Kultúra

Az első magyar autógyár emeletes autóbuszának hasonmását készítenék el Aradon

Pest-Buda Aukciósház
Egy MARTA típusú autóbusz 1:5 arányú modellje a Közlekedési Múzeum gyűjteményéből.
Pest-Buda Aukciósház
Egy MARTA típusú autóbusz 1:5 arányú modellje a Közlekedési Múzeum gyűjteményéből.
Két év múlva szeretnének végezni vele.

Az első magyar autógyár, a Magyar Automobil Részvénytársaság Arad (MARTA) múlt század elején gyártott emeletes autóbuszának hasonmását készítenék el a partiumi városban – írja az Agerpres román hírügynökség nyomán az MTI.

A modern másolatot az egykor gépjárműgyártásáról híres Arad megye jelenlegi műhelyeiben gyártanák le és szerelnék össze, elkészülte után pedig a kulturális turizmust szolgálná: egy előre meghatározott útvonalon közlekedne a megyeszékhelyen.

Az egykori gyár örökségét tovább éltető mARTA kulturális központ (HUB cultural mARTA) által kezdeményezett projektet a következő két évben valósítanák meg a megye gyárai, egyetemei és vállalkozói közötti együttműködés révén – mondta az Agerpersnek Ovidiu Balint, a kulturális központ menedzsere.

A szakember közölte: jelenleg a partnerségi szerződésen dolgoznak, melyet több gépjárműalkatrészeket gyártó üzem is aláír, vállalva, hogy hozzájárul a busz elkészítéséhez. A projektben az Aurel Vlaicu Egyetem mérnöki és formatervezési kara, az önkormányzat és több civil szervezet is részt vesz.

Ilie Chesa alpolgármester a hírügynökségnek nyilatkozva egyik fő céljának nevezte a projektet, amely Arad történelmét és örökségét hivatott népszerűsíteni.

A mintaként szolgáló autóbuszmodellt az 1908-ban Aradon alapított első magyar autógyár, a Magyar Automobil Részvénytársaság Arad (MARTA) gyártotta, amely kezdetben az amerikai Westinghouse cég franciaországi, Le Havre-i leányvállalatának fiókjaként működött, 1914-ig pedig tehergépkocsikat, autóbuszokat és egy Marta nevű személyautót is gyártott.

A válalatot 1912-ben az osztrák Austro Daimler cég vásárolta meg, ezután az aradi cég gyártotta a többi között a Magyar Királyi Posta első százhetvenöt autóbuszát, valamint az első százötven budapesti taxit is. Az első világháborút követően a gyár Romániához került, majd beolvasztották egy másik gépgyárba: a gyártelep ezután ASTRA néven működött tovább, majd 1926-ban Brassóba költöztették. A cég történetét a Magyarjármű hosszú, képes anyagban foglalta össze, ez itt olvasható.

Az egykori aradi gyártelep műemlékké nyilvánított – és ennek köszönhetően megmaradt – irodaházát a terület tulajdonosaként az Astra Rail Industries vagongyár 2021-ben a városnak adományozta, hogy kulturális központot hozzon létre a szecessziós épületben. A kívül és belül egyaránt leromlott ipartörténeti műemléket a mARTA felügyeli, ami több tervet is kidolgozott a felújítására. Ennek becsült értéke 11 millió euró, aminek egy részét vissza nem térítendő európai uniós támogatásból fedeznék.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik