Kultúra

A világot gengszterek irányítják – Spike Lee megadta a cannes-i filmfesztivál alaphangját

CHRISTOPHE SIMON / AFP
CHRISTOPHE SIMON / AFP

Leos Carax francia rendező angol nyelvű, Annette című zenés filmjének díszbemutatójával, az Oscar-díjas Marion Cotillard-ral és Adam Driverrel a főszerepben megkezdődött kedd este a 74. cannes-i filmfesztivál. A szemlét négy világhírű filmes együtt nyitotta meg: Bong Dzsun Ho dél-koreai rendező (Élősködők), Jodie Foster, aki a fesztivál életműdíjasa, Pedro Almodóvar, valamint a zsűri elnöke, Spike Lee.

A világot jelenleg gengszterek irányítják

– fogalmazott Spike Lee a megnyitó előtti sajtótájékoztatón, megadva ezzel az idei seregszemle hangvételét, amelynek filmjei elsősorban kortárs társadalmi és identitási problémákkal foglalkoznak.

Spike Lee személyében a cannes-i nemzetközi zsűri első fekete elnökét köszöntheti, mellette pedig elsősorban nők kaptak helyet: Mati Diope francia-szenegáli rendezőnő, akinek Atlanti-óceán című filmje 2019-ben elnyerte a fesztivál nagydíját, az osztrák, szintén rendező Jessica Hausner, Mélanie Laurent francia színésznő, rendezőnő, Maggie Gyllenhaal amerikai színésznő, producer, valamint Mylene Farmer francia énekesnő, zeneszerző. A férfi tagok között van Tahar Rahim francia színész, Kleber Mendonca Filho brazil rendező, valamint a 2019-es Arany Pálmát elnyerő Élősködők egyik főszerepét alakító Szong Gangho. A sajtótájékoztatón a zsűri több tagja is elmondta, hogy több mint egy éve nem volt moziban, s ez lesz az első alkalom, hogy közönséggel együtt néz vetítőteremben filmeket.

A cannes-i fesztivál a pandémia miatt tavaly elmaradt, idén pedig két hónappal elhalasztották, most viszont az első olyan nagy nemzetközi kulturális esemény lehet, amelyet hagyományos módon, az alkotók és a szakmai közönség személyes részvételével rendeznek meg, a vetítőtermek százszázalékos kihasználtsága mellett. Ezzel együtt a fesztivál területére – a hrességek is – csak a koronavírussal szembeni védettséget igazoló dokumentum (oltási igazolás vagy a helyben ingyen elérhető, 48 óránál nem régebbi negatív teszt) felmutatásával lehet belépni, és a maszkviselés is kötelező. A fesztivál tesztállomásán naponta csaknem négyezer szűrést végeznek.

A nyitófilmet rendező Leos Carax kilenc évvel ezelőtti előző filmje, a Holy Motors is a fesztiválon debütált. Az Annette-et a hivatalos válogatás versenyprogramjában mutatják be huszonhárom másik alkotással, köztük Enyedi Ildikó A feleségem története című legújabb filmjével, melynek itt Magyarországon egyelőre az előzetesével kell beérnünk.

Az Annette az amerikai Sparks art-pop duó ötlete alapján készült rockopera, a film zenéjét is ők jegyzik. A Los Angelesben játszódó nagyszabású történet főszereplője egy szerelmespár, Henry, egy cinikus humorista és Ann, egy világhírű operaénekesnő, akiknek idillikus életét teljesen felborítja lányuk, Annette születése, aki tragikus sorsú anyja gyönyörű hangját örökli.

Az elismerés igényének problematikájáról szól a film, arról, hogy milyen hatással van ránk az az erős vágy, hogy meghalljanak minket, hogy szeressenek, és mindez milyen irányban alakulhat, elsősorban egy művész esetében, akinek elengedhetetlen a mások figyelme ahhoz, hogy kiteljesedjen

– mondta a bemutató előtt a főszereplő Marion Cotillard a francia sajtónak. A megszokott ritmus szerint naponta két játékfilmet láthat a fesztiválközönség. Szerdán Nadav Lapid izraeli rendező Ahed’s knee (Ahed térde) és Francois Ozon francia rendező Tout s’est bien passé (Minden rendben volt) című alkotása lesz látható, Sophie Marceau-val a főszerepben.

A hivatalos programba négy magyar alkotás is meghívást kapott. Enyedi Ildikó A feleségem története című játékfilmje az Arany Pálmáért versenyezhet, míg Rudolf Olivér FONICA M-120 című diplomafilmjét a filmes egyetemek legjobbjait felvonultató Cinéfondation programjába válogatták be. Mindkét alkotást július 14-én mutatják be. Mundruczó Kornél Evolúció című filmjét a Cannes-i bemutató elnevezésű új programban július 11-én vetítik, itt a fesztiválra rendszeresen visszatérő, már elismert alkotók innovatív munkáinak adnak helyet. A restaurált filmklasszikusok, a Cannes Classics programba ezúttal Mészáros Márta Napló gyermekeimnek című filmje kapott meghívást, ezt július 12-én láthatja a fesztiválközönség.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik