Kultúra

Nem ért véget az ExperiDance Társulaton belüli botrány

Április közepén merült fel annak a híre, hogy személyes konfliktus és az elmaradó kulturális taopénzek miatt feloszlik az ExperiDance Társulat, de a menedzsment sajtónyilatkozatot adott ki nem sokkal később, melyben egyértelműen cáfolja az ezzel kapcsolatos híreket.

A társulatot 2000-ben alapító Román Sándor szerdán nyilatkozatot adott ki az MTI-nek, melyben az áll, hogy már nincs köze a mostani ExperiDance-előadásokhoz. Ahogy fogalmazott, „jogi csűrés-csavarással, valamint jogsértések alapos gyanúját felvető módszerekkel” veszélyeztetik a társulatának létét, és a Román Sándor által létrehozott koreográfiákat „einstandolták”, mellyel „veszélybe került egy sikeres magyar unikum, brand létezése”

Az ExperiDance Társulat 19 éves fennállása alatt a két tulajdonos között a kezdetektől világos munkamegosztás volt: Én a társulat művészeti vezetője voltam, aki kizárólag az alkotó és kreatív feladatokkal foglalkozott – egy rövid időszakot leszámítva, amikor Vona Tibor megbetegedett -, míg Vona Tibor volt felelős az üzletvitelért, a pénzügyekért az ExperiDance cégcsoporthoz tartozó gazdasági társaságok egyedüli ügyvezetőjeként

– írta, majd hozzátette, hogy 2018 nyarán, miután az ExperiDance, illetve ennek kapcsán ő is többször is összefüggésbe került a sajtóban a kulturális taoval, benne is felmerültek a kérdések, „hogy mégis miként gazdálkodik a cég, mikre költ”, elmondása szerint azonban nem kapott választ erre.

Sajnos azonban válaszokat nem kaptam, így nem volt más választásom, és jogi képviselőkhöz fordultam, hogy a cég gazdálkodását érintő kérdések, illetve annak tárgyában, hogy milyen üzleti tervek szerint végzi tevékenységét a cégcsoport, választ kaphassak. Vona Tibor azonban minden kérdés megválaszolásától elzárkózott és azt gondolom, hogy a kérdések egyre terhesebbek lettek számára míg végül 2019. április közepétől 8 táncos felmondásával az előadások ellehetetlenültek. Mint megtudtam, Vona Tibor időközben értékesítette tőlem független cégét a fia részére, aki innentől kezdve ugyanazt a tevékenységet kezdte folytatni, melyet ez idáig közös cégünk végzett, és legjobb tudomásom szerint az ExperiDance Produkcióit is elkezdte értékesíteni.

Román Sándor állításaira Vona Tibor, az ExperiDance ügyvezető-társtulajdonosa a társulat 2019/2020-as színházi évadát bemutató, csütörtöki sajtótájékoztatón reagált. Mint elmondta, a társulat művészeti szekciójának keretein belül egy generáció- és struktúraváltással együtt járó időszerű repertoárfrissítés zajlik, mely elkerülhetetlen volt, figyelembe véve azt a tényt, hogy április 18. óta teljes mértékben leállt a társulat műsorszolgáltatása.

Elmondta, hogy 2018 júliusában azért lett 28 főről 48 főre felduzzasztva a tánckar létszáma, hogy a működés a hihetetlen nagy előadásszám mellett is biztos legyen. Ennek ellenére két ciklusban is elmaradt a tavaly szeptemberre meghirdetett „Amazonok” premier. Vona megerősítette, hogy valóban elment 8 táncművész, akik saját bevallásuk szerint Román Sándor emberi viselkedése, a tarthatatlan belső tánckari morális viszonyok miatt döntöttek az évad közbeni távozásukról, de ez még nem indokolta, hogy a megmaradt 40 főből egy darabnál se tudjon 24 fő kimenni a színpadra. Elmondása szerint az értékesítési menedzsmenttel egyetemben, 72 órával az utolsó előadás előtt kapta a hírt Román Sándor ügyvédjétől, hogy nincs tovább.

Kép: ExperiDance sajtótájékoztató

Az ügyvezető meglátása szerint „az április 18-i leállás óta Román Sándor egy szál szalmát sem tett keresztbe a meglévő repertoár helyreállításáért”, ugyanakkor kollégáival együtt döbbenten tapasztalta, hogy a nagy krach után, 2019. április 19-én továbbra is egy ismeretlen zenei és koreográfiai anyag készülődik a cégcsoport által finanszírozott próbateremben.

Vona meggyőződése szerint április 18. „egy piacfoglaló puccs volt, és Román Sándor meg a mögötte álló háttérerők szándéka, mert különben, a mára eltelt idő alatt még a lecsökkent tánckari létszámmal is vissza lehetett volna állítani a repertoár lényegi részét”. Elmondta, hogy a művészeti vezetés passzivitása, a fontos ügytől tartós elmaradása és távolságtartása országosan 54 előadás lemondását eredményezte, mely közel negyedmilliárdos év közbeni, előre nem tervezett bevételkiesést okozott, és ez a taotámogatások elvesztése után végleg felborította az idénre pénzügyileg amúgy is kivéreztetett csapat gazdálkodását.

Vona Tibor a táncművészek határozott kérésére úgy döntött, hogy a nyugodt szakmai munka biztosítása érdekében távol tartja Román Sándort a székházban zajló próbáktól, megbeszélésektől.

Kiemelt kép: Koszticsák Szilárd / MTI

Ajánlott videó

Olvasói sztorik