A Democracy Reporting International (DRI) és a Mérték Médiaelemző Műhely közös tartalomelemzésének eredményei alapján a köztévé és a TV2 egyértelműen a kormány propagandaeszközeként működött a népszavazást megelőző időszakban.
A kiegyensúlyozott, pontos és tárgyilagos hírszolgáltatás jogszabályi követelménye ellenére súlyos elfogultságról tett tanúbizonyságot az M1 közszolgálati televízió esti főműsoridős híradója a kvótanépszavazási kampányában
– állapítja meg a berlini központú Democracy Reporting International (DRI) és a Mérték Médiaelemző Műhely közös, tartalomelemzésen alapuló kutatása, mely szerint
a menekültkérdést és a népszavazást érintő műsoridő 95 százaléka támogatta a kormány álláspontját a nemzeti hírcsatornán. Nem műsoridő alapon számolva, a vonatkozó hírelemek 91 százaléka festett negatív képet a menedékkérőkről.
Alig kezdődhetett M1 híradó migránsok nélkül
A kutatás során az öt vezető televíziós csatorna, az M1, a TV2, az RTL Klub, az ATV és a HírTV híradóit vizsgálták a szeptember 8. és 22. közötti időszakban. A kutatás ideje alatt az M1 híradója az esetek 86 százalékában választotta kezdőhírnek a menekültválság vagy a népszavazás ügyét, átlagban pedig a híradók műsoridejének 42 százalékát tették ki ilyen jellegű hírek, ami a többi vizsgált csatorna értékének kettő-nyolcszorosa. (HírTV: 18 százalék; RTL Klub: 5 százalék)
Michael Meyer-Resende, a DRI ügyvezető igazgatója szerint
a jelentőség és az elképesztő mennyiségű műsoridő, amit az M1 közszolgálati televízió a kérdésnek szánt, továbbá az elfogult hangnem és a kiegyensúlyozott tájékoztatás hiánya, a kormánypárt kampányának az eszközeként állítja elénk a közszolgálati TV-t. Az elmúlt hat év során Orbán Viktor szisztematikusan leépítette a fékek és ellensúlyok rendszerét Magyarországon. Ennek az eredményét láthatjuk ismét.
Andy Vajna tévéje is kormányszócsővé alakult
Az M1 mellett szintén jelentősen elfogult volt a kormány pozíciója felé a TV2, mely nemrégiben a miniszterelnökhöz közel álló Andy Vajna filmügyi kormánybiztos érdekeltségi körébe került
– hangsúlyozta a DRI és a Mérték közös kutatása, mely kitért arra is, hogy
főleg az RTL Klub (9 százalék), a TV2 (7 százalék) és az M1 (5 százalék) híradója tudott jelentős nézettséget felmutatni a vizsgált időszakban, míg a két kisebb adó (ATV, HírTV) nézettségi értéke 2 százalék körül mozgott.



Ezt érdemes tudni a DRI-ről
A Democracy Reporting International egy berlini székhelyű nemzetközi think tank, további irodákkal Ukrajnában, Tunéziában, Líbiában, Mianmarban és Pakisztánban. A DRI célja, hogy tanácsadás és kutatás révén, továbbá a nyilvánosság tájékoztatása útján hozzájárulhasson a demokratikus sztenderdek globális érvényesüléséhez.
(Kiemelt képen: Németh Balázs, az M1 hírolvasója)