Kultúra

Az elmúlt százötven év legszebb tárgyait rejtették el a Star Trek-sorozatokban

Star Trek + Design
Star Trek + Design
Bútorok, kiegészítők és műalkotások tömegét csempészték a milliók által látott jelenetekbe.

Az idén épp ötvenöt éve, az Űrszekerek (The Original Series) első epizódjával megszületett, évszázadokkal a jövőbe repítő Star Trek-univerzum ma milliók kedvence. A hét tévésorozat, a tizenhárom mozifilm, illetve a száznál is több könyv 1966 óta a világ minden táján szerzett rajongókat a sci-fi műfajának, kulturális hatása pedig vitathatatlan.

A mostanra már valóra vált technológiai újításokat is bemutató részek, illetve filmjelenetek nem csak egy elképzelt jövőt, de a XIX. és XX. századi formatervezés legjobban sikerült darabjait is bemutatta a nézőknek.

Ezek összegyűjtésére született meg a Star Trek + Design nevű oldal, amit egy Eno nevű rajongó a koronavírus-járvány miatt munkanélkülivé válva, karanténprojektként indított el, lassan azonban egy egész adatbázissá nőtte ki magát. Ezek közül mutatunk be most néhány példát.

Az Argyle és a Hill House Chair (1897)

Star Trek + Design

Az építészként csak egyetlen évtizeden át működő, de a szecesszió egyik legfontosabb előfutáraként, illetve az úgynevezett Arts and Crafts-mozgalom atyjaként tisztelt Charles Rennie Mackintosh (1868-1928) a világ hajóiparának egyik szívéből, Glasgowból indulva pillanatok alatt meghódította az egész Brit-szigeteket, majd munkái Európa számos nagyvárosában – köztük Budapesten – is bemutatkoztak. Talán az első belsőépítészeti munkája, az Argyle Street Tea Rooms berendezéséhez tartozó magas támlájú is részt vett ezen a kiállításon, az azonban biztos, hogy 1900-ban, Bécsben tömegek láthatták.

Hasonló utat járt be az öt évvel később, 1902-ben a skóciai Helensburghben álló Hill House egyik hálószobájába tervezett szék is, ami létraszerű, eltúlzott méretű támlájával inkább díszként, mint funkcionális ülőhelyként szolgál.

Star Trek + Design

A megszületésük óta csak egyre népszerűbbé vált székek közismertségéhez Az új nemzedék, vagy az Enterprise félsötétben játszódó jelenetei nem tettek hozzá túl sokat, a feltűnés tényén mindez azonban semmit sem változtat.

A bécsi Fledermaus mulató széke (1907)

Star Trek + Design

A bécsi szecessziót társaival együtt életre hívó Josef Hoffmann (1870-1956) nélkül a századfordulós Bécs, Budapest, sőt, a nyugat-európai nagyvárások arca is egészen másként változott volna, hiszen irodájával elképesztő tempóban ontotta magából az egyre geometrikusabbá és letisztultabbá váló munkákat. A Fledermaus székeket a népszerű bécsi éjszakai lokál, a Fledermaus számára készítette el, ahol a szintén általa tervezett színes csempefalak, illetve a kockás padló társaságában váltak ikonná.

A bútordarabot három Star Trek-sorozat, Az új nemzedék, a Voyager, illetve az Enterprise is használta.

A Barcelona-szék (1929)

Star Trek + Design

Az autodidakta építészként a Bauhaus vezetőjeként működött zseni, az üveg, az acél és a beton apostolaként Európában és az Egyesült Államokban is korszakalkotó házakat tervező Mies van der Rohe (1886-1969) az 1929-es barcelonai világkiállítás német pavilonjába álmodta meg a csővázas Barcelona-széket, ami egy csapásra a XX. századi bútortervezés egyik ikonjává vált, sőt, a Voyager utolsó, 2000-2001-ben megjelent hetedik évadában is feltűnt.

Az SS33 (1932?)

Star Trek + Design

A Budapesten, Lorenz Antalként született Anton Lorenz (1891-1964) neve mára teljesen elfelejtődött, művei azonban tovább élnek – köztük az SS33, aminek pontos születési éve nem ismert, 1932-ben azonban már biztosan a végleges verziója bukkant fel a férfi berlini otthonában, a következő évben pedig már tömeggyártásba is került.

A bútordarab a Star Trek-sorozatokban nem tűnt fel, így a listán kakukktojásként szerepel, a harmadik mozifilmben (Spock nyomában, 1984) azonban többször is látszik.

A 9093-as számú teáskanna (1985)

Star Trek + Design

A több mint háromszázötven épületet jegyző, formatervezőként is magasan jegyzett Michael Graves (1934-2015) az olasz dizájnóriás, az Alessi számára tervezett kannája először 1985-ben tűnt fel az otthonokban, négy évvel később pedig már Az új nemzedék harmadik évadában is szerepelt, bár a madár alakú sípját leszerelték róla.

Az Il Conico (1986)

Star Trek + Design

A Graveshez hasonlóan építészként és számtalan ikonikus tárgy alkotójaként is emlegetett Aldo Rossi (1931-1997) is az Alessinek készítette el az Il Conicót, ami egy évvel Graves-é előtt mutatkozott be a sorozatban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik