Kultúra

Fel a fejjel, Budapest! Már rég halott vagy!

A brit Slaves leadta a Sziget egyik legjobb koncertjét.

Talán nem túlzás azt állítani, hogy vasárnap este kiürült a belváros. Mármint abban az értelemben, hogy a szokásosnál jóval kevesebb félmeztelen, nagyon hangos csoport gázolt át a Király utcán, hogy megtaláljanak egy sörözőt, hogy ott aztán összetűzésbe keveredjenek mindenkivel, de leginkább saját magukkal.

Ez annak köszönhető, hogy a Sziget vasárnapi napja gyakorlatilag egy mini brit fesztivállá alakult, ahol a fellépők britaránya majdnem megegyezett a közönség britarányával.

Ennek megfelelően nagyjából este hattól nem lehetett úgy a nagyobb színpadokat megközelíteni, hogy ott ne egy angol énekelt volna: a Nagyszínpadot Liam Gallagher és Dua Lipa uralta, de nem volt ez máshogy az A38-nál sem, a legfontosabb sávban ott is egymást követték a szigetországiak, a Slaves nevű rockduó után a Wolf Alice jött.

A gitárzene visszavágott vasárnap a Szigeten
Brit napot tartott a Sziget vasárnap: Liam Gallagher a múlt, a King Gizzard & the Lizard Wizard a jövő, a Wolf Alice pedig a jelen képviseletében tette hozzá a magáét a naphoz.

A műsort 18:30-kor a Slaves indította el. A mindössze két tagból álló zenekar negyedjére járt Magyarországon, így nagyjából sejthettük, hogy mit várhatunk tőlük: dühös, ugrálós, izzadós, csapkodós rockzenét. A közönség ezt meg is kapta, de arra azért kevesen számítottak, hogy egy lassan 5 éve folyamatosan turnézó, nagyon energiaigényes zenét játszó zenekar évről évre egyre jobb és lendületesebb lenni. Mert hát ebben a műfajban ez fordítva szokott lenni.

Laurie Vincent énekel a brit Slaves punk rock együttes koncertjén
Fotó: Sóki Tamás / MTI

A fellépés előtt sikerült beszélnünk a zenekar tagjaival, Isaac Holmannal és Laurie Vincenttel, akikről bár elsőre nem gondolná az ember, de sokat foglalkoznak politikával. Vincent elmondta, hogy nagy hírfogyasztók mindketten, rengeteget olvasnak, követik a világban zajló eseményeket. Holman szerint tudni és érteni kell, hogy mi történik körülöttük, szerinte az Egyesült Királyságban sokan tájékozatlanok és ennek lett egyenes következménye a Brexit.

Kínos

Vincent ezzel az egy szóval jellemezte azt a kamuhíreken alapuló altrightos kurzust, amiből aztán végül kinőtt Donald Trump vagy például a Brexit. Szerintük a zenészeknek nem feladata a politizálás, de valamilyen felelősséggel mégis tartoznak a társadalom felé, hiszen sok emberhez jutnak el a dalokon keresztül. Épp ezért a legújabb számukat egy vicces fake news-szal promózták: az átverés arról szólt, hogy az énekes-dobos Holman otthagyja a zenekart és ezért új dobost keres a banda.

A post shared by SLAVES (@slaves) on Jul 27, 2018 at 2:56am PDT

A zenekar Instagramján két ezzel kapcsolatos poszt is megjelent, a második egy viszonylag komolynak tűnő jegyzet volt, amelyben újra megírták, hogy felbomlott a duó, méghozzá Holman profi táncos karrierje miatt.

Fotó: Mohos Márton / 24.hu

Aztán hamar kiderült persze, hogy az egész csak átverés és ennek a klipnek a cselekményéről van szó:

Vincent elmondta, hogy hiába adtak meg tök valószínűtlen, vicces indokot a felbomlásra, mégis rengetegen elhitték, hogy vége van a Slavesnek és emiatt sok rajongó meg is haragudott rájuk. Szerintük vannak olyan követők, akik még mindig azt gondolják, hogy külön folytatják, hiába derült ki, hogy az egész csak egy átverés volt.

A srácok egyébként szeretnek Budapestre járni, nagyon tetszenek nekik a régi épületek és a terek. Holman elmondta, hogy a koncert előtt pont a Hősök terén voltak és csak ámultak. Arra a kérdésre, hogy mi a különbség egy budapesti, egy bristoli vagy egy tengerentúli koncert között, azt válaszolják szinte egyszerre, hogy semmi. A turnékat egyébként nem egyszerű összehozni, mivel Vincentnek nemrég babája született, akivel nagy utakra még nem lehet elindulni. Hogy hogyan tud egyszerre zenész és apa lenni? Nehezen, de a párjával mindent meg tudnak oldani, együtt csinálják végig a legnehezebb időszakokat.

Fotó: Mohos Márton / 24.hu

Nemhogy nincs vége a Slavesnek, hanem talán jobbak is, mint valaha

A koncert nagyon lendületes volt, a beszélgetés alatt kicsit visszafogottabb Holman a színpadon aktivizálódott és szó szerint mindent kiadott magából, dobolva, ugrálva ordította végig az egész koncertet, szó szerint tócsát izzadt maga köré. Az énekes többször le is jött a színpadról, majd mikor kiszúrta a közönségben azokat, akik a Cut And Run című daluk tánckoreográfiáját nyomták, azonnal felhívta őket.

A csúcspont egyértelműen ekkor jött el, mivel a véletlenszerűen felhívott rajongók rövid idő alatt úgy egymásra hangolódtak, hogy szinte tökéletes szinkronban csinálták végig a Cut and Run táncot.

A közönség egyébként a koncert közepétől annyira jól érezte magát, hogy nem is figyelték a színpadot, hanem csak egymással voltak elfoglalva. Az egész előadásmód, meg egyáltalán: az állva dobolás olyan energikus volt, hogy képtelenség lett volna nem élvezni az egészet, pedig nagyon sokszor csak faék egyszerűségű témák mentek, meg persze artikulálatlan ordítozás.

Fotó: Sóki Tamás / MTI

És akkor még meg sem említettük a világ talán legrövidebb punkdalát, a mindössze 15 másodperces Girl Fight-tot, amit élőben sem játszanak hosszabban, csak tartozik hozzá egy kb. 3 perces felvezető.

Akárhogy is, a Slaves megcsinálta a vasárnapi Sziget legjobb buliját, pedig igazából csak olyan apró pluszokat tettek hozzá az előadáshoz, mint a közönségtáncoltatás, vagy a Cheer Up London egyetlen sorának átköltése Cheer Up Budapesté.

Csak remélni tudjuk, hogy az elmúlt évekhez hasonlóan jövőre is jönnek majd, mert ha így folytatják, akkor jövőre már a Nagyszínpad is kicsi lesz nekik.

Kiemelt kép:  Sóki Tamás / MTI

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik