Média

Konferenciával ünnepelt az ÖRT

Az ÖRT konferenciája a 20. születésnapon
Az ÖRT konferenciája a 20. születésnapon
20 évvel ezelőtt jött létre az Önszabályozó Reklám Testület, mely a születésnapja alkalmából szakmai konferenciát szervezett, ahol az önszabályozás aktuális kérdéseiről esett szó.

Az 1997-es reklámtörvény előkészítése jelentős esemény volt a reklámszakma életében, amely a reklám önszabályozásának külföldi mintára, önálló szervezeti formában történő szervezését is eredményezte, így 1996-ban 55 cég megalapította az Önszabályozó Reklám Testületet (ÖRT). A 20 év igazi sikertörténet, amelyet nemcsak az bizonyít, hogy szinte nincsenek botrányos reklámok, hanem az is, hogy az önszabályozás teljes rendszerét alakítottuk ki. Míg korábban a panaszok kezelésén volt a hangsúly, ma már a előzetes véleményezéstől az útmutatók kiadásán át a tréningekig és a monitoringig tart a tevékenységünk, amelynek eredményességét a bővülő és hűséges tagságunk és a felelős kommunikáció elterjedése is igazol

– fogalmazott Megyer Örs, az ÖRT elnöke a testület fennállásának 20. születésnapja apropóján megszervezett konferencián.

A konferencia kiváló lehetőséget teremtett az önszabályozás mint szabályozási módszer elfogadásának áttekintésére, valamint a jövő kihívásainak és az elért sikereknek a bemutatására. A konferencia első szekciójában a szabályozás-önszabályozás témáját járták körül az előadók. Sarkady Ildikó médiajogász az önszabályozás szabályozási struktúrában betöltött szerepét ismertette. Nagyívű áttekintő előadásában az EU, APEC, az OECD és Caffaggi professzor önszabályozással foglalkozó tanulmányai alapján megállapította, hogy az önszabályozás a jogi szabályozással együtt teremt korszerű szabályozási keretet.

Érdemes konzultálni, mert enyhítő körülmény, ha gond van

A hatóságok részéről Tóth András a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnökhelyettese hangsúlyozta, hogy a GVH figyelembe veheti a megfelelési erőfeszítést bírságcsökkentőként, ha a vállalkozás tudja bizonyítani, hogy azzal a céllal, hogy megfeleljen az UCP szabályoknak, a vállalkozás konzultált egy független szervezettel (ilyen az ÖRT is) a hirdetési kampány elindítása előtt, és a reklámját a nem nyilvánvalóan alaptalan véleménynek megfelelően alakította ki.

A hazai szabályozási rendszerben teljesen új fejezetet nyitott a médiaszabályozás a társszabályozás bevezetésével. A közigazgatási szerződés tárgyalása során a kezdeti óvatosság végül a kölcsönös bizalom alapján sikeres együttműködést eredményezett. Az AVMS (európai médiaszabályozás) módosítása pedig a társszabályozás további erősítését jelentheti. Az online világ azonban számos kihívást jelent a jövőre nézve

– erről már Koltay András, a Médiatanács tagja beszélt.

Új kihívások az önszabályozásban

A konferencia második része „A korosztályok kihívásai az önszabályozásban” kérdését járta körül. Rab Árpád, az Óbudai Egyetem jövőkutatójának gondolatébresztő előadása új szemszögből mutatta be a jövő digitális generációját.

Hanyagolják az időseket a reklámozók

Jüttner Ádám, a GFK piackutató cég kutatási igazgatója pedig az idősek reklámban való szerepeltetésének kérdését, kiemelten megjelenítésük emberi méltóság szempontjából történő vizsgálatának eredményeit ismertette. A kutatás az ÖRT társzabályozás keretében végzett monitoring vizsgálatának megalapozásához biztosította az elemzés alapját. A lakosság korösszetétele alapján mind nagyobb az idősek aránya, de a reklámok ezt még nem tükrözik – fogalmazott Jüttner Ádám.

A monitoring során a júliusban megjelent több mint kétezer sajtó és televízió reklámból mindössze 46-ban találtunk időskorú szereplőt. Normasértő reklám nem volt köztük, de figyelni kell arra, hogy egy-egy szereplő rossz tulajdonságát (figyelmetlenség, visszakérdezés, régihez való ragaszkodás) ne az (idős)kornak tulajdonítsák

– hívta fel a figyelmet Fazekas Ildikó, az ÖRT főtitkára a monitoring eredményének ismertetése során.

A 20 év ünneplése egyébként nemcsak a múltról, hanem a jövőről is szólt.

Az emberi méltóság kérdésének megítélése mind nagyobb jelentőségű lesz, amelyben a generációk – legyen az fiatal vagy idős – ismerete elengedhetetlen, csak úgy tudunk objektív döntést hozni. A kutatás és a konferencia ehhez járult hozzá

– tette hozzá Megyer Örs.

(Kiemelt kép: Az ÖRT konferenciája a 20. születésnapon. Fotó: ÖRT)

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik