Média

A YouTube már a tévékkel vetekszik

YouTube versus tévé
YouTube versus tévé
A brit médiahatóság, az Ofcom legújabb jelentése szerint a fiatal angol tinik ma már inkább a YouTube-ot választják, szemben a televíziós műsorokkal. A kutatási adatok arra is rávilágítanak, hogy  kevesen tudják megkülönböztetni az online keresési eredmények között megjelenő hirdetéseket a natív tartalomtól.

A gyerekek és szülők médiahasználati szokásairól és attitűdjeiről szóló (The Children and Parents: Media Use and Attitudes Report című) jelentést közel ezerháromszáz, 5 és 15 év közötti tinivel és szüleivel készült interjú alapján készítette az NMHH brit megfelelője, az Ofcom.

A médiahatóság eredményei közül az egyik legérdekesebb, hogy a 12-15 év közötti fiatalok 29 százaléka választ inkább YouTube videókat, szemben azzal a 25 százalékkal, aki elsősorban a tévéműsorokat választja.

A kutatás alapján tehát fordulóponthoz érkeztünk, hiszen 2014-ben még 25 százalék volt a YouTube videmóegosztót elsőnek megjelölők aránya és jóval magasabb (30 százalék) a tévéé.

Jól látszik, hogy a következő generációk számára a digitális csatornák válnak a tartalomfogyasztás elsődleges forrásává. Például a 12-15 évesek egy ma még kicsi, de egy év alatt 3-ről 8 százalékra növekvő tábora a YouTube-ról informálódik a világ történéseiről, mivel az ott látható videókat teljesen pontosnak és hitelesnek találja.

Könnyen manipulálhatók a fiatalok

Emellett nagyon fontos az is, hogy a 12 és 15 közöttiek körében minden ötödik fiatal azt mondta, hogy ha valamit kilistáznak a keresőmotorok, akkor az az adott információ hiteles. A válaszadók 50 százaléka azonban képes volt bizonyos kritikai fenntartásokkal kezelni ezeket a találatokat is.

Érdekes az is, hogy a fiatalok hogyan viszonyulnak a keresőtalálatok között lévő hirdetésekhez. Amikor egy olyan képet mutattak meg számukra, ami a Google találati oldalát mutatta a „trénerek” kifejezésre, az interjúban résztvevők figyelme a weboldalon lévő első két találatra irányult, amelyek azonban sárga Ad felirattal is megjelölt hirdetések voltak. Csak a válaszadók 31 százaléka vette észre, hogy ezek szponzorált találatok voltak.

A kutatási jelentés teljes terjedelmében letölthető az Ofcom oldaláról.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik