Kultúra

A nő, aki beleőrült Rodin iránti szerelmébe

BÁV
BÁV
Hogy ki volt Camille Claudel? Legalább olyan tehetséges szobrász volt, ha nem tehetségesebb, mint August Rodin. De akkor miért jutott neki osztályrészül dicstelen élet? És miért volt 30 éven át egy elmegyógyintézetben élőként eltemetve, egészen tényleges haláláig?

Ha megkérdeznénk ötszáz embert, tudják-e, ki volt August Rodin, bizonyára nagy százalékban rávágnák, hogy persze. Sőt, akár még egy alkotását is meg tudnák nevezni. A Gondolkodót, esetleg a Csókot, hiszen ezek eléggé beleégtek a köztudatba. Camille Claudelről azonban feltételezhetően már jóval kevesebben hallottak. Vajon miért csak halála után ismerték el művészetét?

A nő helye a konyhában van?

Még ma is van mit tenni a férfi-női esélyegyenlőség tekintetében, azonban sokkal jobb a helyzet, mint Camille Claudel idején volt. Camille egy észak-franciaországi kis faluban, Villeneuve-sur-Fere-ben született 1864. december 8-án. A család 1881-ben Párizsba költözött, az apa azonban vidéken maradt, hogy anyagi hátterüket biztosítsa. Camille gyerekkorától szeretett agyagból szobrokat formázni, és már ekkor látszott, hogy ígéretes tehetség. A művészi pályán azonban nem volt könnyű dolga, hiszen ekkoriban az akadémiák nem szívesen engedtek be nőket soraik közé.

Ő mégis beiratkozott az olasz Filippo Colarossi művészeti iskolájába Académie Colarossiba, ahol Alfred Boucher növendéke lett. Claudel egy olyan korban vált művésszé, ami egész pontosan kijelölte a nők helyét a háztartásban.

Viharos kapcsolat

Tanára később Olaszországba költözött, és tanítványait a kor leghíresebb szobrászára, Rodinre hagyta. Ekkor ismerkedett meg az akkor 19 éves Camille a nála 24 évvel idősebb Rodinnal. Munkakapcsolatuk gyorsan szenvedélyes és viharos szerelemmé változott, amely átalakította művészetüket.

Zseniális szobrász és múzsa

Rodin számos portrét készítette Camille-ról, őt formázta meg A csókban, az Örök tavaszban, a Pokol kapujának egyes szereplőiben is. Claudel Rodin stúdiójában mestere keze alá dolgozott és nagyméretű kompozícióinak mellékalakjait is ő mintázta meg. Közben önálló megrendeléseket kapott és rendszeresen kiállította mellszobrait és portréit a párizsi Szalonban, művészi fejlődésének fontos állomása volt az 1899-ben készült Rodin-mellszobor.

BÁV Rodin: A csók című alkotása

Claudel és Rodin soha nem költöztek össze, mert a férfi nem akart véget vetni Rose Beuret-hez fűződő két évtizedes kapcsolatának, amelyből fia is született. Kapcsolatunk 1898-ban szakítással ért véget, Claudel fájdalmát 1899-ben Az érett kor című alkotásába sűrítette össze.

Mentális problémái 1905 után egyre súlyosbodtak, egy idegösszeomlás után hosszú időkre eltűnt, közel kilencven szobrát ő maga semmisítette meg. A paranoia és skizofrénia jelei kezdtek mutatkozni rajta.

Rodin egyszer még felkereste, mielőtt a veszteségtől tomboló Camille-t a családja elmegyógyintézetbe záratta. Amikor megpillantotta Claudel A könyörgő avagy más néven Az elrepült Isten címet viselő önéletrajzi ihletésű című szobrát, elsírta magát. A kitárt karját a férfinak nyújtó „önvallomásra” Rodin a Camille arcát ábrázoló A búcsú című szobrával felelt.

BÁV Camille Claudel: Az érett kor (L’ Âge Mûr) bronzszobor, középen Rodin, akit az idősödő Rose elragad, jobbra a könyörgő Camille, 1894-1900, Rodin Múzeum, Párizs. Foto: Bridgeman Images

A szobor Claudel egyik legfontosabb alkotásának tekinthető, amely Az érett kor címet viselő szoborcsoportból vált ki.  Az érett kor a két különböző nő, az idősebb társ és a fiatalabb szerető között vívódó férfi szerelmi háromszögét jeleníti meg. A könyörgő, azaz maga Camille Claudel a szoborcsoportból és a szerelmi háromszögből kiváló önálló nőt és művészt testesíti meg.

BÁV Claudel A könyörgő avagy más néven Az elrepült Isten címet viselő önéletrajzi ihletésű című szobra

Testvére, Paul Claudel így fogalmazta meg az alkotás keltette gondolatait: „A nővérem térden állva, megalázva könyörög, ez a nagyszerű, büszke teremtmény; és amit kiszakítottak belőle, a szeme láttára, az a saját lelke”. A Rodin szerelmébe beleőrülő szobrász művészi önállósodását szimbolizáló alkotását egyébként most bárki megszerezheti, ugyanis A könyörgő kisméretű változatból összesen ötvennyolc darab készült.

Az akkor szinte ismeretlen szobrot egy magyar család vásárolta meg, eredetiségét egy korabeli fénykép is bizonyítja. A művészettörténeti szenzációnak számító művet már levédték, így remélhetően egy hazai magán- vagy közgyűjteményében találja meg a méltó helyét. A szobor a BÁV Centenáriumi aukció június 23-i műtárgynapján kalapács alá kerül, amelyre 34 millió forintról lehet licitálni.

Camille halála

Az orvosok hiába próbálták többször is meggyőzni a családját, hogy vegyék magukhoz, anyja mindannyiszor ellenállt, s Rodin sem érdeklődött utána. Camille, aki nem tudott szabadulni Rodin emlékétől, harminc éven át élt különböző intézetek falai között, végül 1943. október 19-én Montfavet-ben, nem messze Avignontól hunyt el. A tragikus sorsú művésznő életéről több film készült, alakját 1988-ban Isabelle Adjani, 2011-ben Merce Montala, 2013-ban Juliette Binoche keltette életre. Ha életében nem is, később elismerték művészetét, szobrai a legnagyobb múzeumokban találhatóak, a párizsi Rodin múzeumban egy külön szobát is kapott, de saját múzeuma őrzi munkásságát.

Szponzorált tartalom

A cikk a BÁV támogatásával készült.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik