Média

Felmérték a magyarok online ajándékvásárlási szokásait

online vásárlás e-kereskedelem
online vásárlás e-kereskedelem
A PayPal legújabb kutatásából többek között az is kiderült, hogy a magyar netezők 71,9 százaléka vásárol karácsonyi ajándékokat online, és 42,7 százaléka használ mobil eszközt.

A PayPal nemzetközi felmérést készített a karácsonyi ajándékozásra való felkészüléshez kapcsolódó vásárlási szokásokról. A GfK piackutató által levezényelt kutatás 5 országban, összesen több mint 5000 fogyasztó megkérdezésével készült.

A kutatás szerint a magyarok idén korábban kezdik a karácsonyi ajándékozásra való felkészülést. Bár a válaszadók többsége (64,6%) általában decemberben, vagy közvetlenül az ünnepek előtt lát hozzá az ajándékok megvásárlásának, a megkérdezettek 42,8%-a válaszolta, hogy idén már novemberben, vagy korábban is megkezdte a karácsonyi előkészületeket.

Kiket ajándékozunk meg?

Legtöbben (63,9%) a házastársuknak, partnerüknek vásárolnak ajándékot, 61,6% a szülőket, 55,9% a gyerekeket is megajándékozza. Érdekes továbbá, hogy a válaszadók 17,1%-a saját magának is vásárol karácsonyi ajándékot, sőt 9,5% házi kedvencét is meglepi.

Mennyi időt töltünk vásárlással?

A kutatásból kiderül, hogy 85,7%-unk nem készít előre listát a megvásárolni kívánt ajándékokról, ami azt is jelenti, hogy a legtöbben impulzusszerűen döntünk a vásárlás során. Ez lehet az egyik magyarázata, hogy 30,3%-unk kettő, vagy több napot tölt a karácsonyi ajándékok beszerzésével. Ami az ajándékokra szánt összeget illeti, a kutatás szerint nem költünk sokat: a karácsonyi kiadásokra vonatkozó kérdésre a magyarok csupán 19%-a választotta a „többé kevésébé magas” válasz lehetőséget.

Álmaink és rémálmaink ajándékai

Így készült a kutatás

A “Karácsonyi vásárlási tervek” című nemzetközi kutatást a PayPal megbízásából a GfK közvélemény és piackutató készítette. A kutatás Magyarországon, Lengyelországban, Csehországban és Törökországban online kérdőíves interjúk (Computer-Assisted Web Interviewing – CAWI) alapján készült 5 ezer, 18 év feletti internet felhasználó körében. A minta szerkezete megfelel a magyarok, a lengyelek, és a csehek nemi és kormegoszlásának.

Abban az esetben, ha az év folyamán nem készítettünk listát arról, hogy mivel szeretnénk megajándékozni szeretteinket és meghatározott összeg áll rendelkezésünkre, hasznos lehet tudni, hogy hozzátartozóink mire vágynak legjobban. A kutatás szerint a többség (23,4%) elsősorban háztartási / személyi elektronikai készülékeket szeretne találni a karácsonyfa alatt. Az elektronikai cikkek után a divatcikkek, ruházat, cipők és kiegészítők állnak a rangsorban, 16,6%-unk ebből a termékkategóriából örülne valaminek a legjobban. A kutatás arra is kitér, hogy minek örülnénk a legkevésbé: 35,1%-unk nem szeretne ajándék helyett jótékonysági adományt kapni, 30,7%-unkat utazással, 27%-unkat repülő-, vagy vonatjeggyel, 22,3%-unkat  kézműves termékekkel, vagy dísztárgyakkal, 22,4%-unkat sportfelszereléssel lehet legkevésbé boldoggá tenni.

A kutatásban megkérdezettek 71,9%-a vásárolt/vagy tervez vásárolni karácsonyi ajándékot online, és 42,7% ehhez mobil eszközt használ. Érdekesség, hogy a karácsonyi kiadásokra  legtöbbet szánók csoportjának 8,3%-a viszont még soha nem vásárolt ajándékot az interneten.

Egyre több digitális terméket ajándékozunk

Online vásárláskor leggyakrabban háztartási, vagy személyi elektronikai készülékeket (41,8%) vásárolunk – derül ki a PayPal felméréséből. További népszerű kategóriák a kulturális és sport eseményekre szóló belépőjegyek (38,4%), hotel foglalások (36,3%) és az olyan digitális termékek, mint az e-könyv, zene, videojáték (letöltés, vagy előfizetés) (36,1%). A kutatás szerint egyre többet vásárolunk digitális árucikkeket is: a magyarok 37,5%-a válaszolta, hogy vásárolt már más részére ilyen terméket.

Így fizetjük ki az ajándékot

A magyarok 52,7%-a készpénzes utánvéttel, 44,4% kártyával, 25,7% átutalással, vagy e-pénztárcával, 20,3% pedig PayPallel, vagy egyébbel fizet az online megrendelt árucikkekért. A PayPalt 39,1%-unk tervezi használni a jövőben. Mindazonáltal továbbra is sokan vannak, akik a hagyományos bolti vásárláshoz képest kevésbé biztonságos megoldásnak tekintik egy árucikk online beszerzését. A kutatásból kiderül, hogy a magyarok harmadának (27%) vannak aggályai a megrendelt termék minősége miatt, vagy amiatt, hogy esetleg nem azt kapják, amire számítanak. Az e-kereskedelem szereplői ezért olyan megoldásokat keresnek, amelyek segítségével a vásárlók minden kockázat nélkül vásárolhatnak.

„Szerencsére már arra is van megoldás, hogy mit tegyünk, ha nem tetszik az ajándék a megajándékozottnak. A PayPal Refunded Returns szolgáltatásának köszönhetően például a PayPallel fizetett termékeket indoklás nélkül visszaküldhetjük a kereskedőnek, és a PayPal visszatéríti a szállítás árát. A szolgáltatásnak köszönhetően még nyugodtabban és kényelmesebben vásárolhatunk online, akár helyi, akár külföldi kereskedőtől rendeljük a árucikket” – mondta Matt Komorowski, a PayPal közép-kelet európai régióért felelős értékesítési vezetője.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik