Média

Napilap vagy a havilap? Izgalmas adatokat kaptunk a hazai sajtópiacról

újságok
újságok
Új megvilágításba helyezheti a nyomtatott lapok piacát néhány most megjelent adat.

Összbevételben a napilapszegmens, darabszámban pedig a havilapok jelentik a magyarországi lappiac csúcsát

– derül ki a Magyar Lapkiadók Egyesületének (MLE) ma publikált elemzéséből, amelyet a Whitereport.hu mediabrowser legfrissebb adatai alapján készítettek el. Az elemzésben olvasható adatok új megvilágításba helyezhetik a nyomtatott lapok piacát.

Több mint 1300 nyomtatott havilap

Az elemzés szerint a „glossy” – azaz a fényes és igényes papírra nyomtatott, már az első kézbevételekor örömöt jelentő – magazinokból található a legtöbb a piacon. Az említett mediabrowser 2016. második negyedévében összegyűjtött független adatai szerint, ha a gyakoriság szerinti médiumszámot nézzük, nem csak a papír vagy a tartalom minőségében lehetnek exkluzívak, hanem mennyiségi értelemben is: a divat-, életmód-, autós-, kulturális témáktól gyakorlatilag a médiatematikák teljes palettáját felvonultató szegmensről, több mint 1300 nyomtatott lapról beszélhetünk.

61 milliárd forintot produkált a 31 napilap

Az elemzésben az is olvasható, hogy a napilapok számítanak a médiapiac egyik legjelentősebb szegmensének, annak ellenére, hogy csupán 31 lapról van szó. Összárbevétele ezen kategóriának a Whitereport Financial adatai szerint 2015-ben – a terjesztési-, reklám- és egyéb bevétellel együtt – 61 milliárd forintra rúgott, amellyel a lapkiadói bevételeknek több mint a felét adták ezen sajtótermékek.

Az elemzés kitért rá, hogy a napilappiac országos alszegmensében a közéleti- és bulvár napilapokon kívül kis számban tematikusakat is találunk – ilyen például a Nemzeti Sport vagy a Világgazdaság –, másik alszegmensében a megyei- vagy regionális napilapok jellemzően közéleti és helyi tartalmat nyújtanak olvasóiknak.

A hetilapok a változatosságban járnak az élen

Példányszámukat, tartalmi és tematikai változatosságukat tekintve, a hetilapok piaca is igen színes.

A hetilapokról általában csak a női magazinok, tévéújságok, gazdasági magazinokra asszociálnak a hirdetők, pedig igen sok, szám szerint összesen 262 lap tartozik ide.

Jelentős számban vannak köztük helyi lapok is – hirdetési és önkormányzati lapok egyaránt –, valamint tematikus magazinok, mint például kertészeti, rejtvény, egyházi, programmagazinok, de nem feledkezhetünk meg a közéleti és politikai hetilapokról vagy a vasárnapi közéleti lapokról sem. A hetilapok egyébként külalakjukat tekintve is változatosak: a jó papírminőségű, színes és gazdagon illusztrált magazinoktól egészen a már-már napilap külsővel megjelenő kiadványokig rengetegfélét találhatunk közöttük – áll az összefoglalóban.

Speciális célcsoportot megszólító havilapok: jól lehet velük célozni

A havilapok közt természetesen sok olyan is található, amely nem a megjelenési minőségre fókuszál, ereje sokkal inkább abban rejlik, hogy egy speciális célcsoportot ér el – hívja fel a figyelmet az MLE, mely hozzátette, hogy például számtalan szaklap, gyereklap, gasztrolap, márkamagazin, hobbilap közül is sok a havi megjelenésű. Ez azért jó, mert ezekkel hirdetőként jobban célba vehető az adott célközönség – tették hozzá.

Lapok gyakoriság szerinti száma
Lapok gyakoriság szerinti száma

Több mint 6 ezer médiamárka a nyomtatott lapok piacán

Az MLE elemzése arra is felhívja a figyelmet, hogy ha a Whitereport mediabrowser 2016. második negyedéves médiakínálati, illetve 2015. évre vonatkozó pénzügyi adatai segítségével körülnézünk a nyomtatott lapok piacán, összesen több mint 6 ezer médiamárkát, azaz meglehetősen széles lapkínálatot találunk Magyarországon.

Egyébként éppen most számoltunk be róla, hogy ma megint egy új címmel bővült a hazai lappiaci kínálat, pedig a múlt héten is indult egy új országos magazin.

(Kiemelt kép: újságosbódé újságokkal – fotó: 123rf)

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik