Kultúra koronavírus

Elhalasztott árverések, virtuális tárlatok – így reagált a műkereskedelem a járványra

A koronavírus terjedése a képzőművészeti világ intézményeire is jelentős hatást gyakorol: művészeti vásárokat halasztanak el, programokat törölnek, kiállítóhelyek zárnak be. De mi a helyzet az árverésekkel? Megnéztük, hogyan változtatja meg a járvány az aukciósházak mindennapjait és a műtárgyak iránti keresletet.

A legnagyobbak közül a Christie’s reagált leggyorsabban a kialakult közegészségügyi helyzetre: március közepén legtöbb szalonját bezárta, tizennégy tervezett árverését pedig elhalasztotta – adta hírül az artnews.com. Az aukciósház a világ számos országában jelen van, a korlátozások New Yorktól Párizsig valamennyi részlegét érintik.

Pár nappal a Christie’s bejelentése után lépett a Sotheby’s is: a járvány terjedésének ütemét mérséklendő világszerte aukciósházai sorát zárta be. Ideiglenesen szünetel a munka például a milánói és a párizsi helyszíneken, míg néhány városban ügyeleti rendszer működik.

Alkalmazottai és ügyfelei egészségének megóvása érdekében zárva tart, az érdeklődők számára átmenetileg csak telefonon és emailben elérhető a Virág Judit Galéria és Aukciósház is. Ha valaki képet szeretne elvinni tőlük, vagy épp későbbi eladásra beadni, előre egyeztetett időpontban továbbra is rendelkezésre állnak – mondta el a 24.hu-nak az intézmény társtulajdonosa, Virág Judit. Hozzátette: májusra tervezett aukciójukat nagy valószínűséggel őszre halasztják, addig pedig online tartanak kapcsolatot vevőikkel, ilyen formában fognak képeket ajánlani a gyűjtőknek. Annak ellenére azonban, hogy a tavaszi árverésüket feltételezhetően el kell napolniuk, nem maradnak tennivaló nélkül.

A háttérben ilyenkor nagyon sok mindent lehet csinálni. Készülünk egy nagy őszi kiállításra és az őszi-téli aukcióra, kortárs kiállításokat szervezünk, kiadványokat készítünk. Az ezekkel járó irodai és adminisztratív teendőket ebben a rendkívüli helyzetben is el tudjuk végezni.

– nyilatkozta Virág Judit.

Virág Judit licitálást vezet. MTI Fotó: Bruzák Noémi

Arra, hogy megjelennek-e a piacon olyanok, akik egyébként nem foglalkoznak műtárgyvásárlással, most viszont befektetési céllal érdeklődni kezdenek, szerinte egyelőre lehetetlen választ adni. Hozzátette ugyanakkor: minden válság a kedvezőtlenebb anyagi helyzetben lévőket sújtja leginkább, a tőkeerős magánszemélyek és cégek, melyek egyébként is gyakrabban vásárolnak a műtárgypiacon, feltehetően kevésbé érzékelik majd a negatív gazdasági hatásokat. Ebből az következik, hogy – bár megjósolni nem lehet – a műtárgyak iránt vélhetően továbbra is elsősorban azok fognak érdeklődni, akik eddig.

A Virág Judit Galéria és Aukciósház egyébként rendelkezik webshoppal is, ahol az elmúlt hetekben fokozódó érdeklődést tapasztaltak. Az online jelenlét azonban nem csak a kereskedés szempontjából fontos számukra: a jelenlegi, rendkívüli helyzetben tervezik virtuális tárlatok összeállítását, az ott látható műtárgyakhoz kapcsolódó érdekes sztorik megosztását az ügyfeleikkel.

Hogy a koronavírus-járványnak összességében milyen hatása lesz a műkereskedelemre: megélénkíti, vagy épphogy csökkenti a keresletet, azt Virág Judit szerint egyelőre lehetetlen megjósolni. Hasonló állásponton van egy másik, lapunknak név nélkül nyilatkozó galériatulajdonos is, akinek intézményében szintén ősszel rendezik meg a májusra tervezett árverést, és aki Virág Judithoz hasonlóan kiemelte a webshop jelentőségét egy, a mostanihoz hasonló szituációban. Felhívta a figyelmet az értékbecslés várhatóan megnövekedő szerepére: a következő hónapokban valószínűleg sokan akarnak majd megválni tulajdonukban lévő műtárgyaktól.

Megjegyezte azt is, hogy az eltérő körülmények és a mostani óriási bizonytalanság miatt a 2008-as gazdasági válság utáni időszakkal nem biztos, hogy érdemes összehasonlítani a jelenlegi helyzetet. Tapasztalatai szerint akkor Magyarországon valamivel lassabban rendeződött vissza a bizalom, mint Nyugat-Európában, ami a műtárgypiacon is éreztette hatását.

Hozzátette: egy válság lecsengése általában a fogyasztás növekedésével jár együtt – ilyenkor az emberek szívesebben költenek élvezeti termékekre és szolgáltatásokra. Mivel a műtárgy is ilyen, arra lehet számítani, hogy a járványhelyzet elmúltával megnövekszik a kereslet – ám ez nem kiugró emelkedést jelent majd, mindössze a helyzet normalizálódását. Véleménye szerint azonban az embereket a mostanihoz hasonló helyzetben elsősorban a saját és a családtagjaik, barátaik egészsége, és nem a műtárgyvásárlás foglalkoztatja.

A következő hetekben bárkinek is az fog utoljára eszébe jutni, hogy képet vegyen

– fogalmazott.

Kiemelt kép: MTI/AP/Thibault Camus

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik