Kultúra filmkritika

Könyvhalmokon csalják egymást összevissza az ellenszenves franciák

Ki tudja, miért, talán Olivier Assayas rendezővel kötött, régi barátsága kedvéért vállalt szerepet Juliette Binoche egy olyan enervált melodrámában, amelyben folyamatosan az e-könyvek térhódításáról és hasonló izgalmakról beszélnek a hősök. A Kettős életek leginkább úgy élvezhető, ha egyáltalán nem figyelünk oda a párbeszédekre.

Van a Redditnek egy különösen szórakoztató fóruma, a közepesen érdekes dolgok gyűjteménye. Olyasmik szerepelnek rajta, mint „átbiciklizni egy erdei úton British Columbiában” vagy a tény, hogy a memphisi kosárlabda-stadion melletti szállodában extra magasak a zuhanyzók a játékosok kedvéért. E közepesen érdekes dolgok közé utalnám Olivier Assayas legújabb filmötletét is, amelynek lényege, hogy francia könyvkiadók munkatársai és ismerőseik különféle felállásokban szűrik össze a levet egymással.

Azért érdemes mégis foglalkozni Assayas könyvpiaci melodrámájával, mert a rendező néhány csapnivaló filmje, például a Május után vagy A stylist ellenére sem kopott még ki a legnagyobb filmfesztiválok versenyprogramjából – a Kettős életeket például Velencében mutatták be. Assayas a nyolcvanas években kezdte a pályáját, de nemzetközi sikereket a kilencvenes évek végén aratott először: az Érzelmek útvesztői volt az első filmje, amelyet Arany Pálmára jelöltek, az ezredforduló környékén ő fedezte fel az európai film számára a csodálatos Maggie Cheungot, a 2010-es években pedig Kristen Stewartot választotta múzsájának. Stewart és Juliette Binoche voltak a főszereplői Assayas utolsó jó filmjének, az öt éve bemutatott Sils Maria felhőinek.

Fotó: Vertigo Média Kft.

Abban a filmben Binoche egy középkorú színésznőt játszott, akinek ugyanabban a darabban kínálnak szerepet, amely annak idején elindította a karrierjét, csak most nem a fiatal hősnőt, hanem az anyját kellene eljátszania, emiatt pedig szakmai és emberi válsághelyzetbe kerül. Mivel Assayas rendszeresen variálja vagy gondolja tovább ugyanazokat a motívumokat a filmjeiben, nem is kelt különösebb meglepetést, hogy a Kettős életekben Binoche már megint egy színésznőt játszik, aki ugyancsak szakmai válságot él át, mert komoly szerepek helyett több évada már egy tévés krimisorozat hősnőjét játssza.

A történet középpontjában viszont ezúttal nem a Selena nevű korosodó színésznő áll. Mellette ugyanolyan fontossá válnak férjének, egy komoly presztízsű könyvkiadó főszerkesztőjének (Guillaume Canet) ügyes-bajos dolgai, a harmadik főszereplő pedig a közepesen sikeres író (Vincent Macaigne), akinek legújabb kéziratát éppen a cselekmény kezdetén utasítja el Alain, Selena férje. Mellesleg az író, Leonard évek óta viszonyt folytat Selenával, sőt új regényébe bele is írt egy mozitermi szexjelenetet, amelynek szereplői alig burkolt módon ő meg a szeretője.

A Kettős életek szűk két óráját a három főszereplő, illetve további könyvkiadói alkalmazottak és holdudvaruk folyamatos pofázása tölti ki.

A „pofázás” ezúttal helyénvalóbb kifejezés, mint a beszélgetés, a figurák ugyanis mind a saját igazukat szajkózzák és az egójukat fényesítik, miközben eszmefuttatásaikkal majdnem mindig csak a felszínét kapargatják annak, amiről éppen szó van.

Assayas tagadhatatlanul ügyesen, könnyed természetességgel folyatja egymásba a töménytelen mennyiségű dialógust, választott témájához, a könyvkiadáshoz viszont nagyjából annyira ért, mint egy átlagos, újságolvasó értelmiségi.

Fotó: Vertigo Média Kft.

Így aztán olyan forró témák kerülnek elő, mint az e-könyvek térhódításának késlekedése, a blogok növekvő olvasottsága, a digitális átállás szükségessége és az életrajzi olvasatok csapdái a regényirodalomban. Ezek a kérdések nemcsak címszavakban összefoglalva tűnnek annyira érdekesnek, mint egy 2009-es magyar szakos műhelykonferencia programja, hanem a filmben is pont ugyanannyira izgalmasak, csak sokkal kevésbé alaposan járják körbe a témákat a szereplők.

Legalább készült volna egy belemenős film az e-könyvkiadásról!

Assayas karakterei azonban az égvilágon semmi újat vagy izgalmasat nem mondanak ezekről a témákról, viszont érthetetlenül sokáig ragozzák őket. Az első negyed órában megértjük, hogy unatkozó francia értelmiségiekről van szó, a továbbiakban pont úgy vagyunk a beszédtémáikkal, mint ők maguk: az egyik fülünkön be, a másikon ki.

Felmerül persze a kérdés, hogy érdemes-e azért beülni a moziba, hogy ne kelljen odafigyelni a beszélgetésre, ha ugyanezt gyakorolhatjuk a vasárnapi családi ebéd közben is. A szövevényes szerelmi viszonyok kárpótolhatnának a pszeudo-intellektuális blabláért, de a figurák olyan enerváltan csalják meg egymást, hogy abba is nehéz belefeledkezni. A film legjobb poénja az, hogy Leonard regénye szerint A fehér szalag vetítése közben szopta le őt a barátnője, miközben a valóságban a Star Wars: Az ébredő Erőn ültek Selenával az aktus közben. Tényleg elég sokat elmond az író narcisztikus, öntetszelgő személyiségéről és pózairól, hogy a regénybeli alteregójának nem volt elég jó egy Star Wars-film közben szerzett orgazmus, neki rögtön Haneke kellett, de ettől még – sőt, részben ezért is – Leonard olyan idegesítő figura marad, akinek szerencsétlenkedéseit nem nagy öröm figyelni, és ugyanez vonatkozik a cinikus Alainre is.

Fotó: Vertigo Média Kft.

Így aztán Juliette Binoche karaktere az egyetlen, aki képes együttérzést kelteni, akin valóban azt látjuk, hogy vívódik azokban a félig elhibázott, félig olajozottan működő kapcsolatokban, amelyekbe, úgy érzi, menthetetlenül beleragadt. Mintha egyedül Selina lenne képes őszintén beszélni Leonarddal a viszonyukról is, miközben a férfi szokása szerint ötöl-hatol – eközben Leonard felesége is sejti az igazságot, de szándékosan a mellébeszélést választja.

Ezekből a be nem ismert kudarcokból, félszívvel megkötött kompromisszumokból és őszintétlen szabadulási kísérletekből lehetett volna jó filmet is csinálni. A Kettős életekben viszont túl sok a lapos könyvszakmai fecsegés ahhoz, hogy maradjon idő a valódi emberi drámákra.

Kettős életek (Doubles vies), 2018, 108 perc, 4,5/10

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.