Kultúra

Eladni a gyereket egy zacskó herbálért

Erős a Friss Hús Rövidfilmfesztivál programja idén is, április 3-tól lehet rácsodálkozni, hogy tudnak húsz percben ötöt csavarni a lelkünkön ifjú magyar filmesek. Néhány kedvencet ajánlunk.

Last Call

Kis Hajni filmjében annyi minden van leheletnyi árnyalatokkal, finom kis rezdülésekkel elmesélve, megmutatva, amennyit sokszor két és fél órás nagyjátékfilmekbe sem képes felvillantani az alkotó. A külföldre költözés célszalagja felé lihegve bukdácsoló, nyugdíj közeli egykori orvosasszisztens történetében ugyanúgy megláthatjuk magunkat mi, a szüleinkkel örökké enyhe irritáltsággal beszélő harmincasok, mint a sok százezernyi külföldre költözött magyar fiatal révén gyereke, unokája nélkül maradt generáció. Emellett bepillantunk az ügyintézés érzéketlen poklába, az ötvenesek szűkülő lehetőségeibe, miközben itt is, ott is felvillan az emberség. A főhőst Zsurzs Kati alakítja olyan erővel, hogy attól lassan növő gombóc kúszik fel a néző torkába, hogy jobbat érdemlő, idősödő embereknek a hivatalnak packázásain kell átmenniük, hogy még egy pici levegőt, egy aprócska második esélyt kapjanak az életükben.

Vetítés: ma 21.00, április 4. 15.00, április 5. 18.00

Fotó: Friss Hús

Solar Walk

Bucsi Réka sorra hozza a büszkélkedni valót a hazai filmgyártásnak animációival, ez a rövid animációja is járt a Berlinalén – ahová Bucsi már hazajár: 2014-ben Symphony No. 42, 2016-ban Love című animációs filmjével szerepelt a versenyben. Kollégánk ott, Berlinben látta a filmet, és varázslatrosként írta le a Bucsi Rékától lassan már megszokottan kedves, végtelenül fantáziadús és szuperizgalmas zenével és zörejekkel operáló filmet, és helyből odaadta volna neki az Arany Medvét. Jó volt a megérzés, a Solar Walk, ha a nagydíjat nem is, de elhozta az Audi Short Film Awardot. A kisfilm egyébként eredetileg jóval hosszabb volt, ötven perces „filmkoncertként” debütált, ebből készült el ez a rövidebb változat, melyben egy furcsa űrutazást nézhetünk végig különös figurákkal, élményekkel, és Lukács Péter Benjámin remek zenéjével.

Vetítés: ma 19.00, április 4. 20.00, április 5. 17.00

Fotó: Friss Hús

Aki bújt, aki nem

Schwechtje Mihálynak már nagy erőkkel készül az első nagyjátékfilmje is, a cyberbullyinggal foglalkozó Remélem, legközelebb sikerül meghalnod :), de azért addig is előrukkolt ezzel a kijózanító hatású rövidfilmmel, mely az ország legkilátástalanabb szegénységben élő vidékeiről készít pillanatképet. A nyomor tökéletesen nyilvánvaló már néhány kép után is, a pusztulás itt a játék háttere, a reménytelenség viszont a gyerekekben még nem eresztett gyökeret, így ők játéknak fogják fel azt is, ami a nézőnek egyből gyanús: a végtelenségig lerohadt faluba puccos kocsi érkezik, látszólag minden cél nélkül, és szép nyugalmasan végigautózik a falun, összeszedve azokat a gyerekeket, akiket a bújócskában megtaláltak. Na meg egy dizájnerdrogtól beájult kamaszlányt is, a csomagtartóban még épp elfér. A kocsiban óriási a buli, mindent szabad, bármelyik gombot meg szabad nyomni, van édesség, sőt, még vezetni is lehet – ki gyanakodna hat-nyolcévesen? A féktelen gyerekzsúrt végül felváltja a horror, de hogy miért, ahhoz el kell menni a Friss Húsra.

Vetítés: ma 19.00, április 4. 20.00, április 5. 17.00

Fotó: Friss Hús

Ostrom

A Betonzaj és a Szürke senkik rendezője, Kovács István ismét egy karcos, sötét világba utaztat, az ostrom alatt álló Szarajevóba, ahol az olyan egészen alapvető dolgok, mint a víz, hosszú ideje komoly kereskedelmi erejű cserealap, vagy éppen zsarolás és életveszély okozója lehet. Egy nőt követünk, akinek a fáradságos munkával összetákolt esővízgyűjtő szerkezetét tönkretette egy eltévedt golyó. A magányos nő, akinek férje meghalt, gyerekei hollétéről pedig rég nem tud semmit, komoly luxusra vágyik: hajat akar mosni. Ezért egész sok mindenre hajlandó, megalázkodik, könyörög, veszélybe sodorja magát – csak megalkudni nem hajlandó, mert hiszen ez az egész a méltóság megőrzésére megy ki. Hibátlan rövidfilm-alapanyag: pici sztori, egyetlen küldetés, amiért drukkolhatunk, melyben azért teljes erejével átsejlik a háborús mindennapok kínlódása.

Vetítés: április 06. 19:00, április 06. 20:0, április 07. 17:00

Fotó: Friss Hús

A legjobb játék

Deák Kristóf az Oscar-díjat Mindenki után már megint az emberi szabadsághoz írt ódát új rövidfilmjével. A legjobb játék főszereplője egy teljesen átlagosnak tűnő férfi, aki egy dologgal kapcsolatban büszkélkedhet csak a kiemelkedőséggel: ő a legeslegjobb a munkájában, melynek lényege, hogy a metró biztonsági kameráit figyeli, és kiszúrja a gyanús elemeket, azokat kategorizálja, és ha valóban veszélyesnek ítéli valamelyiket, akkor megteszi a szükséges biztonsági lépéseket. Igen ám, de egy véletlen folytán kiderül, hogy a munkája – ami egyben a legjobb szórakozás is – veszélyben lehet, ugyanis a vezetőség egy forradalmi mesterséges intelligencia szoftvert tesztel, mely hamarosan üzembiztosabban szűri ki a gyanús viselkedést, mint bármilyen emberi erőforrás, ráadásul az alapján tanul, amit főhősünk dönt a járókelőkkel kapcsolatban. Így viszont neki és kollégáinak van lehetősége a megállítására is, amire egy egészen különleges módot találnak. Kedves, hasonlóan humanista darab, mint a Mindenki, bár ilyen lenne a budapesti tömegközlekedés.

Vetítés: április 07. 19:00, 20:00, április 08. 18:00

Fotó: Friss Hús

+ horrorfeles, queerrövid, és a szakma

A fesztivál idén két izgalmas tematikus programot is hoz, meglehetősen különbözőek, de mindkettő jól hangzik: a Friss Hús idén külön blokkot szentel az LMBTQ-témájú filmeknek, a queer-rövidfilmeket április 6-án és 8-án este lehet nagy tételben fogyasztani, míg április 7-én késő este a horror-rajongóknak áll a zászló, a Friss Hús@Midnight címet viselő programban hét rövid horror és horror-vígjáték kapott helyet. Mindezek mellett a fesztivál szokásosan hoz egész sor szakmai programot is, bővebb info a honlapon.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik