Média

Zoom Report: változóban a sajtókommunikáció

újságíró
újságíró
Az Open Communications közzétette a Zoom Reportot, amelyhez több mint 50 hazai újságírót kérdeztek meg a sajtóközlemények jövőjéről. A kutatás résztvevőinek véleménye megoszlik: a megkérdezettek többsége számít átalakulásra a digitális megoldások előretörésével és kevesebben gondolják, hogy a jelenlegi hagyományos formátum marad használatos.

A Zoom Reportot azzal a céllal indította el az 1998 óta működő Open Communications kommunikációs ügynökség, hogy egy-egy aktuális szakmai kérdésben időről időre felmérje a piac hozzáállását, kirajzolódjon a szakmai trendek alakulása és mindezt hozzáférhetővé tegye a szakma számára. Az egy villámkérdésből álló kutatás telefonos lekérdezésen alapul, nem reprezentatív mintán, az OpenCom adatbázisának felhasználásával.

A 2015. őszi kutatás témája az volt, hogy mennyire nyitott a magyar média az innovatívabb, akár filmes, de legalábbis képi beszámoló típusú sajtóközleményekre.

A mostani lekérdezés 54 fős mintájában a vezető online és nyomtatott hír, informatika, szakmai és életmód kategóriájú média szerzői egyaránt szerepeltek. A sajtóközlemények sokat vitatott minősége és sikeressége szempontjából az újságírók visszajelzései megkerülhetetlenek, ezért esett a választás elsőként a sajtóközleményekre vonatkozó villámkérdésre.

„Megváltozik-e a sajtóközlemények formája a közeljövőben?”

Az egyértelműség érdekében az újságírók a válaszadás során két lehetőség közül választhattak. Az egyik válaszlehetőség szerint a közlemények megőrzik a klasszikus formát, továbbra is a szöveges, statikus tartalom marad használatban. A másik lehetőség szerint a közlemények elmozdulnak a vizuális tartalomközlés irányába, főleg képi és videotartalmak mellett minimális szöveges információval.

A kutatásból kiderült, hogy sok újságíró továbbra is számít a szöveges tartalmakra (42%): „a hagyományos közlemények fontos információkkal szolgálnak, ezért mindig lesz rájuk igény, nem gondolom, hogy eltűnnének a jövőben” – magyarázta az egyik megkérdezett. A videók megítélése sem egyértelmű a számukra: „a céges videók reklámnak is minősülhetnek, ezért szerintem nincs helyük egy cikkben” – világított rá egy szakújságíró. Ugyanakkor még a hagyományos közlemény támogatói is megjegyezték, hogy egyre többi képi és videó-tartalmat kapnak, ami a piac elmozdulását jelzi. A másik újságírói tábor (50%) tagjai szerint a vizuális közlemény-formátumok lesznek hangsúlyosabbak a jövőben. A felmérés szerint ennek két oka van: egyrészt az olvasók a színes és figyelemfelkeltő tartalmakra kíváncsiak, másrészt az újságíróknak is fontos egy-egy új téma gyors és könnyű megértése, amiben segítenek az infografikák és a rövid videós tartalmak.

Az újságírók harmadik tábora (8%) nem adott egyértelmű választ a kérdésre. Ezt főként azzal magyarázták, hogy mindkét kiküldési formátum már használatban van, és szerintük képekre, videókra és szövegre egyaránt szükség van, így e tartalmak inkább egymást erősítik, mint kiváltják.

Megváltoznak a sajtóközlemények - derül ki a Zoom reportból
A felmérés szerint az újságírók jelentős része a sajtóanyagok átalakulására számít, mivel egyre nagyobb igény mutatkozik a képes-videós anyagokra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik