Mobil

Samsung Gear VR teszt: elképesztő élménygenerátor

László Ferenc
László Ferenc

tech újságíró. 2015. 05. 14. 06:00

Rengeteg kütyü fordult már meg nálunk, viszont csak kevés tudott olyan lelkesedést kiváltani belőlünk, mint a Gear VR.

Történetünk 2012-ben kezdődött, amikor is az Egyesült Államokban megalapították az Oculus VR nevezetű céget, mely kifejezetten a virtuális valóságra, illetve egész konkrétan egy termékre, a kereskedelmi forgalomban 2016 elején felbukkanó Oculus Rift virtuális szemüvegre fókuszál. A 2014-ben a Facebook által felvásárolt cég tavaly a Samsunggal is összeszűrte a levet, és ennek eredményeképp nemrégiben felbukkant a kereskedelmi forgalomban a két nagyágyú által közösen fejlesztett Gear VR, mely tulajdonképpen az Oculus Rift némileg egyszerűbb, okostelefon által meghajtott kistestvére. Lássuk hát, hogy mit is tud ez a mindenképpen ígéretes kütyü!

mp-g01 (Array) 

Felépítés
A 198x116x90 milliméter méretű Gear VR egész pontosan 380 grammot nyom a mérlegen, illetve a fejünkön, de ehhez még hozzájön a készülék elülső szekciójába helyezett Galaxy Note 4 176 grammos tömege is. Az ily módon már 556 grammos kütyü viselése szerencsére nem kényelmetlen, ami elsősorban a vastagon párnázott pántoknak, illetve a minden irányban állítható kivitelnek köszönhető. A telefont az enyhén kihajtható microUSB portra lehet rádugni, ezt követően pedig egyszerűen csak a helyére kell hajtani és rögzíteni a mobilt. A telefon elé még egy átlátszó plexit is felapplikálhatunk, ennek azonban nem sok lényegi szerepe van.

 mp-g02 (Array)

Kezelhetőség, hang
Baloldalt csak a méretes Gear VR és Oculus feliratok láthatók, az ellentétes oldal pedig egy 35×35 milliméter felületű tapipadnak és egy “vissza” funkciós hagyományos nyomógombnak ad otthont. A kezelésben ezen két készség van segítségünkre, az egyedi felhasználói felület egyes elemeire pedig elég egyszerűen csak ránéznünk, illetve opcionális Bluetooth kontroller is elérhető a VR-hoz. A hangerőt ugyancsak jobboldalt tudjuk állítani: alaphelyzetben a telefon hangszórója szól, de a virtuális valóságba sokkal jobban belefeledkezhetünk, ha valamilyen vezetékes fülest csatlakoztatunk a mobilra.

 mp-g03 (Array)

Működési elv
Amint a fejünkre vettük a kütyüt, a külvilág azonnal megszűnik létezni a számunkra, a sötétítés teljesen hibátlan. Mindkét szemünk előtt egy-egy méretes lencse található, és ezek segítségével lényegében teljesen közelről figyeljük a telefonunk kijelzőjének tartalmát. A felső élen elhelyezett manuális tekerőgomb révén előre-hátra tudjuk mozgatni a mobilt, és ezáltal tudjuk állítani az élességet. Tesztünk során a tökéletes élességet sehogy sem tudtuk elérni, ehhez ugyanis néhány millimétert még messzebb kellett volna mozgatni a telefont. Itt jegyzendő meg, hogy természetesen normál szemüveggel együtt is használható a VR, mely egyébként a fejünk forgását/bólintását figyeli, a helyzetváltoztatását nem. Ha levesszük a fejünkről a VR-t, akkor a közelségérzékelő gondoskodik arról, hogy feleslegesen ne fogyjon a telefon akksijából az Amper.

mp-g04 (Array) 

Pixelháború
Nem gondoltam volna, hogy a Note 4-ben lévő 5,7 colos képátlójú, 2560×1440 pixeles QHD felbontású és 515 ppi-s pixelsűrűségű elképesztő Super AMOLED érintőkijelzőre kapcsán egyszer majd azt fogom kifogásolni, hogy túl darabos a képe, de most elérkezett ez a pillanat. Ez pedig egész egyszerűen annak a következménye, hogy a Gear VR-ban egészen közelről, nagyító alatt figyeljük a Note 4 képét, és ebben az esetben még az 515 ppi is nagyon kevés. A 96 fokos látószög viszont egész egyszerűen elképesztő (Rift: 100 fok), ténylegesen a történések közepében érezzük magunkat, a térérzet és a “háromdé” nagyon ott van a szeren.

 mp-g05 (Array)

No para, no akadás!
A remek élményben komoly szerepe van annak, hogy a technológia nem a telefon, hanem a VR spéci gyorsulásmérőjét és giroszkópját használja, illetve az sem elhanyagolható szempont, hogy a késleltetés mindössze 20 milliszekundum, és a képmegjelenítés a teszt során egyetlen egyszer sem akadozott. Ez utóbbi mindenképpen elismerésre méltó eredmény, ugyanis nem szabad elfelejteni, hogy a 3D vizuális világot ezúttal nem egy a szemüvegre kábellel rögzített nagyteljesítményű számítógép, hanem “csak” egy csúcskategóriás phablet, a Note 4 végzi. A Gear VR-t mi egy Exynos chipsetes 910C mobilon próbáltuk ki, de természetesen a Snapdragon-alapú 910F is remekül használható a ketyerével.

mp-g06 (Array) 

mp-g08 (Array) 

Tartalom
Ez eddig szép és jó, de mégis mivel lehet próbára tenni a készülék tudását? Nos, ebben nagy segítségünkre van a telefonunkra telepíthető Oculus alkalmazás, mely egyelőre még csak a 0.5.7-es bétaverziójánál tart, de már most remekül használható és egész korrekt mennyiségű, de persze korántsem tengernyi tartalmat vonultat fel. A store-ban ingyenes és néhány dolláros appok egyaránt fellelhetők, és amennyiben minden jól megy, idővel exponenciálisan nőni fog a tartalmak száma. Ehhez még hozzájön, hogy a Gear VR mellé egy 16 GB kapacitású microSD memóriakártyát is csomagol a gyártó, melynek exkluzív tartalmai révén rögtön az első kibontást követően próbára tehetjük új szerzeményünket.

mp-g13 (Array) 

 mp-g14 (Array)

Élmény
Sok mindenről szót ejtettünk már, de a lényegről nem. Ez pedig a csupa nagybetűs ÉLMÉNY, melyhez hasonló újszerű érzésben régóta nem volt részünk. Egyszerűen csak felvesszük a Gear VR-t a fejünkre, a telefon default Android UI-ától teljesen eltérő térmenüben szimpla odanézéssel kiválasztjuk a kívánt tartalmat és ezt követően már egyszerűen csak élvezkedünk. A körülöttünk lévő valós világot ez időre garantáltan elfeledjük, és csak lebegünk egy nagyváros felhőkarcolói felett, delfinekkel úszunk a tengerben, vagy éppen egy a fejünk forgatásával irányított űrhajóval lövöldözünk a virtuális térben. A történések teljesen körülölelnek, és néhány pillanat alatt teljesen belefeledkezünk a virtuális történésekbe. A valós élményt nehéz így karakteres módon átadni, így inkább azt tanácsoljuk, hogy akinek lehetősége nyílik rá, mindenképpen maga is próbálja ki a Gear VR-t.

 

Mint a moziban
Ezzel a kütyüvel teljesen új megközelítésbe kerülnek a 360 fokos panorámaképek, vagy akár a normál 2D filmek is, melyeket a virtuális mozi általunk szó szerint hatalmasnak látott vásznán tekinthetünk meg. Ha pedig hátra fordítjuk a fejünket, akkor ott látjuk a moziszéket amiben ülünk – ez kérem szépen a virtuális valóság! A teszt során ifjabb és idősebb alanyokat is megkértünk az eszköz kipróbálására, és az emberkék kortól és nemtől függetlenül mind el voltak képedve a megtapasztalt élményektől. Itt jegyzendő meg, hogy az ideális esetben forgószéken ülve használt Gear VR-t a gyártó ajánlása szerint nem szabad gyerekek szabad prédájának hagyni. A beérkező üzenetekről tájékoztat a felület, ha pedig bejövő hívásunk van, akkor ki kell venni a mobilt a szemüvegből. A “vissza” gombot nyomva tartva bármikor elérhető egy egyszerű beállítási felület, melyen informálódhatunk például az akksi töltöttségéről, illetve ahol beállíthatjuk a fényerőt is. Ezenkívül lehetőség van arra is, hogy egyszerűen átlássunk a VR-on, ilyenkor a kamera által élőképet pislogatjuk a szemüveg lencséin át.

 mp-g07 (Array)

A fejlesztés folytatódik
A Note 4-gyel együtt tavaly ősszel bejelentett Gear VR-ból idén tavasszal már meg is érkezett a továbbfejlesztett második kiadás, mely a Galaxy S6 és S6 edge telefonokhoz van kitalálva. Ez az evolúciós modell 22 százalékkal kisebb és 38 százalékkal könnyebb jelen tesztalanyunknál – a jobb tömegelosztású és kellemesebb párnázású készülék még kényelmesebb viselettel kecsegtet. A teljesen felesleges külső borítást elhagyták, viszont gondoskodtak a telefon aktív hűtéséről, illetve töltéséről, ami az első VR esetében azért mindenképpen problémás terület. Javult továbbá a képminőség, ugyanis az S6 515 helyett már 577 ppi-vel bír, ezenkívül pedig a készülék helyzete is az eddigieknél tágabb keretek között változtatható. Bár a gyártó változatlanul 96 fokos látószögről tesz említést, beszámolók szerint az újabb VR a régi modellnél némileg szűkebb látómezőt biztosít, bár ez állítólag egyáltalán nem zavaró. Ha kapunk az új modellből is egy példányt, akkor mindenképpen össze fogjuk hasonlítani a két készüléket, melyek közül az újabbról egyébként azt is kommunikálja a gyártó, hogy csökkent a zavaró screen door effektus mértéke.

 mp-g09 (Array)

Konklúzió
A Samsung Gear VR az utóbbi idők egyik legizgalmasabb kütyüje, mely nemcsak a geek beállítottságú felhasználókat, hanem a teljesen laikus emberkéket is pillanatok alatt ellentmondást nem tűrően azonnal és maximálisan lenyűgözi. A személyes próbát mindenki számára erősen ajánljuk, igaz ez nem lesz túl egyszerű, ugyanis a gyártó hazánkban hivatalosan nem forgalmazza a szerencsésebb országokban 199 dolláros/eurós áron kapható készüléket. A Gear VR persze még messze nem tökéletes, azonban az S6-hoz szánt újabb modellen már tettenérhetők az első kisebb pozitív változások, és már most az mozgatja a fantáziánkat, hogy vajon milyen lesz a 4K kijelzős mobilra épülő esetleges újabb VR. Ha idén ősszel 5,7 colon kapunk Ultra HD felbontást, aminek alaphelyzetben persze semmi értelme, nos akkor az ily módon biztosított 773 ppi-s pixelsűrűség új távlatokat nyithat meg Gear VR fronton.

Samsung Gear VR (Note 4)
Pozitívum: mellbevágóan újszerű felhasználói élmény, valódi térhatás, minden körülmények mellett gördülékeny képmegjelenítés, minimális késleltetési idő, remekül használható egyedi felhasználói felület.
Negatívum: sajnos jól láthatóak az egyes pixelek, használat közben nem tölthető a behelyezett Note 4 okostelefon, egyelőre még szűkös tartalomkínálat, lehetne kicsit olcsóbb, hazánkban hivatalosan nem kapható.

mp-g10 (Array) 

mp-g11 (Array)

 mp-g12 (Array)

 

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.