-től, a Steyrtől) jóvoltából erőteljesen bővült. Az autóipari igények növekedésére tekintettel a cég 1998-ban két új (autóipari termékek forgácsolására és más precíziós megmunkálásra szakosodott) divíziót alakított ki, a megrendelések teljesítéséhez pedig tetemes (1998-ban 1,561 Mrd Ft-ot, 1999-ben pedig 3,277 Mrd-ot kitevő) beruházásokat hajtott végre.

Üzleti tevékenység

A Mezőgép Rt. két különböző iparági szegmensben tevékenykedik. Ezek közül a mezőgazdasági géptermelés tekint vissza nagyobb múltra, ám az utóbbi években folyamatosan előretört az 1994-ben kezdett – a főtulajdonos piaci kapcsolataira építő – autóipari alkatrészgyártás, amely 1999-ben már az árbevétel (IAS szerint 8,461 Mrd Ft) nagyobbik hányadát (51,33%-át) hozta. A termelés három orosházi és két békéscsabai telephelyen, öt divízióban folyik. A divíziók közül kettő (egy orosházi és egy békéscsabai) mezőgazdasági gépgyártással foglalkozik. Az orosházi mezőgazdasági divízió (OAD) – amely egy tavalyi, 200 M Ft-os beruházás eredményeként egy festőüzem, egy vasraktár és egy új, 4360 m2-es forgácsolócsarnok egyterűvé alakításával 12 800 m2 alapterületen működik – kukoricabetakarító adaptereket és kombájnblokkokat állít elő. A békéscsabai mezőgazdasági divízió (BAD) 14 E m2 alapterületen hagyományos termékeket (vágókések, pengék, silókukorica-adapterek), valamint saját fejlesztésű napraforgó-adaptereket, tengelytesteket, ferdefelhordókat stb. gyárt. A mezőgazdasági divíziók 1999-ben összesen 4,118 (1998: 5,626) Mrd Ft árbevételt realizáltak, 83,07 (58,6)%-ban exportból. Az üzletág kivitele 70,38 (58,6)%-ban Nyugat-Európába irányult az AGCO, a Claas, a Gruber, a Deutz-Fahr cégen keresztül.

Az autóipari ágazatok közül a legrégebbi az 1993-ban alapított Linamar-termékek divízió (LPD), amely egy 10 240 m2-es orosházi üzemcsarnokban autóipari alkatrészeket (vákuumszivattyúkat, motortartó bakokat, szívótorkokat és a jövőben sebességváltó-alkatrészeket is) gyárt, főleg a Steyr Daimler Puch és a Renault, valamint a GM Continuosly Variable Transmission (CVT) projekt számára. A csarnokot tavaly 569 M Ft-ért 7 E m2-rel bővítették, s 388 M Ft értékben CNC-esztergákat, -megmunkáló központokat is vásároltak.

Az 1998 januárjában elindított orosházi autóipari forgácsolási divízió (OAutD) főtermékei az olajelosztó hüvelyek, a kézi szerszámgépekhez és a LPD vákumszivattyúihoz gyártott alkatrészek. (Legnagyobb vevője a Transgear Manufacturing Co. Ltd.) A Mezőgép ötödik egysége az 1998 októberében termelni kezdő békéscsabai precíziós megmunkálási divízió (PPM). 1999-ben a PPM 1 Mrd Ft-os beruházással 4450 m2-en kis- és középsorozatú alkatrész-gyártására új üzemcsarnokot építtetett, ahol a gyár kapacitásának 1/3-át lekötve az angliai Newage Int. Ltd. számára ipari generátorokhoz nagyméretű tengelyeket és öntvényeket állítanak elő. Az autóipari divíziók 1999-ben 4,343 (1998: 2,953) Mrd Ft árbevételt produkáltak, 96,15 (93,6)%-ban exportból. A termékek 52,52 (53,98)%-át a Linamar-csoport egyesült államokbeli leánycége kizárólagos joggal értékesítette Észak-Amerikában, elsősorban a GM-nek és a Fordnak. A Mezőgép autóipari termékeket közvetlenül elsősorban Nyugat-Európába exportál – többek között az SHW, a Peugeot, a Renault, az Ada/Opel számára, 1999-ben 1,982 (1,245) Mrd Ft értékben. A divíziók rendelkeznek az ISO 9001 minőségügyi tanúsítvánnyal, sőt az LPD (a Ford Q1 mellé) 1998-ban, az OAutD és a PPM pedig 2000 tavaszán megszerezte a QS 9000-es tanúsítványt is. A cég a jegyzett tőke 10%-ának erejéig opciókat bocsáthat ki a vezetők részére, új részvények jegyzésére. A menedzsment 1999 végén 540 E, legkésőbb 2004 augusztusáig lehívható opciót birtokolt, ami az alaptőke 6,74%-át képviseli. A lehívási ár eredetileg 1880 Ft-tól 3037 Ft-ig terjedt, de ezt tavaly decemberben egységesen 1748 Ft-ra módosították.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik