Kultúra

Szőnyegbe csavarhatják és kiröhöghetik, Agatha Christie akkor is jól tartja magát

Fórum Hungary
Fórum Hungary
Napjaink legszimpatikusabb sztárjai, Adrien Brody, Sam Rockwell és Saoirse Ronan álltak csatasorba, hogy bebizonyítsák: a mozikrimi igenis él és virul. Az Ecc, pecc, ki lehetsz? lelkesen követi a klasszikus detektívtörténetek sablonjait, közben parodizálja is azokat. A néhol fárasztó kedélyeskedés közben azonban az alkotók mégiscsak hitet tesznek a krimi mellett. Kritika.

Krimik? Ha egyet láttál, mindet láttad

– jelenti ki cinikusan Leo Kopernick, a léha bérrendező az Ecc, pecc, ki lehetsz? felütésében. Néhány perccel később megölik, noha nem a krimikre vonatkozó álláspontja miatt. Tom George-ot, az Ecc, pecc, ki lehetsz? valódi rendezőjét a hátralévő másfél órában sokkal jobban izgatja Kopernick elmélete, mint Kopernick meggyilkolásának története. Az mellékes. Sokkal nagyobb kérdés, hogy kíváncsiak-e még az emberek a krimikre.

Fórum Hungary

A rövid válaszunk természetesen az, hogy igen. A tévében és a streamingoldalakon a műfaj továbbra is nagyon népszerű: az ezredforduló után a különféle Helyszínelők-változatok babonázták meg a nézőket, és a legutóbbi sorozatsikerek között is évről évre akad krimi, a Hatalmas kis hazugságoktól az Easttowni rejtélyeken keresztül Az utolsó lépcsőfokig. Más a helyzet a mozikrimivel.

A detektív intellektuális nyomozómunkája, komótos beszélgetései a gyanúsítottakkal, szöszmötölése mindenféle ujjlenyomatokkal meg régi fényképekkel olyasmi, amire napjaink filmproducerei – vagy legalábbis a hollywoodiak – szerint nem fizetnék ki elegen a mozijegyet.

Amikor Batman némi nyomozás után még pofán is vágja Rébuszt meg lángba borítja Gotham városát, miért elégednénk meg egy okoskodó mitugrásszal, aki tíz embernek magyaráz a könyvtárszobában? Így aztán a klasszikus krimi fokozatosan kikopott a moziból.

Ám az utóbbi években a helyzet megváltozni látszik. Előbb Kenneth Branagh érezte úgy, hogy nevetséges álbajuszt ragasztva vissza kell hoznia Hercule Poirot-t a mozivásznakra a Gyilkosság az Orient expresszen, majd a Halál a Níluson rendező-főszereplőjeként. Ezután Daniel Craig öltött szemüveget és szövetkabátot, hogy megoldjon egy Agatha Christie-regényekre emlékeztető, régimódi rejtélyt a Tőrbe ejtve hőseként akkora sikerrel, hogy a Netflix egyből kifizetett két folytatást. Közben mozgolódni kezdtek a kisebb költségvetésből, de forró krimiszeretetből dolgozó alsó-hollywoodi filmesek is (Az ifjú nyomozó, Confess, Fletch), most pedig az elsőfilmes Tom George állította csatasorba Sam Rockwellt, Adrien Brodyt és Saoirse Ronant, hogy elmélázzon, egyúttal elröhögcséljen az otthonos krimisablonokon.

Fórum Hungary

Az Ecc, pecc, ki lehetsz? – a magyar cím kiötlőjének is kijárna egy alapos vallatás – ugyanis nemcsak simán krimi, hanem krimivígjáték. Méghozzá olyan, amely folyamatosan utal a műfaj kliséire, egyszerre alkalmazva és parodizálva azokat. Régi recept ez, Wes Craven ugyanígy közelített a kaszabolós horrorhoz a Sikolyban. A krimivel éppen olyan könnyű eljátszani ezt a „kint is vagyok, bent is vagyok” taktikát, mint a slasherrel, mert típusfigurái, jellemző fordulatai legalább olyan közismertek.

Az Ecc, pecc, ki lehetsz?-ben már ott elkezdődik a posztmodern tréfálkozás, hogy Kopernicket éppen egy Agatha Christie-színdarab, méghozzá a híres Egérfogó századik előadása után gyilkolják meg a londoni West Enden, valamikor az ötvenes években. Kopernick azért ülte végig az előadást, mert amerikai kollégáival filmet akart forgatni a színdarabból. Kreatív elképzelései („ide jöhetne egy autós üldözés!”) azonban nem tetszettek mindenkinek, mint ahogy Kopernick közmondásos nőügyei és adósságai sem tették őt rokonszenvesebbé a kollégák szemében. A gyanúsítottak tehát színészek, producerek, forgatókönyvírók és impresszáriók – csupa professzionális hazudozó. Aki megpróbál átlátni a szitán: Stoppard felügyelő, a Scotland Yard közepesen alkoholista nyomozója, valamint a mellé kirendelt, rendkívül elhivatott Stalker közrendőr.

Fórum Hungary

Stoppardot Sam Rockwell játssza, aki néhány éve a Három óriásplakát Ebbing határában rasszista zsarujaként bizonyította, hogy bármelyik filmes rendőrőrsnek díszére válik. Stalker szerepében Saoirse Ronan ugyancsak egy korábbi szerepét melegíti újra, mert a rendező feltehetően azt kérte tőle, legyen pont olyan tűzrőlpattant és leleményes, mint A Grand Budapest Hotel cukrászlányaként volt.

Ami azt illeti, Tom George számára a teljes Wes Anderson-életmű hivatkozási alap: detektívek és gyanúsítottak egyaránt olyan mókásan húzzák ki magukat és alkotnak tablószerű élőképeket, mint Anderson kedves és kicsit idegesítő figurái.

Az Ecc, pecc, ki lehetsz? forgatása igazán megnyugtató lehetett abból a szempontból, hogy senkinek nem kellett olyasmit játszania, amit nem szeret. A mellékszereplők közül kiváltképp a Richard Attenborough-t, tehát a hetven évvel ezelőtti Egérfogó-előadások valódi főszereplőjét megformáló Harris Dickinson van elemében – az Arany Pálma-díjas A szomorúság háromszöge főszerepében is látható, huszonhat éves angol színészt idén érte utol a világhír.

Fórum Hungary

Ez a kedélyeskedés kissé fárasztó. A filmet az menti meg, hogy a televízióból átnyergelt George és forgatókönyvírója, Mark Chappell mégiscsak hitet tesznek a mozikrimi létjogosultsága mellett. Néhány formai játéktól, főleg az osztott képmezők használatától eltekintve felvállalják az ódivatú krimidramaturgiát, és a műfaj újabb darabjaiba csempészett akció- és thrillerjelenetektől is jobbára eltekintenek.

Jobban bíznak a műfaj intellektuális vonzerejében: miközben Stoppard és Stalker a gyilkossági ügyet próbálják felgöngyölíteni, a közönség tagjai azon gondolkodhatnak, hogyan fogják az alkotók összejátszatni és egymásba csúsztatni a filmbeli krimi, az Egérfogó motívumait a filmbeli filmesek dramaturgiai ötleteivel és saját elképzeléseikkel.

Bonyolultnak tűnő, de valójában könnyen követhető játék ez, és nem is baj, ha különösebben mély gondolatok nem lapulnak a dupla-, sőt triplafedelű bőrönd mélyén.

Ám egyvalaki mégis vár ránk a film végén, rejtőzködve: Agatha Christie, akit George nagy szeretettel és némi iróniával gurít elő a befejezésben. Szó szerint előgurítja, ugyanis Agatha Christie-t ebben a filmben belecsavarják egy szőnyegbe. Ennek ellenére remekül érzi magát. Krimirajongóként azt kívánjuk, sokáig maradjon is így!

Ecc, pecc, ki lehetsz? (See How They Run), 2022, 98 perc. 24.hu értékelés: 6/10.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik