Kultúra

Ez a tizenkét építésziroda verseng az új Nyugati pályaudvar tervezéséért

A második fordulóba jutott cégek közt a szakma legnagyobbjai is feltűnnek.

A Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, Fürjes Balázs csütörtök hajnalban a Facebookon jelentette be annak a tizenkét építészirodának, illetve konzorciumnak a nevét, amik a Nyugati pályaudvar és környezetének megújítására kiírt tervpályázat második fordulójában küzdenek majd a végső győzelemért.

A tervezési program szerint föld alatti vasúti mélyállomást is létrehozó, a Nyugati téri felüljárót eltüntető, a Nyugati teret és az Eiffel-csarnokot pedig átalakító projektben Fürjes szerint

egy új városrész születik: középületekkel, minőségi közterületekkel, vadonatúj közparkkal, zöldfolyosóval a Nagykörúttól egészen a Városligetig.

Fürjes Balázs / Facebook

Az első fordulóban harminchat tervezőcsoport adott le anyagot, közülük a következőknek van lehetősége a tervezésre:

  • Benthem Crouwel Architects (Hollandia) – a Rotterdam Centraal, illetve az első emeletén egy villamosvonalat is rejtő hágai pályaudvar alkotói
  • Grimshaw Architects (Nagy-Britannia) – a London Bridge pályaudvar, Melbourne, New York, Los Angeles, Amszterdam és Doha új állomása
  • Zaha Hadid Architects + Finta és Társai Építészstúdió (Magyarország) + Buro Happold (Nagy-Britannia) + Abud Mérnökiroda (Magyarország) + Land Italia (Olaszország) – a Finta József nevével fémjelzett Finta Stúdió az elmúlt években számos, Budapest arcát adó épület tervezésében vett részt (Westend, Hungexpo, Mol-torony, Allee, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem új oktatási épülete és kollégiuma), a nemrég elhunyt Zaha Hadid által alapított iroda pedig a prágai Masaryk pályaudvar mellett nemzetközi repülőterekért, illetve a balti államokat összekötő Rail Baltica több csomópontjáért felelt
  • Sweco Architects (Svédország) + Gateways (Hollandia) – előbbi Malmö központi pályaudvarának bővítését, utóbbi pedig az amszterdami észak-déli metróvonal mentén tervezett lakó- és irodaépületek, valamint több állomás tervezését abszolválta
  • AREP Group Architects (Franciaország) – a XIX. századi párizsi Gare de Lyon műemléki védettséget élvező pályaudvarának fejlesztői
  • Ove Arup & Partners International (Nagy-Britannia) – a londoni St. Pancras állomás megújítói, illetve a sydney-i operaház kivételes mérnöki megoldásainak kidolgozói
  • Plant – Atelier Peterkis (Magyarország) + Hawkins Brown Architects (Nagy-Britannia) – a brit építésziroda a londoni Tottenham Courtnál lévő új Crossrail-állomással tette le a névjegyét, magyar partnere pedig korábban az Adria Palota tervezési koncepciójával hívta fel magára a figyelmet
  • Albert Wimmer (Ausztria) – az új bécsi, átmenő főpályaudvar tervezője, ahol a természetes fény több emeletnyi mélységbe is behatol
  • KKAA Kengo Kuma & Associates (Japán) + M-Teampannon (Magyarország) – a tokiói Takenawa Gateway-t tervező, de világszerte számos műemlékfelújítással hírnevet szerzett japán iroda magyar partnere a Magyar Zene Háza, a Közlekedési Múzeum, illetve a MOM Park tervezésében is részt vett, jelenleg pedig a Blaha Lujza téri Corvin Áruház megújításán is dolgoznak
  • John McAslan + Partners (Nagy-Britannia) – a londoni King’s Cross pályaudvar fejlesztése
  • Foster + Partners (Nagy-Britannia) – a budapesti MOL-torony tervezői feladatai mellett az ikonná vált londoni Millennium Bridge, illetve számtalan híres épület tervezői
  • Cruz y Ortiz Arquitectos (Spanyolország) + Szántó és Mikó (Magyarország) – a spanyolok a svájci SBB Bázel állomás bővítését az azon átmenő forgalom megtartása mellett megoldó spanyol cég a sevillai Santa Justa pályaudvarral kerültek fel a vasútfejlesztés térképére, magyar társuk pedig többek közt a Rákóczi úti Athenaeum-palotán dolgozott
Fürjes Balázs / Facebook

A tervcsomagokat az irodáknak 2022. március elsejéig kell leadniuk, néhány héttel később pedig az eredményhirdetésre is sor kerül majd.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik