Az elmúlt években a Cápák között sikere megmutatta, hogy a celebes vetélkedők, a mindent elárasztó főzős realityk és valóságshow-k tengerében igenis van igény a komolyabb, üzleti témájú műsorok iránt. Az eredetileg amerikai mintára épülő show-ban feltörekvő vállalkozások ismertették ötleteiket, a cápák, azaz a befolyásos üzletemberek pedig befektethettek ezekbe a startupokba. Az idén startoló ötödik évad csak megerősítette az RTL-t abban, hogy egy másik, hasonló jellegű műsorral is ringbe szálljon az üzleti tartalmak iránt fogékonyabbak szórakoztatásáért és a Cápákból annak egyik állandó szereplőjét, Balogh Leventét átmentve újabbat indítson útjára. Az ország egyik legsikeresebb hazai vállalkozója, nem mellesleg a Szentkirályi ásványvíz milliárdos vezetője ezúttal nem pénzre váltható ötleteket keres, hanem elnöki asszisztenst maga mellé.
Ahhoz egyébként, hogy a magyar nézők is megérjenek az ilyen jellegű műsorokhoz majdnem húsz évnek kellett eltelnie: az Álommeló eredetije még 2004-ben indult az Egyesült Államokban. Mivel az a Mark Burnett készítette, aki a Survivor, a Cápák között és a Voice atyja is volt, a sorozat már eleve sikerre volt predesztinálva, azt azonban vélhetően még a legoptimistábbak sem sejtették, hogy az eredetileg The Apprentice (A gyakornok) címmel futó üzleti reality nagy szerepet játszik majd abban, hogy a műsor állandó főszereplőjéből később az Egyesült Államok 45. elnöke legyen.
Ami a magyar formátumban Balogh Levente, az az amerikaiaknak Donald Trump volt: az ingatlanmágnás a műsor nyereményeként egyéves szerződést kínált a győztesnek saját cégénél. Az eredeti változatból elég megnézni néhány percet – mondjuk azt, ahol a volt amerikai elnök egy TRUMP-feliratú magánrepülőben magyarázza, hogy ő New York legjelentősebb befektetője, majd a Szabadság-szobor lábánál ordibálja, azt, hogy kudarcokon és sikereken át keresi a gyakornokát –, hogy világossá váljon: Trump számára távolról sem az edukáció volt a cél a sorozattal, hanem önmaga promózása, a Trump-hatás médiajelenséggé duzzasztása. A férfi egészen addig inkább volt botrányhős, mint komolyan vehető üzletember, a The Apprentice segítségével harsány médiaszemélyiséget építettek belőle, aki ugyan erősen megosztó volt, de legalább mindenki róla beszélt. A későbbi elnök tizennégy évadot húzott le a műsorban, jóformán a forgatásról indult kampánykörútra, és elemzések egész sora vizsgálta azt, mekkora hatása lehetett az üzleti realitynek a 2016-os választásokon aratott győzelmére.
De Balogh nem Trump, az RTL műsora egyelőre teljes mértékben nélkülözi az amerikai formátumot jellemző önsztárolást. A vállalkozó ráadásul nem is gyakornokot keres, hanem egy nagyon komoly pozícióra kutatja a megfelelő jelöltet, akin jelentős felelősség nyugszik majd. A nyereményül szolgáló állás a mai magyar viszonylatokban nézve tényleg olyan paraméterekkel rendelkezik, amely kimeríti az álommunka fogalmát:
Az ezres nagyságrendű jelentkezésekből nagyon hamar – előbb egy egyszerű teszt, majd egy rövid interjút követően – szűkítették is az indulók mezőnyét 24 főre, ez a létszám faragódik majd le a kihívások során. A sajtónak bemutatott első epizódban Balogh viszonylag keveset szerepel, két olyan bizalmasára bízza például az ötven állásinterjú lebonyolítását, mint amilyen az ügyvédje, Dr. Krasznai István vagy a Szentkirályi korábbi gazdasági vezetője, Farmosi Larisza.
![Az állásinterjúzás a múlté, az Ásványvízkirály realityműsorban keresi asszisztensét 1](https://s.24.hu/app/uploads/2023/04/am-45-masolat.jpg)
Az állásinterjú nem épp a világ legszórakoztatóbb műfaja, de szerencsére nem irodákban zajló interjúk sokaságát kell végignézni: az aspiránsok egymással versenyeznek változatos helyszíneken és feladatokon át. Balogh már az első epizódban is terepre küldi őket egy végtelenül egyszerű, mégis legalább ennyire furfangos feladat által: a versenyzőknek csapatokba verődve kell virágokat vásárolniuk, majd azokat profittal eladni.
Balogh az első epizód sajtóvetítésén elmondta, hogy a Cápák közötthöz hasonlóan elsősorban a másor edukációs funkcióját véli a legfontosabbnak, ám lényeges különbség, hogy míg az előbbiben vállalkozókat edukálnak, addig az Álommelóban menedzsereket. Ugyan a feladatok tesztelik az alapvető üzleti tudást, a kommunikációs, marketinges és szervezési ismereteket is, az emberi tényező is legalább ennyit nyom a latban, nem véletlen, hogy az értékelésekben is főleg habitusbeli szempontok nyomán elemzi a játékosokat: a másokon átgázoló delikvens és a magát a csapatnak teljesen alárendelő versenyző sem az, akit ő keres. Balogh azt ígérte, hogy ahogy szűkül a kör, úgy lesznek egyre összetettebb és egyre inkább a vezetői beosztásra utaló feladatok. Ezek kialakításában ugyan ő is részt vett, úgy fogalmaz, hogy inkább az impulzust adta hozzájuk. A virágárus feladat például az ő indulását idézi meg, ő maga is nagyon hasonló sefteléssel indította a karrierjét, amikor sportolói karrierje mellett Európa-szerte vette és adta tovább az árukat a dióbéltől a kaviárig.
Az Álommeló a Cápák közötthöz hasonlóan komolyabb kaliberű műsor az átlagos kereskedelmi tévék vetélkedőfelhozatalában. Ugyan itt is akadnak mulatságos karakterek, nincsenek látványos idióták, akik csak azért képezik a műsor részét, hogy legyen kin nevetni. Az RTL sorozata ráadásul arra is képes, amelyre manapság kevés vetélkedő: gondolkodásra késztet, és nemcsak a gazdasági ismeretek tükrében időzünk el azon, hogy vajon meg tudjuk-e különböztetni a beszerzési ár és a nagykerár közti összefüggést, hanem azon is, vajon mi mit tennénk egy ilyen helyzetben. Az Álommelónak köszönhetően erre bőven lesz is lehetőség, az üzleti reality ugyanis naponta jelentkezik új részekkel – hisz le kell valahogy darálni a népes versenyzői gárdát egyszemélyesre –, ez pedig magyar újítás: az eredeti műsorformátum ugyanis hetente adagolta az epizódokat.
![Az állásinterjúzás a múlté, az Ásványvízkirály realityműsorban keresi asszisztensét 2](https://s.24.hu/app/uploads/2023/04/am-94-masolat.jpg)
Egy epizód alapján az Álommeló távolról sem teátrális trashműsor, amely egy vállalkozó egóját akarja simogatni, hanem valódi és meglepően izgalmas megmérettetés. Kérdés az, hogy mennyire tudja fenntartani a figyelmet – elvégre mégiscsak egy gigahosszú állásinterjúdömpinget nézünk –, és persze, hogy mi kell egy ilyen zsíros állás megszerzéséhez. Április 3-tól az RTL-en kiderül.