Kultúra

Mads Mikkelsen új filmje sokkal többről szól, mint az ivás

Lyonbban, a 12. Lumière Filmfesztiválon mutatták be Thomas Vinterberg Még egy kört mindenkinek! című új filmjét. A Mads Mikkelsen főszereplésével készült alkotás azt a kérdést járja körül, mi lenne, ha egy bizonyos szintű alkoholmennyiség lenne állandóan a vérünkben, vagyis folyamatosan enyhén becsiccsnetett állapotban, megnövekedett kreativitással élnénk a mindennapjainkat. A Még egy kört mindenkinek! főszereplői, négy  középkorú, életvágyukat elveszített barát kísérli meg a fent említett ötletet.

Ez a film nem csak az ivásról szól. A célunk az volt, hogy az életről, létről készítsünk filmet. Ez a film az ihlet, a kockázat, a kíváncsiság és a felfedezés elvesztéséről is szól.

– mondta Vinterberg, hozzátéve, hogy egy átlagos dán mindennapja arról szólnak, hogy a mobiltelefonja számolja a lépéseit, a pulzusát, a napi ütemtervét.

Vinterberg arról is beszélt, hogy ideges volt, felszabadítóan hat-e majd filmje vagy kissé irrelevánsnak fogják tekinteni a jelenlegi helyzetben, amikor a bezártság jellemezi a mindennapjainkat.

A történet jóval a világjárvány előtt íródott – a kérdés az, hogy korábban is volt-e egyfajta bezártság az életünkben. Amiről beszélni akarok, az az irányíthatatlanség, például amikor beleszeretsz valakibe. Elveszíted az irányítást.

A dán rendező számára – aki az általa „hippi kommunaként” nevelzett közegben nőtt fel – fontos az összetartozás érzése.

Amikor leugrotok egy szikláról, és nem tudjátok, van-e víz alattatok, de kéz a kézben csináljátok, ez a szolidaritás legfőbb érzése. Mindig is vonzott ez. Amikor a 90-es években részt vettem a Dogma-mozgalomban, az emberek azt mondták, „ez öngyilkosság, meg fogod ölni a mozit”, veszélyes és nagyszerű érzés volt. Ha van valami kockázat vagy botrány, felébredsz és kíváncsi leszel. És amikor ezt csoportosan csinálod, na, az remek érzés. A Még egy kört mindenkinek! ugyanez: négy őrült srác, akik rosszkor lesznek részegek és megnézik, mi lesz belőle

– mondta Vinterberg.

Arra a kérdésre, hogy mi maradt ma a dogmából, Vinterberg kategorikusan kijelentette, hogy semmi.

A lázadásnak, a kockázatnak, az arroganciának és a hiúságnak volt egy ilyen része, hogy szerettük volna levetkőztetni a filmkészítést, meztelenné tenni, megtisztítani. Amikor a filmünk 1998 -ban nagy sikert aratott Cannes-ban [szerk.: a zsűri díját elnyerő Születésnap című film], hirtelen divatos lett az egész. Többé nem volt meztelen, már koktélruhát viselt. Ha be akarták jutni egy fesztiválra a filmeddel, elég volt csak annyit mondanod, dogma-filmet készítettél. Megszűnt a kockázat, a feltárás értelme eltűnt és bonyolult helyzetbe került. Végigmentem egy ösvényen, és úgy éreztem, hogy nem tudok tovább menni, de amikor megfordultam, azt sem tudtam, merre menjek. Sok évbe telt, mire kiderült, mit keresek itt

– fogalmazott a rendező.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Four friends facing a crisis in their lives, desperate for change, come up with a plan of a social experiment. On a drunken birthday celebration, one of the friends (who all work as teachers in the same high school) experiences a meltdown which leads to all four overlooking their lives. Nikolaj (Magnus Millang) pitches the idea to test a theory that a certain amount of alcohol in the blood is actually beneficial to human function and can improve life quality. They come up with the set of rules they are to follow and agree to document the course of the experiment and set off to a boozy journey. First, they are ecstatic with how things change for them for the best, drinking in the midst of lessons while checking alcohol level in the blood and stopping by 8 p.m. Inspired by Hemingway’s lifestyle. At a certain point, Martin (Mads Mikkelsen) questions subjectivity of the level of alcohol they have decided on and plants an idea that ”the perfect level” of alcohol is individual, which leads to the next step in their experiment. It turns out that it is all fun and games until addiction kicks in. They plan the grand finale of the experiment where they reach the highest level possible, but things turn sour when one of the friends comes smashed to a school meeting. The film is everything: It is comic, humane, tragic. It will make the viewer experience mood swings but in the end, it’s a story of people struggling through lives, trying to make the existence meaningful. The basic want of a human being to matter, to be able to leave a legacy behind, to be remembered. It’s about the real everyday struggle not to settle down, to value life. . . . . . . . . . . #drukfilm #dannishfilm #swedishfilm #anotherroundfilm #thomasvinterberg #tobiaslindholm #madsmikkelsen #thomasbolarsen #larsranthe #magnusmillang #arthouse #indipendentfilm #tofilmup #film #cinema #cinematography #reviews #synopsis #filmreviews #festivalfilm #cannesfilmfestival #tiff #dramafilm #thoughtprovoking #humanefilms #existentialcrisis #humantragedy#incinemasnow #newfilms2020

@ tofilmup által megosztott bejegyzés, Okt 3., 2020, időpont: 3:52 (PDT időzóna szerint)

(Variety)

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.