Mobil

A Pokémon Go a valóságot is megszűrheti

A böngészőnkben már jó ideje szűrhetjük az idegesítő hirdetéseket, de mi lenne, ha a való világból is levakarhatnánk minden óriásplakátot, reklámszlogent és céglogót?

Nem csupán a Pokémon-világ jogain ülő Nintendo, vagy az app fejlesztésén őrködő Niantic üzleti előnye miatt hasznos igazán a Pokémon Go, sőt, még nem is az számít olyan nagy dolognak, hogy megtalálták egy nagy célcsoport lelkén a végtelenül sokszor nyomogatható Nagy Piros Gombot. A Pokémon Go ugyanis visszahozta a köztudatba a kiterjesztett valóság (Augmented Reality, AR) fogalmát, pont azt a lépcsőfokot, amelyet több nézőpont szerint meg kellett volna élnünk még azelőtt, hogy beleugrottunk volna a virtuális valóságba.

Ahogy azt az elmúlt napokban már valószínűleg csecsemőtől nagymamáig mindenki látta, mobilozók hordái mászkálnak az utcákon, esnek bele gödrökbe, vagy sétálnak vakon az autók elé, mert különféle pokémonokra vadásznak a telefonjuk segítségével. A Pokémon Go ugyanúgy egy Augmented Reality alkalmazás, mint még jó náhány rajta kívül: a mobil képernyőjén vegyesen látjuk a játék által odarajzolt adatokat, és a valódi világot, amit a telefon kameráján keresztül nézhetünk. Olyan ez, mint egy felturbózott szemüveg. Viszont ha már valamit felturbózunk, miért ne turbózzuk fel teljesen? Például úgy, hogy a játékon keresztül látható világképből eltávolítjuk azokat az elemeket, amik zavarnak vagy idegesítenek – például a reklámokat?

A University of Pennsylvania tanulói, úgy tűnik, pont időben, az AR-őrület kezdetén számoltak be új fejlesztésükről – Brand Killer nevű rendszerük gyakorlatilag egy valóságra ráfektethető AdBlock Plus. Ha valaki nem hallott volna még erről, ez az a böngészőn belül futtatható szűrő (pontosabban kiegészítő), amelynek révén kiiktathatjuk böngészőnkből a hirdetéseket. Arról, hogy az ötlet korántsem új, már az is árulkodik, hogy még 2013-ban maga az AdBlock Plus posztolta azt a viccnek szánt tweetet, ami szerint összefognak a Google Glass csapatával, hogy valós időben szűrhessék ki az utcán elénk táruló hirdetéseket – valahogy így.

Az ehhez szükséges felszerelés az alábbi videón is látható módon nem több egy prototípusnál, de képes a valós idejű szűrésre: az Open CV-Python alapon összerakott, szemeinkre fektetett rendszer folyamatosan figyeli, hogy milyen márkajelzések kerülnek a kamera elé (legyen ez bármilyen AR-szemüveg vagy VR-headset) – ha pedig talál egy olyat, amely szerepel adatbázisában, azt elmossa.

Az látható tehát, hogy a valóság szűrése, blokkolása vagy megváltoztatása technikailag megoldható, még ha nagyon is gyerekcipőben van, az elkövetkező hetek történései pedig jó (és kevésbé jó) ötleteket biztosítanak fejlesztőknek, felhasználóknak és kihasználóknak egyaránt – érdemes nyitott szemmel járni. A Brand Killer ugyan még nem elérhető a nagyközönség számára, de ha megjelenik (vagy ha beelőzi valaki más hasonló funkcióval felruházott megoldása), akkor a plakátozóknak, hirdetőtábla-gyártóknak, meg úgy egyáltalán a reklámszakma minden szereplőjének át kell majd gondolnia a szakmája jövőjét.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik