Média

Kiderült, ki olvas manapság nyomtatott médiát

magazinok fotó:sxc
magazinok fotó:sxc

Izgalmas adatok érkeztek a nyomtatott lapok olvasóiról: e szerint az olvasók többsége magas státuszú és végzettségű nő. A NOK-TGI legutóbbi kutatási adatai alapján az ötfokú skálán megkülönböztetett Esomar A és B státuszúak – a két legnagyobb vásárlóerővel rendelkező „elit” típusok – felülreprezentáltak a nyomtatott lapok olvasói körében: míg az A és B státuszúak a lakosság közel 21 százalékát alkotják a mért 15 évesnél idősebb fogyasztók körében, addig a fizetős magazinok olvasóinak 25 százaléka, a napilapokénak pedig 23 százaléka kerül ki ebből az„elit” célcsoportból.

Az Esomar A és B státuszúak átlagosan jobban jelen vannak a fizetős lapolvasók között, és összességében sokkal pozitívabb a viszonyuk a printhez, ugyanis az A és B státuszúaknak több mint a 80 százaléka vallja magát rendszeres napilap-, illetve magazinolvasónak. A print termékek viszont más fogyasztói csoportban is fontos szerepet töltenek be, ugyanis a vásárlásért felelős családtagok 78 százaléka részesíti előnyben a napilapokat, míg 83 százalékuk a magazinokat.

A magazinolvasók körében enyhén ugyan, de felülreprezentáltak a női olvasók: míg a teljes mért lakosság 80 százaléka, addig a nők 86 százalék állítja, hogy rendszeresen olvas magazinokat. Hasonlóan magas az arány a főiskolai-egyetemi végzettségűek körében is: 80 százalékuk napilap-, 85 százalékuk magazinolvasónak tartja magát.

Az egyes lapok természetesen eltérő profillal rendelkeznek, az azonban kijelenthető, hogy a fogyasztóképes célcsoportok sokkal nagyobb affinitást mutatnak a printlapok iránt – hívta fel a figyelmet a Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE) a NOK (Nemzeti Olvasottsági Kutatás) és a TGI közös 2015-ös kutatási adataira.

Mi az Esomar?

Az Esomar voltaképpen egy olyan társadalmi kategóriarendszer, amelynek alkalmazásával különböző osztályokba sorolják a háztartásokat néhány fontos szempont szerint. Ilyen szempont például a “főkereső” foglalkozása, befejezett legmagasabb iskolai végzettsége, a háztartás vagyoni helyzete, például különböző vagyontárgyak, tartós fogyasztási cikk birtoklása alapján. Az A státusz például akkor jár, ha a háztartás főkeresője önálló vagy alkalmazott értelmiségi (felsőfokú végzettséggel) magasan képzett topmenedzser, középvezető vagy más menedzser legalább hat beosztottal, illetve ide tartoznak az átlagnál magasabb iskolai végzettségű vagyoni javakkal jól ellátott inaktív személyek is.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik