Kultúra

A Nyugati pályaudvar falán láthatjuk, hogyan nem szabad soha műemlékhez nyúlni

Csak egy sarokcsiszoló, illetve egy tisztításra váró téglafal kellett hozzá.

A Nyugati pályaudvar az elmúlt években egyre inkább a figyelem középpontjába került, hiszen az 1877 októberében átadott, August de Serres-Wieczffinski (1841-1900), illetve az Eiffel-torony mellett a New York-i Szabadság-szobor fémvázát is megálmodó Gustave Eiffel (1832-1932) tervei szerint, a világ akkor ötödik legnagyobb csarnokaként megszületett épület állapota az elmúlt években tarthatatlanná vált.

A megszületése századik évfordulójához közeledve, 1975-ben életveszélyesnek nyilvánított nagycsarnok akkor szerencsésen megúszta a lebontást, 1977-1979 között pedig helyreállították, habár az újjáépítés helytállóbb kifejezésnek tűnt az adott helyzetben:

Az azóta eltelt négy évtizedben ugyanerre a pontra ért el a helyzet, így május elsején megindult az évi 18 millió utas által használt pályaudvar hét hónapon át folyó felújítása, melynek részeként

8200 négyzetméteren rekonstruálják a tetőszerkezetet, megújul a vágánycsarnokban található felsővezeték-hálózat és az utastájékoztatási rendszert is modernizálják.

A MÁV által előzetesen 2,5 milliárdosra becsült projektet végül annak közel négyszereséért, 8,99 milliárd forintért vállalta el a korábban a Néprajzi Múzeum generálkivitelezésével (a Mészáros Lőrinchez köthető ZÁÉV-vel együtt, 25,9 milliárdért), a Szépművészeti Múzeum rekonstrukciójával (8 milliárd Ft), illetve a Magyar Zene Háza és a Puskás Aréna építésével (19, illetve 150-190 milliárd Ft, utóbbi esetben a ZÁÉV-vel közösen) is megbízott Magyar Építő Zrt., így júniusban megszületett a komplex állványrendszer, azóta pedig folyik a tetőzet részleges bontása, amit aztán az újjáépítés követ majd.

Sokkal drágább lesz a Nyugati felújítása
A becsült 2,5 milliárd forint helyett csaknem 9 milliárdba kerül.

A legnagyobb gondot jelentő, évről évre egyre nagyobbá váló, beázás okozta víztócsák ezzel eltűnnek majd, de a MÁV remélhetőleg a szárnyépületek nyerstégla-burkolatára a legutóbbi felújítás óta feltapadt szennyeződések eltüntetésén is dolgozik majd.

A pályaudvar 2012-es látképe a felüljáró felől – az épület közelebbi sarkán ekkor még nem állt a ma látható faszerkezet. Fotó: Natalia Semenova

Ennek legegyszerűbb és egyben leginkább effektív módja a száraz vagy vizes homokfúvás, ami a sérülések legkisebb nyoma nélkül képes néhány pillanat alatt visszaadni egy fal szépségét. Nem hiába használják ezt a metódust a világ számtalan műemlékénél, a MÁV által megbízott kivitelező, vagy maga a MÁV azonban a szocializmus alkonya felé közeledve merőben más megoldást talált ki:

a feladatra teljesen alkalmatlan sarokcsiszolóval történő tisztítást.

Ennek természetesen meg is lett az eredménye, habár  a parkoló autók felé néző, világosabb színű téglákat mutató oldalhomlokzaton csak két lépésnyi távolságból látszanak a kör alakú csiszolókorong által hagyott nyomok, így ezek mellett egy lemondó legyintés kíséretében akár békésen el is sétálhatunk.

A szerző július 22-i felvétele.

A főhomlokzat a Nyugati téri felüljáró felé eső sarkán azonban egy kortárs naiv művész legalább hat-nyolc méter magasságig jól látható alkotásával találkozunk, amit egyszerűen lehetetlen nem észrevenni, főleg, ha az ember súrlófényben találkozik vele:

3 fotó megtekintése

A Nyugati pályaudvar falán láthatjuk, hogyan nem szabad soha műemlékhez nyúlni

A Nyugati pályaudvar falán láthatjuk, hogyan nem szabad soha műemlékhez nyúlni

Fotó megosztása:

A közel másfél évszázados épület burkolatának ilyen módon való megújítása egyáltalán nem tükrözi a műemlékfelújítás általános elveit, sőt

a csiszoló helyrehozhatatlan kárt okozott az épület ezen részében,

így csak remélhetjük, hogy a következő hónapokban zajló felújítás során nem ehhez hasonló eljárásokat fognak alkalmazni.

Az egyértelmű, hogy a csiszolásnyomok nem mostanában keletkeztek, hiszen az efféle munkák elvégzéséhez szükséges állványzat már hosszú ideje nem jelentek meg a pályaudvar ezen oldalán. Kérdéseinkkel épp ezért a MÁV-hoz fordultunk, akik megerősítették mindezt:

Az elmúlt 20 évben több kivitelezési munka is érinthette a szóban forgó felületet. Vélelmezzük, hogy 1979 és 1988 közötti épület-felújítás során történhetett

– írták. A lényegen mindez persze nem változtat, hiszen a szakszerűtlenség ettől még szakszerűtlenség marad.

A MÁV válaszában emellett hozzátette: „A rendszerváltás óta a vasúttársaság kiemelt figyelmet fordít a műemléki értékek védelmére és a szakszerű felülettisztítási technológiára. Jelenleg a 143 éves Nyugati pályaudvar műszaki állapota és műemléki értékének megóvása, valamint a vasúti forgalomban való kiemelt szerepe miatt halaszthatatlanná vált az épületegyüttes tetőszerkezetének rekonstrukciója. A felújításánál műemlékvédelmi szempontokat is figyelembe vesz a MÁV, azaz a munka különleges, esetenként kézműves tudású szakiparosok bevonásával zajlik.”

Ajánlott videó mutasd mind

Magyar modell: bizonygatják, hogy felkészültünk a második hullámra, de a szakadék szélén állunk

Úgy tetszik, stratégiát váltott és mindent egy lapra tesz fel az Orbán-kormány: a fertőzöttek száma már nem fontos, csak a halálesetek elkerülése és az ország működése. Csakhogy sem a tesztelés, sem a kontaktkutatás, sem a járványügy nem működik olajozottan. Ez veszélyes kombináció lehet, és bár a kormány szerint az egészségügy felkészülten várja a betegek érkezését, ezzel ellentétes hírek is érkeznek.

Emberevéssel vádolt cigányokat végeztek ki a Nyúzóvölgyben

Az évszázad Európát is megrázó büntetőügyében több mint 200 vándorcigányt vádoltak 31 gyilkossággal és emberhús fogyasztásával 1782 nyarán Kemencén. Az elrettentésnek szánt durva és megalázó kivégzéseknek az uralkodó közbelépése vetett véget.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.