Kultúra

Amerikába kivándorolt magyar fotográfusok munkáiból nyílik kiállítás a Szépművészeti Múzeumban

MTI/Hegedüs Róbert
MTI/Hegedüs Róbert
Az augusztus végéig látható kiállítás százhetven képen mutatja be a XX. századi fotográfia zsenijeit.

Az Amerikai Egyesült Államokba kivándorolt, világhírű magyar származású fotóművészek, köztük André Kertész, Moholy-Nagy LászlóRobert Capa és Martin Munkácsi munkáiból látható kiállítás szombattól a Szépművészeti Múzeumban – írja az MTI.

Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója a kiállítás csütörtöki sajtóbejárásán kiemelte, hogy a tárlat első alkalommal mutatja be átfogó módon az amerikai magyar fotóművészeket. A képek nagyobbik hányada a Virginiai Szépművészeti Múzeumból származik, de összesen tizenhét amerikai gyűjteményből érkeztek képek a kiállításra, köztük a Los Angeles-i Getty múzeumból és a washingtoni Nemzeti Művészeti Galériából is – mondta el Baán, aki hozzáfűzte: mindemellett persze hazai intézmények, köztük a Magyar Fotográfiai Múzeum és magángyűjtők is kölcsönöztek képeket a tárlatra.

Az első világháború kezdetétől 1989-ig tartó időszakra fókuszáló kiállításon harminckét fotográfus alkotásai szerepelnek, nyolc szekcióra bontva, életüket a magyarországi kezdetektől a berlini és párizsi állomásokon át egészen Amerikáig bemutatva.

Intézményünkben helye van a fotóművészetnek is, ezt több korábbi sikeres kiállítás bizonyította. Örömmel tölt el, hogy 2025-ben a Városliget szélén megnyílik a Nemzeti Fotóművészeti Múzeum, amely a  Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria intézményrendszerének része lesz

– hangsúlyozta Baán, aki kiemelte:

a mostani tárlat helyszínén, a múzeum második emeletén található részen évek óta nem volt kiállítás, hiszen évtizedeken át raktártérként használták, tereit pedig restaurátorok töltötték meg.

MTI/Hegedüs Róbert

A fotókiállítás egyik kurátora, Alex Nyerges, a Virginiai Szépművészeti Múzeum igazgatója egy évtizede tanulmányozza az amerikai magyar fotográfusok életművét, kutatásait a budapesti tárlaton mutatja be először.

Egyetlen más ország fotográfusai sem voltak olyan nagy hatással a XX. századi fotóművészetre, mint a magyarok. Ahogy azt Robert Capa mondta egyszer viccesen, ha nagy fotográfussá kívánsz válni, nem elég a tehetség, magyarnak is kell lenni

– mondta el Nyerges, majd hozzátette:

a kivándorló magyarok először általában Berlinbe, Párizsba mentek, és utána kerültek New Yorkba, Chicagóba, Hollywoodba és más amerikai helyekre. André Kertészt, Robert Capát, Moholy-Nagy Lászlót, Kepes Györgyöt mindenki ismeri, ez a kiállítás azok alkotásait is bemutatja, akik ismeretlennek számítanak a közönség számára.

A másik kurátor, Baki Péter, a Magyar Fotográfiai Múzeum igazgatója a tárlatvezetésen elmondta: a kiállítás André Kertész 1914-ben Budapesten készített képével indul, ami abban a korban született, mikor a magyar fényképezést a festőies hatás és a modernizmus közti átmenet jellemezte. Moholy-Nagy a Tanácsköztársaság után hagyta el Magyarországot, és a weimari Bauhaus-iskolában kapott oktatói állást. Ő fogalmazta meg azt, hogy a jó fotóhoz fényre és fényérzékeny nyersanyagra van szükség, nem fényképezőgépre – tette hozzá.

A tárlat harmadik része a párizsi magyarokra fókuszál – Alex Nyerges itt kitért arra, hogy számos női fotós, köztük Varga Anna, Ylla, illetve Barna Anna vált itt kiemelkedő művésszé a húszas és harmincas években. A riportfotográfiát előtérbe helyező szekció bemutatja a haditudósító Capát (látható A milicista halála című, 1936-ban készült világhírű képe is), és itt szerepel Kondor László is, aki a vietnámi háborúban fotózott, majd később visszatért Magyarországra, ahol ma is él.

A kiállítás legterjedelmesebb részének címe Magyarok New Yorkban: itt tekinthető meg André Kertész tizenöt képből álló polaroidsorozata, amely a felesége halála utáni depressziós időszakának lenyomata. Szintén itt szerepel Marcel Sternberger Roosevelt elnököt ábrázoló portréja, amely 1946 után a 10 centes érmére felkerült. A Magyarok Chicagóban szekciót Kepes Györgynek a Bauhaus gondolatára épülő, az ötvenes és hatvanas évek modernitását tükröző fotói dominálják.

Baki Péter elmondta, hogy a Hollywoodban alkotó magyar fotósok közül Dienes Andor fedezte fel Marilyn Monroe-t, Martin Munkácsi pedig a divatfotográfia megújítója volt: a modelleket kihozta a műteremből, és mozgásban, a szabadban ábrázolta őket. A kiállítás záróképe Nicholas Muray: a Frida Kahlo kék ruhában című fotóján szerelmét ábrázolta.

A Kertész, Moholy-Nagy, Capa… Magyar fotóművészek Amerikában (1914-1989) című tárlaton összesen százhetven fotó látható – szombattól egészen augusztus 25-ig.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik