Média

Sötét felhők gyűlnek az európai reklámipar fölött

outdoor plakáthely hirdetés reklám
outdoor plakáthely hirdetés reklám
Jelentősen csökkent az európai reklám- és marketingipar várakozásait és hangulatát kifejező index a harmadik negyedévben a gazdasági, politikai és társadalmi tényezők miatt, pedig az adatfelvétel megelőzte a párizsi merényleteket.

Az európai hirdetési piac legfrissebb üzleti hangulatindexét (European Advertising Business Climate Index) a Kommunikációs Ügynökségek Európai Szövetsége (European Association of Communications Agencies, EACA) havi gyakorisággal méri iparági szereplők megkérdezésével, azaz jól kifejezi a marketing- és reklámipari cégek pillanatnyi várakozásait, illetve a jelenlegi helyzettel kapcsolatos elégedettségüket vagy éppen elégedetlenségüket.

Ez alapján úgy tűnik, hogy kezd igencsak elromlani a piaci szereplők kedve. A mutató ugyanis +5 pontra esett a második negyedévi +16-ról.

Politikai, gazdasági, társadalmi problémák tesznek be

Az EACA szerint a mutató jelentős esésében többek között olyan tényezők játszanak közre, mint a kínai gazdaság lassulása, az európai térségben és a szomszédos országokban tapasztalható geopolitikai feszültségek és a menekültválság. (Mivel októberi adatról van szó, vagyis az adatfelmérés megelőzte a párizsi merényleteket, így a mutatóban még nem fejeződik ki az időközben felerősödött terrorizmus okozta hatás, ami aligha segíti majd az optimizmus gyors visszatérését az iparágba.)

A hangulat a legjobban egyébként az Egyesült Királyságban változott meg, ahol +28,6 pontról -10,7-re esett a mutató szeptember végére mindössze három hónap alatt. De nagy esés volt Görögországban (-25 pont) és Franciaországban (-8) is. Spanyolországban szintén nagy mozgás volt, +31-ről +11-re esett az index, bár még pozitív tartományban tudott maradni. A legmagasabb egyébként Németországban volt a bizalmi index (+31 pont), de Litvánia +27 és Románia +24 pontja is felfelé húzta a kontinens átlagát – emelte ki az adatok közül a warc.com.

Visszaeső kereslet a szolgáltatások iránt

Július és október között a hirdetési és marketing szolgáltatások iránti kereslet +14-ről +5 pontra esett. Ez is hozzájárulhatott a hangulat romlásához és ahhoz, hogy a következő, negyedik negyedévre vonatkozó keresleti várakozásokat kifejező mutató +21-ről +10 pontra csökkent a harmadik negyedévben.

A pesszimizmus egyébként az északi, a mediterrán, a nyugati és a közép-kelet-európai régiókban is egyre inkább jellemző. A jövőre vonatkozó várakozások egyébként a mediterrán térségben voltak a legrosszabbak, az index ebben a régióban +5 pont lett, szemben az előző negyedéves +23 ponttal.

A brit és a spanyol cégek körében is csökkent az optimizmus a szolgáltatásaik iránti kereslettel kapcsolatban: októberben -12,4 és -10 ponton volt ez a mutató, pedig júliusban ugyanezek az értékek még bőven pozitív tartományban, +24,9 és +57 ponton voltak.

Ehhez képest a francia és a német cégek körében a júliusi -17 és +33 pontról -1-re és +46-ra javult a mutató októberre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik