Média

Alig van olyan magyar, aki nem tévéelőfizető, mégis elöregedőben a készülékek

öreg tévé
öreg tévé
A magyar háztartások 91 százaléka rendelkezik tévé-előfizetéssel, és viszonylag sok háztartásban egynél is több készülék üzemel. Most érkezett Nielsen-adatokból derül ki mindez. Ahogy az is, hogy sokaknál elég régi már a tévékészülék. Eközben egyre terjed az időeltolásos (műsorrögzítős) tévénézés.

A Nielsen Közönségmérés most publikált, de még 2016 őszén elkészített felmérése szerint több mint 3,5 millió háztartás fizetett elő valamilyen televíziós szolgáltatásra Magyarországon,ami az összes magyar tévés háztartás 91 százaléka. Analóg kábeles vétel 661 ezer háztartásban volt elérhető, több mint 3 millió háztartás pedig valamilyen digitális platformon keresztül fogta a televíziós adásokat, ezen belül az IPTV-vel rendelkező háztartások száma meghaladta a félmilliót (a háztartások egyidejűleg több vételi móddal is rendelkezhetnek). Összesen a magyar háztartások 83 százalékának van digitális vétele.

A tévé-előfizetések eloszlása Magyarországon. Forrás: Nielsen Közönségmérés
A tévé-előfizetések eloszlása Magyarországon. Forrás: Nielsen Közönségmérés

Együtt terjed az időeltolásos tévézés és a digitális vétel

A Nielsen adataiból azt is megállapítható, hogy a digitális vételi mód folyamatos növekedést mutatott az elmúlt években. A digitális kábel vételi móddal rendelkezők aránya 2014-ben 23,2 százalék, 2015-ben 27,4 százalék, 2016-ban pedig 33,9 százalékot ért el. Bár az IPTV vételi móddal rendelkező háztartások aránya is növekedett az elmúlt három évben, ez a növekedés nem volt olyan dinamikus, mint amit a digitális kábletévé esetében tapasztaltak. Ezzel párhuzamosan a szolgáltatói digitális parabola (műholdas tévé) aránya nem változott, míg a digitális földi vétellel rendelkezők aránya csökkenést mutatott.

A digitális kábel és az IPTV terjedésével párhuzamosan az időeltolásos tévénézést lehetővé tevő DVR/VOD (video-on-demand, azaz lekérhető videós szolgáltatásra alkalmas) lehetősége a háztartások több mint 62 százalékában volt megtalálható.A háztartások harmadában kettő készülék van

A vizsgált időszakban a tévés háztartások 56 százaléka rendelkezett egy tévékészülékkel. A háztartások 32 százalékában két készülék volt használatban, 11 százalékban pedig három vagy még több.

LCD, plazma, LED, MPEG4

A készülékek technológiai jellemzői 2015-höz képest tovább javultak. Az LCD, plazma vagy LED tévével rendelkező háztartások aránya 56 százalékról 65 százalékra emelkedett, de hasonló mértékben nőtt az MPEG4-es tunert tartalmazó készülékek aránya is.  Okostévével (smart tv) 18 százalék rendelkezett.

Lassan terjed a 3D, elöregedőben a készülékek

A 3D tévékészülékek elterjedése nő a leglassabb ütemben: a háztartások mindössze 8 százalékánál van. A háztartások több mint egyharmadában a tévékészülék legfeljebb 3 éves, 42 százalékuknál 4-10 éves, és a háztartások közel 20 százalékánál ennél is régebbi volt.

Számít a méret

A legnagyobb képátmérő tekintetében a háztartások megoszlása nagyjából egyenletesen alakult: 23 százalékuknál legfeljebb
55 cm, további 22 százaléknál 63 vagy 72 centiméteres, 25 százalék esetében 82 cm volt a tévékészülék képátmérője, és 94 cm-es vagy nagyobb tévékészülékkel minden harmadik háztartás rendelkezett.

Televíziós eszközellátottság. Forrás: Nielsen
Televíziós eszközellátottság. Forrás: Nielsen

2016 őszén a magyar tévés háztartások 66 százalékában volt jelen valamilyen számítógép, és ezek többségénél már nem, vagy nem kizárólag hagyományos PC-t használnak. Mobiltelefont a háztartások 91 százaléka használt, melyek több mint felében okostelefon volt. A háztartások kétharmadában van internet kapcsolat, amit a háztartásban élők különböző eszközökön keresztül érnek el. Ezek közül a legdominánsabb a mobiltelefon 50 százalékkal, utána következik a laptop 43 százalékkal, majd az asztali számítógép 38 százalékkal és végül a tablet 15 százalékos aránnyal zárja a sort. 2016 őszén a táblagép elterjedtsége a 2015-ös adatokhoz képest minimális növekedést ért el, és továbbra is csupán a családok 3 százalékánál használtak egynél többet, állapította meg a felmérés.

Infokommunikációs eszközellátottság. Forrás: Nielsen
Infokommunikációs eszközellátottság. Forrás: Nielsen

 

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik