Média

Európában is kiütötte a tévét az online

box
box
Az európai digitális hirdetési piac 13,1 százalékot növekedve 36,2 milliárd euró lett 2015-ben, most először megelőzve ezzel az európai tévés piac 33,3 milliárd eurós volumenét.

Ezeket az eredményeket az IAB Europe internetes reklámszakmai szervezet tette közzé Lisszabonban, ahol az is kiderült, hogy

a mobil és a videós hirdetési formátumok különösen erős növekedésben vannak.

Townsend Feehan, az IAB Europe vezetője azt mondta az eredmények kapcsán, hogy az európai médiában is egyre inkább meghatározó a digitális hirdetési piac, mivel napjainkban a „digital first” szemlélet uralkodik, vagyis a fogyasztókat elsődlegesen az interneten keresztül próbálják megszólítani a hirdetők.

Az IAB Europe AdEx Benchmark az online hirdetési piacot egyébként alszegmensekre bontva– display (például banner, videóreklám stb.), search (keresőmarketing), classified (apróhirdetés) és directories (katalógusok) –  is méri. Az derült ki, hogy a display piac 17,4 százalékot növekedett, és 2015-ben ezen részpiac mérete 13,9 milliárd euró volt.

A keresőmarketing piac 12,6 százalékot növekedett egy év alatt, volumene 16,9 milliárd euró lett, ezzel árbevétel alapján a legnagyobb részpiacot jelenti.

A mobil display piac jelenleg 3,5 milliárd euró méretű, és a display hirdetések 25,4 százalékát már mobilon jelenítik meg. A mobilhirdetési szegmens növekedésére jellemző, hogy 2014-hez képest 60,5 százalékot ugrott meg a mobil display piac 2015-re.

A számok között feltűnő az is, hogy minden display piacon elköltött 100 euróból 16,7 euró ma már online videóra megy el.

Eleni Marouli, a jelentést elkészítő IHS Technology elemzője főleg azt emelte ki, hogy most először előzte meg az online a tévés reklámpiacot, szerint ezzel fontos mérföldkőhöz érkezett a reklámpiac.

A digitális reklámpiac egyébként a leggyorsabban Írországban nőtt 2015-ben (+29,0%). Az ír piacot a bolgár követi (+22,3%), majd a lengyel (+21,8%).

A legnagyobb online piaca egyébként az Egyesült Királyságnak van (11,8 milliárd euró), a sorban a rákövetkező ország Németország (5,8 milliárd euró), Franciaország (4,2 milliárd euró). A lista negyedik helyén Olaszország (2,1 milliárd euró), az ötödik helyen Hollandia (1,6 milliárd euró), hatodik helyen Oroszország (1,5 milliárd euró), hetedik helyen Svédország (1,3 milliárd euró). Nyolcadik lett Spanyolország (1,2 milliárd euró), kilencedik lett Dánia (0,8 milliárd euró), míg Svájc rendelkezik a tizedik legnagyobb digitális piaccal (0,8 milliárd euró).

Magyarországon 2015-ben 14 százalékot fejlődött az online reklámpiac, amelynek volumene elérte az 56 milliárd forintot. Ezzel 2015-ben hazánkban is letaszította a tévét a digitális reklámpiac a trónról.

Az IAB Europe által közzétett AdEx Benchmarkot az IAB-tagországoktól származó, a helyi országok adatainak összesítése alapján készítik el. Ehhez az alábbi 27 ország adatait összesítették:  Ausztria, Fehéroroszország, Belgium, Bulgária, Horvátország, Csehország, Dánia, Finnország, Franciaország, Németország, Görögország, Magyarország, Írország, Olaszország, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Szlovákia, Szlovénia, Románia, Oroszország, Spanyolország, Szerbia, Törökország, Svédország, Svájc, Egyesült Királyság.

A 27 ország mindegyikében növekedést mért az IAB, sőt 20 esetben 10 százalékot meghaladó növekedést tapasztaltak.

Az AdEx Benchmark egyébként 2006 óta készül el, vagyis idén volt a tizedik alkalom, hogy az adatsort összeállították.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik